Sleutel teruggave aan eigenaar na overlijden

LennieK
Topic Starter
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

Sleutel teruggave aan eigenaar na overlijden

#1 , 21 sep 2017 18:14

Beste forumleden,

ik kreeg vandaag een vraag waar ik ook niet direct het antwoord op weet;

Een zittende huurder overlijdt, laat ons hem meneer X noemen. Meneer Y, een goede vriend van de overleden meneer X, gaat de sleutel van het appartement dat hij huurde teruggeven aan de eigenaar.

De eigenaar heeft hem wat bang gemaakt met allerlei vragen (Ben jij de erfgenaam, Wie is de erfgenaam...) en nu vreest meneer Y dat hij iets verkeerd gedaan heeft.

In mij ogen doe je niets fout met de sleutel van een woning terug te bezorgen aan de eigenaar van het pand.

Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 21 sep 2017 18:18

Op zich doet hij niet foutief... uiteraard dat eigenaar aan hem die vragen stelt ... indien geweten en gezegd had dat wat gemakkelijker geweest voor de volgende stappen.
Niets minder maar ook niets meer.

artemis
Berichten: 3293

#3 , 21 sep 2017 19:49

Werd de huurovereenkomst op een wettelijke manier opgezegd? Want een overlijden van een huurder maakt nooit automatisch een einde aan een huurcontract.
Na overlijden van een huurder dient een erfgenaam of toch minstens een familielid een opzeg te geven zoals wettelijk voorzien, normaliter 3 maanden.
Hoe is dat hier verlopen wat dit betreft?
Valt de eigenaar/verhuurder misschien uit de lucht omdat hij geen opzeg gekregen heeft?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 21 sep 2017 20:27

Dacht ik ook al aan. Als de eigenaar die sleutel zou gebruiken om de woning te betreden, zouden de erfgenamen hem ervan kunnen betichten tot huisvredebeuk of zelfs van diefstal van goederen die aan de overledene toebehoorden

LennieK
Topic Starter
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 sep 2017 10:58

Ik heb de goede vriend ook meegedeeld dat de erfgenamen nu inderdaad moeten opzeggen zoals voorzien in het huurcontract. Helaas weet ik ook niet wie die erfgenamen zijn.

Soit, laat ons hopen dat de eigenaar eerlijk is en de spullen van de huurder laat staan tot de erfgenamen zijn opgedoken om deze op te halen...

Terug naar “Huren”