Huur huis gebreken

xf84
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huur huis gebreken

#1 , 19 sep 2017 16:39

Hallo,

Ik huur sinds een 4tal jaren een woning. Er waren al een aantal problemen die niet zo erg waren maar ondertussen zijn deze wel erger geworden en zijn er nog een aantal bij gekomen.

Als ik de huisbaas hier op de hoogte van breng lacht hij dit min of meer weg.

Ik wou eens vragen of deze punten genoeg zijn om de woninginspectie op de hoogte te brengen:
- Dak begint meer en meer door te hangen
- De vloeren op de 1ste verdiepen zijn niet vlak maar golvend, niet gelijk maar willekeurig, dit op beide kamers. Als je springt lijkt het alsof je er zo door kan zakken. (op de gelijkvloers is hier niets van te zien)
- Het plafond op beide kamers op de 1ste verdieping zakt serieus door, het lijkt dat het elk moment kan instorten.
- Op de zolder ligt de isolatie op de grond ipv tegen het dak. Twee jaar geleden was er ook een probleem met de dakgoot waardoor dit geheel nat is geworden.
- Opkomend vocht in de wc
- Vocht aan het plafond in de keuken (gyproc muur tegen een ‘oude muur’)
- Scheuren in de muur (kelder)
- De voordeur sluit niet goed (giet ijzer) en valt er bijna uit

Als mensen in onze straat de deur van de wagen dicht slagen trilt onze hele woning. We houden ons hart meer en meer vast dat het huis niet instort.

Ik moet nu ook een vragen lijst invullen voor een energie maatschappij en hierop staat bv: enkel of dubbel glas. De verhuurder zegt dat ik maar dubbel glas moet invullen, terwijl er aan de voor gevel nog enkel glas staat. De afsluiting van het glas/rolluik is ook alles behalve, als het raam en de rolluik dicht is waait de wind nog gewoon binnen. Als de rolluik naar beneden is kan je ook gewoon naar buiten kijken door de ‘kast’ waar de rolluik in zit als die omhoog is.
Moet ik de huisbaas nu eerst per aangetekende brief op de hoogte stellen van deze problemen?

edit:
Er is ook geen EPC certificaat.
De badkamer = deur met douche, geen lavabo of spiegel (in principe wel mogelijk), met een 'afzuiging' zonder actieve afzuiging. Deur moet constant open staan ivm schimmelvorming. De muur van de douche is ook aan het zwellen.

Mvg,
xf

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 sep 2017 20:06

Bijna alle oude huizen met een houten roostering vertonen een zekere doorbuiging. Daarom is dat nog niet gevaarlijk.
Ook barsten zijn in oude huizen overal aanwezig.
Het is niet omdat een zoldering doorzakt dat ze zal in storten.
Isolatie op de zoldervloer is eigenlijk beter dan onder het dak, want dan heb je geen warmteverlies naar de zoldef toe.
Was je er niet bij toen je het huis huurde? Indien je zag dat het slecht was, waarom heb je het dan gehuurd? Voor de goedkoop?
Als je denkt dat het onbewoonbaar is, stap dan naar uw gemeente en vraag een woningsonderzoek, en ja, je moest al lang uw verhuurder aangetekend in gebreke hebben gesteld

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 19 sep 2017 20:24

Jij hebt een meldingsplicht, dit betekend dat je alle gebreken moet melden, liefst met een aangetekend schrijven zodat je bewijs hebt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

xf84
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 sep 2017 10:54

Ja mava105, 920euro voor een 2 slaapkamer woning in Leuven is 'voor de goedkoop'.

Ik was er zeker bij, maar toen waren de punten nog niet zo erg. Maar had wel zo'n reactie van jouw verwacht., iets met verzuurd en bejaard.

Delete mijn post & account maar.

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 20 sep 2017 11:23

Begrijp ik het goed dat u niet bejaard bent? Alleen een beetje verzuurd?

Ik vond niets mis aan de reacties hoor.

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 sep 2017 12:18

Wat jij beschrijft, klikt als een ongeschikt maar niet als een onbewoonbaar.

Natuurlijk, het kan wel de moeite zijn om het onderzoek aan te vragen, al was het maar om de eigenaar tot actie aan te manen.

Let wel, wat wij al-tijd vragen; Heb je de eigenaar al correct en voldoende op de hoogte gebracht. Dat is stap 1.

Terug naar “Huren”