Indexering huurprijs

Blackadder1981
Topic Starter
Berichten: 37
Juridisch actief: Nee

Indexering huurprijs

#1 , 05 okt 2017 11:08

Dag allen,

Mijn huurcontract is in werking getreden in juli 2007.

Op 4 oktober voert de verhuurder een indexering door, met de vraag om voor de vorige vier maanden het extra bedrag te betalen: juli, augustus, september en oktober.

Als ik mij niet vergis mag hij enkel een extra bedrag vragen voor de maanden augustus, september en oktober, of vergis ik mij daarin? Ik lees dat de verhuurder maar drie maanden met terugwerkende kracht een meerbedrag mag vragen. Maar hier en daar lees ik dat hij dat ook mag voor de huidige, lopende maand, zijnde oktober.

Hoe zit dat juist?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 05 okt 2017 11:34

Op 4 oktober voert de verhuurder een indexering door, met de vraag om voor de vorige vier maanden het extra bedrag te betalen: juli, augustus, september en oktober
Dit klopt.

Verhuurder indexeert op 04 oktober, hij mag 3 maand terug gaan juli, augustus, september.
Er zijn geen 4 maar 3 vorige maanden, oktober begint pas.
Enkel mag hij de index van 2017 NIET gebruiken voor de maanden juli, augustus, september maar deze van 2016.
Hier kan je zelf uitrekenen of de indexatie klopt: http://economie.fgov.be/nl/statistieken ... alculator/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 05 okt 2017 13:19

“Art.6. Indien zulks niet uitdrukkelijk is uitgesloten en op voorwaarde dat de huurovereenkomst bij geschrift is gesloten, is de aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud eenmaal per huurjaar, verschuldigd op de verjaardag van inwerkingtreding van de huurovereenkomst, volgens de regels bepaald bij artikel 1728bis van het Burgerlijk Wetboek. Deze aanpassing vindt slechts plaats op schriftelijk verzoek van de belanghebbende partij en werkt slechts terug tot drie maanden voorafgaand aan die van het verzoek.”(20 februari 1991 Woninghuurwet)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”