Huurwaarborg

tifual
Topic Starter
Berichten: 4

Huurwaarborg

#1 , 19 sep 2017 17:38

Allen

Ik zit momenteel in een geschil over de huurwaarborg met mijn huurbaas.
Er werd bij de sleuteloverdracht schade vastgesteld.
Hiervoor heb ik wat later een offerte ontvangen van de huurbaas. Omdat ik deze nogal aan de dure kant vond heb ik deze geweigerd en zelf een offerte laten maken bij een andere firma.
Nu is mijn vraag: Wanneer mijn offerte word goedgekeurd kan ik dan meteen mijn waarborg terug eisen of kan dit pas na dat de werken hebben plaatsgevonden? En kan de huurbaas na goedkeuring van de offerte na de werken nog zeggen dat het niet voldoende is ?

Thanks

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 sep 2017 20:19

Wat werd er juist beschadigd? Werd er rekening gehouden met de vetusteit?
Van zodra de verhuurder akkoord is met de prijs moet hij u de HWB terugbetalen, met afhouding van de schade

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 19 sep 2017 20:26

Het is niet de nieuwwaarde die je moet betalen, maar de waarde min ouderdom.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Cheetah
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 sep 2017 19:06

In essentie gaat het erover dat u het pand moet opleveren in dezelfde staat als toen u er in trok, met uitzondering van schade door overmacht en normale slijtage. U heeft dus het recht de schade zelf te (laten) herstellen.
Indien u toch een schikking zou treffen en een schadebedrag overeenkomt dan stelt u de bank waarbij de borg werd gestort hiervan in kennis die vervolgens de blokkering opheft en overgaat tot uitbetaling. In casu stelt legt u dat bij voorkeur schriftelijk vast en dat tot slot van alle rekening.

Is er een tegensprekelijke plaatsbeschrijving opgemaakt? Dit precies om achteraf discussie te voorkomen.

tifual
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 25 okt 2017 16:26

Ongeveer een maand geleden is mijn offerte goedgekeurd door de huurbaas en heb ik hem toestemming gegeven om de werken te laten uitvoeren en de kost aan te rekenen op de huurwaarborg. Tot op de heden heb ik nog niks gehoord wanneer de huurwaarborg zou vrij komen. Ik heb nu ook een mail gestuurd maar daar komt geen reactie op. Alle communicatie is tot nu toe via mail verlopen.
Wat moet ik nu doen?

Alvast bedankt voor de info/raad.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 25 okt 2017 16:35

Doe het eens met een aangetekend schrijven, en eis de vrijgave van de huurwaarborg binnen de 8 dagen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

tifual
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 25 okt 2017 16:39

Doe het eens met een aangetekend schrijven, en eis de vrijgave van de huurwaarborg binnen de 8 dagen.
Mag ik dit eisen als de werken nog niet zijn afgerond? (ik heb geen idee of ze al gebeurt zijn of niet).

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 25 okt 2017 18:52

Als u de gevraagde schade betaald door afhouding van u waarborg, moet de verhuurder de rest vrijgeven.
Of hij die werken uitvoert of niet of nog niet teneinde zijn, doet niets terzake.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”