huur enige woning belastbaar?

maaajk
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

huur enige woning belastbaar?

#1 , 02 okt 2017 15:35

Hallo,

Ik zou mijn appartement verhuren omdat ik een jaar naar het buitenland ga.
Moet ik belastingen betalen op de inkomsten die ik krijg uit de huur van mijn enige woning?
Zo nee, hoe kan ik dit aantonen en hoe werkt dit precies?

Hartelijk dank voor het advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 okt 2017 15:53

Je betaald al belastingen via het KI op uw jaarlijkse belastingbrief.

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2017 16:52

Of u van uw pas gekochte woning iets moet aangeven in de belastingaangifte, hangt af van de reden waarom u die woning niet zelf betrekt. Kunt u de ‘niet bewoning door uzelf’ verantwoorden met een wettelijke reden, dan kunt u de woning mogelijk toch nog beschouwen als uw eigen woning. Het voordeel is dat de inkomsten van uw eigen woning vrijgesteld zijn van belasting en er dus niets van die woning moet worden vermeld in de aangifte.

Welke zijn die wettelijke redenen?

Bent u contractueel belemmerd om uw eigen woning zelf te betrekken – bv. omdat de vorige eigenaar heeft bedongen dat hij er nog een tijd in kan wonen of omdat de woning door de vorige eigenaar is verhuurd - of kunt u de woning niet bewonen omdat ze wordt verbouwd of gebouwd, dan kunt u de woning toch steeds als eigen woning beschouwen. Maar ik vrees dat deze redenen niet van toepassing zijn in uw situatie, aangezien u wel degelijk kunt beschikken over uw woning en u er vrijwillig voor hebt gekozen om ze te verhuren. Vermoedelijk is er dus geen sprake van een contractuele belemmering, noch van een verbouwing.

Maar u kunt ook sociale redenen of beroepsredenen inroepen voor het feit dat u niet zelf uw woning betrekt. Uw pas gekochte woning ligt bijvoorbeeld te ver verwijderd van uw nieuwe job en daarom beslist u te blijven wonen in de ouderlijke woning, dichter bij de plek waar u tewerkgesteld bent. Of uw ouders zijn hulpbehoevend en daarom woont u tijdelijk opnieuw bij hen in, om hen bij te staan. De eerste is een beroepsreden, de tweede mogelijk een sociale reden waarom u uw woning niet zelf bewoont.

Aanvaardt de fiscus dergelijke reden – in de beoordeling van die redenen moet hij zich eerder soepel opstellen – dan blijft uw woning toch aangemerkt als uw eigen woning waarvan u niets moet vermelden in de belastingaangifte, noch het kadastraal inkomen, noch de ontvangen huurgelden. Strikt wettelijk kan een verhuurde woning nooit een eigen woning zijn, maar op basis van een ‘administratieve tolerantie’ aanvaardt de fiscus toch dat een wegens sociale of beroepsreden niet zelf betrokken woning die verhuurd wordt, toch fiscaal een eigen woning blijft.

U hebt er dus alle belang bij om de niet bewoning van uw woning te verantwoorden met een sociale reden of een beroepsreden. Alleen dan wordt die woning niet belast en moet u er niets van aangeven.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 02 okt 2017 17:13

AME is dit niet van toepassing als je u woning pas gekocht hebt aan klein beschrijf.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 02 okt 2017 17:26

Hallo,

Ik zou mijn appartement verhuren omdat ik een jaar naar het buitenland ga.
Moet ik belastingen betalen op de inkomsten die ik krijg uit de huur van mijn enige woning?
Zo nee, hoe kan ik dit aantonen en hoe werkt dit precies?

Hartelijk dank voor het advies.
Het hangt af van wat u in het buitenland gaat doen.
Indien er een hypothecaire lening op het pand rust moet u het volledige plaatje bekijken.
Zie de desbetreffende circulaire: http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 okt 2017 17:51

TS vroeg of hij inkomstenbelasting dient te betalen op zijn enige en eigen woning indien hij deze verhuurt.
Het antwoord hierop is ja, behalve als hij kan aantonen dat hij zijn eigen woning niet bewoont om sociale of beroepsredenen. In dit geval dient niets aangegeven in het vak 1106.
Met welk beschrijf en of de woning met btw aangekocht werd doet hier niet terzake.
Asperger verwijst niet naar de vrijstelling van aangifte van een onroerend inkomen, maar naar de aftrekbaarheid van een hypothecaire lening.
Dit was echter niet de vraag van TS.
Maar ook hier dient de woning niet zelf betrokken voor zover het gaat om sociale of beroepsredenen.
De administratie stelt zich in de regel nogal soepel op.
VB: Iemand met eigen woning in stad Antwerpen huurt wegens gezondheidsproblemen ( doktersattest) woning op het platteland en verhuurt zijn woning in Antwerpen.
Inkomsten dienden niet aangeven, aftrek voor enige eigen woning toegestaan.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 02 okt 2017 18:00

Ik geef gewoon volledige informatie.
De definitie van eigen woning, inclusief verwijzing naar het wetsartikel, staat in de circulaire van financieën.
Kwestie van volledig te antwoorden. Alleszins beter dan een copy en paste uit De Standaard.
Bovendien weten we hier niet of het gaat om tewerkstelling.
TS geeft dat niet aan. Misschien gaat hij gewoon de bloemetjes buitenzetten in het buitenland of een toeristische wereldreis
ondernemen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 okt 2017 19:40

Het artikel in de standaard geeft een correct antwoord op de vraag van ts.
Indien ik niet moet aangeven hoe werkt dit.
Verwijzen naar het begrip enige woning in het kader van de aftrek hypothecaire lening is niet zonder gevaar.
In fiscale zaken heeft het begrip enige woning 4 verschillende betekenissen .
Ik verwijs hierbij naar een seminarie van 2014 ingericht door Practicale welke uitsluitend ging over deze vier verschillende definities.

28-11-2014

Geplaatst in Fiscaal nieuws Personenbelasting door Practicali
In onze personenbelasting worden we geconfronteerd met 4 verschillende definities van het begrip “enige woning” indien er werd geleend voor de enige woning. Wat zijn de verschillen?

maaajk
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 okt 2017 20:07

ik ga inderdaad een jaar naar het buitenland om te werken.
dus als ik het goed begrijp, moet ik dus mijn huurinkomsten niet ingeven in mijn belastingsaangifte?

alvast bedankt voor al jullie reacties!

Sirkii
Berichten: 5396

#10 , 02 okt 2017 20:23

ik ga inderdaad een jaar naar het buitenland om te werken.
dus als ik het goed begrijp, moet ik dus mijn huurinkomsten niet ingeven in mijn belastingsaangifte?

alvast bedankt voor al jullie reacties!
Huurinkomsten moet je bij particulere verhuur hoedanook niet aangeven. Wel eventueel het KI als dit zou beschouwd worden als een tweede verblijf. Je wordt dan belast op het geindexeerde KI verhoogd met 40%. Dit is heel wat minder dan op de huurinkomst (na correctie voor kosten) belast te worden.

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#11 , 02 okt 2017 23:50

Maar het antwoord van Mava was duidelijker. Je betaalt op zich GEEN belasting op de effectieve huurinkomsten. Wel op het kadastraal inkomen. Indien een krediet werd afgesloten voor verwerving eigendom zijn in voorkomend geval intresten aftrekbaar ten belope van kadastrale inkomsten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 okt 2017 11:44

Basejumber,

Het antwoord van Mava is niet duidelijker, het is fout.
De vraag van TS was of hij belastingen moet betalen op de huurinkomsten van zijn enige woning als hij voor een jaar naar het buitenland trekt.
Het antwoord is eenduidig "NEEN", als dit om beroepsredenen is. Wat hier ook het geval is.

Wat is het antwoord van Mava. " Je betaalt al belastingen via het KI op uw jaarlijkse belastingsbrief"

TS dient geen KI op te geven, en betaalt op deze woning geenszins belastingen.

Het antwoord van Sirkii klopt ook niet: "Huurinkomsten moet je bij particuliere verhuur hoedanook niet aangeven. Wel eventueel het KI als dit zou beschouwd worden als een tweede verblijf.
Dit zou betekenen dat een de huurinkomsten van een 2de woning welke men niet gebruikt als 2de verblijf vrijgesteld zijn van belastingen.
Dit is spijtig genoeg niet het geval.

Uw uitspraak dat men geen belasting betaalt op de effectieve huurinkomsten, maar wel op het kadastraal inkomen is ook niet juist.
Met betaalt geen inkomstenbelasting op het kadastraal inkomen. Het kadastraal inkomen is de basis waarop de belastbare inkomsten berekend worden.

FOD Financiën
Afhankelijk van hoe het onroerend goed wordt gebruikt, worden de onroerende inkomsten bepaald op basis van het kadastraal inkomen of de ontvangen huur. In uw aangifte vermeldt u het niet-geïndexeerd kadastraal inkomen (K. I.) en/of de brutohuur van elk onroerend goed.

Maar geen erg. Dit jaar ging een referentie op fiscaal vlak met pensioen.

In maart 2017 schreef Trends hierover.

Fiscaal topadvocaat Victor Dauginet: 'Ik kan mijn belastingaangifte ook niet meer zelf invullen'

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 04 okt 2017 12:37

Eender hoe je het draait of keert: Belastingen op uw huis betaal je altijd via één of andere dienst, of dit nu kadaster, of gemeente of belastingdienst, is maakt niet uit.Uw geld krijgen ze altijd wel ergens vast.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 04 okt 2017 13:16

TS gaat dus werken in het buitenland. Dat wisten we eerst niet.
We vervolledigen dientengevolge ons antwoord.

De eerste vraag die men zich nu moet stellen om correct te kunnen antwoorden is waar TS zijn hoofdverblijfplaats - dus zijn
fiscaal domicilie - zal vestigen.
Dat bepaalt in welk land hij als ingezetene belastingsplichtig zal zijn.
Indien hij fiscaal ingezetene wordt in het buitenland dan wordt hij per defintie
niet-ingezetene in België en valt hij daardoor onder het stelsel der niet-verblijfhouders voor zijn B inkomsten.

In dat geval geldt voor onroerende inkomsten in België het art. 232 WIB:

"1° op het totale bedrag van hun inkomsten uit in België gelegen onroerende goederen, wanneer die belastingplichtigen inkomsten verkrijgen uit verhuurde onroerende goederen of uit de vestiging of de overdracht van een recht van erfpacht of van opstal of van gelijkaardige onroerende rechten;"

Van vrijstelling is er dan geen sprake meer.

Maar het is ook mogelijk dat TS door zijn Belgische werkgever wordt uitgezonden voor een bepaalde opdracht.
Dan kan het plaatje nog anders zijn...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 okt 2017 14:02

Mava,

De vraag van TS ging wel over inkomstenbelasting.

Dit terzijde stelt U dan altijd belasting betaald op uw eigen woning, is het niet via inkomstenbelasting dan wel via gemeente....

Ook deze stelling is niet juist. Er zijn tal van vrijstellingen op de onroerende voorheffing. Als voorbeeld in Vlaanderen is de eigen woning welke verkregen wordt door ombouw van handelspand naar woning vrijgesteld van OV. Daarenboven kan men in nogal wat gemeenten subsidie krijgen.

Asperger,

Indien U naar de wetteksten gaat kijken worden huurinkomsten altijd belast. Of de verhuurder van eigen woning tijdens de verhuur in het buitenland of Belgie gaat werken speelt hier geen rol. In beide gevallen dient er volgens de wetgeving belasting betaald.

De vrijstelling volgt niet uit de wet, maar uit administratieve tolerantie.

Uit cursus Practicali AJ 2015.

Vak III – Inkomsten van onroerende goederen

Schrapping van alle codes m.b.t. inkomen uit de eigen woning en woningaftrek

In het vak III van de onroerende inkomsten werden alle codes m.b.t. het inkomen uit de eigen woning geschrapt. En dit zowel voor de eigen woning gelegen in België (schrapping van de codes *100, *101, *111) als in het buitenland (ongeacht of dit een land met of zonder dubbelbelastingverdrag is) (schrapping van de codes *121 en *133).

Deze schrapping is te verklaren door het feit dat het onroerend inkomen uit de eigen woning vanaf aanslagjaar 2015 steeds vrijgesteld is (aanpassing art. 12 § 3 WIB 1992). Die vrijstelling is absoluut : ze geldt niet enkel voor het inkomen uit de woning die zelf wordt betrokken, maar ook [/b](bij wijze van administratieve tolerantie) voor het kadastraal inkomen/de huur uit de eigen woning die wordt verhuurd en niet zelf wordt betrokken wegens beroeps- of sociale redenen, ze geldt ongeacht of die woning in België of in het buitenland gelegen is en ongeacht of er nog een lening op die woning loopt die gesloten is vóór 2005.

Voor de eigen woning die niet zelf wordt betrokken omwille van beroeps- of sociale redenen en verhuurd wordt aan een beroepsgebruiker, wordt men vanaf aanslagjaar 2015 niet langer belast op het huurexcedent. De huurherkwalificatie blijft in voorkomend geval wel mogelijk omdat de geherkwalificeerde huur een beroepsinkomen is en geen onroerend inkomen.

Aangezien het inkomen uit de eigen woning steeds vrijgesteld is, is woningaftrek vanaf aanslagjaar 2015 niet meer van toepassing. De codes 1104, 1122 en 1134 zijn dus overbodig geworden en bijgevolg ook geschrapt.

Let op : Dit wil niet zeggen dat het inkomen uit de eigen woning nooit meer zal moeten weergegeven worden in de aangifte. In het vak IX zal het inkomen van de eigen woning nog moeten vermeld worden, maar louter als input voor de berekening van de gewestelijke belastingvermindering voor de verrekening van de onroerende voorheffing en voor de gewestelijke belastingvermindering voor bijkomende interestaftrek.

De inkomsten van een onroerend goed zijn altijd belastbaar in het land waar het gelegen is, en dit volgens de wetgeving van dit land.
De administratieve tolerantie maakt gaan onderscheid volgens belastingstelsel.

TS dient het KI nergens op te nemen in zijn fiscale aangifte.

Terug naar “Huren”