Opzegging huurcontract / opzegvergoeding

Koffiekan
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Opzegging huurcontract / opzegvergoeding

#1 , 05 okt 2017 18:14

Hallo,

Ik en mijn vriendin huren sinds 1 januari 2016 onze huidige woning. Na 1 jaar werd het contract stilzwijgend verlengd naar 3 jaar. We zijn tot besluit gekomen om de huur op te zeggen en ergens anders te wonen. Zoals ik eerder al opzocht moet je een opzegvergoeding betalen na het eerste jaar 3 maanden huur, na het 2de jaar 2 maand huur en na het 3de jaar 1 maand huur.

Nu vraag ik mij af, Als we nu de huur opzeggen met de dus 3 maand verplichte opzegtermijn, (dus vertrekken we hier +- begin januari 2018 als we nu de opzeg doen). Zitten wij dan in het 3de jaar of wordt er gerekend vanaf het moment dat je de opzeg doet, dus in het 2de jaar, dus een vergoeding van 2 maand huur?

Na het eerste jaar dat we hier woonde, kregen we bericht dat de dochter van de verhuurder dit pand overnam. Dus zij werd onze verhuurster. Er werd geen nieuw contract opgemaakt of hoeft dit niet?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 05 okt 2017 19:51

Huurcontracten korte duur max 3 jaar zijn in feite niet opzegbaar, dit gaat veranderen als het nieuwe decreet in werking treedt. U voorbeeld is voor 9 jarige contracten.
Je zal met de verhuurder een overeenkomst moeten sluiten, misschien vraagt hij geen verbrekingsvergoeding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 okt 2017 20:33

Eind januari 2018 zit je in uw 3de jaar

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 05 okt 2017 20:51

Het is de eindmaand die telt om termijn te bepalen.
Dus einde 1 februari zou geen vergoeding meer inhouden.
In een contract van korte duur op dit ogenblik geen opzegmogelijkheid.

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 okt 2017 11:36

ts verwoordt het een beetje verkeerd; zijn kortdurend 1 jarig huurcontract is verlengd naar een contract van lange duur (de vroegere 3-6-9) wellicht.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 06 okt 2017 12:05

Na 1 jaar werd het contract stilzwijgend verlengd naar 3 jaar
Zolang TS niets anders vermeld, is dit nog steeds een huurcontract korte duur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”