Verhuis buitenland

wglthomas
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verhuis buitenland

#1 , 18 sep 2017 23:23

- 3-6-9 contract
- ingangsdatum : 03/04/2017

Het zit zo:
Mijn vriendin en ik gaan door omstandigheden 8 oktober richting buiten Europa verhuizen. Opzegtermijn is vanaf 1 oktober tot 31 december ( 3 maanden). Allemaal geen probleem wij gaan dit netjes betalen.
Maar hoe gaat het met de elektriciteit? Kan ik het contract stopzetten vanaf begin oktober ( dus net voor wij vertrekken uit België) of zijn wij verplicht hiermee te wachten tot de opzegtermijn voorbij is? En als ik het contract kan stopzetten dan zal het appartement geen elektriciteit meer hebben?
Aangezien hier geen elektriciteit meer gaat verbruikt worden door ons...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 19 sep 2017 06:01

Dit moet je in overleg doen met je huisbaas.
Je zal een energieovername document moeten invullen (met de meterstanden bij vertrek) waar je huisbaas de nieuwe abonnee wordt.
Hij kan dan een contract aangaan als "tijdelijk leegstaand", waardoor hij zeer weinig moet betalen in afwachting van een nieuwe huurder.

Wanneer hij dan een andere huurder heeft kan hij dit op zijn beurt weer aan hen overdragen.

Dit is uiteraard beter voor de huisbaas, anders kan hij in problemen komen voor de overdracht aangezien de huidige huurder later afwezig gaat zijn en dus niet meer kan tekenen voor overdracht/meterstand.

Uiteraard moet je vriendin wel zien dat de energiemaatschappij haar de afrekening kan bezorgen, en zorgen dat deze correct betaald wordt.

wglthomas
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 sep 2017 10:51

Dit moet je in overleg doen met je huisbaas.
Je zal een energieovername document moeten invullen (met de meterstanden bij vertrek) waar je huisbaas de nieuwe abonnee wordt.
Hij kan dan een contract aangaan als "tijdelijk leegstaand", waardoor hij zeer weinig moet betalen in afwachting van een nieuwe huurder.

Wanneer hij dan een andere huurder heeft kan hij dit op zijn beurt weer aan hen overdragen.

Dit is uiteraard beter voor de huisbaas, anders kan hij in problemen komen voor de overdracht aangezien de huidige huurder later afwezig gaat zijn en dus niet meer kan tekenen voor overdracht/meterstand.

Uiteraard moet je vriendin wel zien dat de energiemaatschappij haar de afrekening kan bezorgen, en zorgen dat deze correct betaald wordt.
Danku voor het antwoord.
De huurbaas zegt dat dit op mijn nek valt tot mijn opzeggingstermijn verloopt. Op dit moment betaal ik 55 euro voorschotten per maand voor elektriciteit die ik niet ga gebruiken.
Dus gewoon het contract afsluiten is geen optie?

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 19 sep 2017 12:38

Als je nu voorschotten betaald, en er is geen verbruik, dan ontvang je die toch integraal terug.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 19 sep 2017 13:06

Als verhuurder niet akkoord gaat wat zijn recht is, daar u huurcontract nog lopend is.
Hoe ga je u huurcontract afhandelen als je in buitenland zit.
Stuur u verhuurder een AS dat u de sleutels en overdracht nutsvoorzieningen op datum x wil afhandelen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Toemke
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 sep 2017 13:08

Als je nu voorschotten betaald, en er is geen verbruik, dan ontvang je die toch integraal terug.
Het verbruik wel maar de vaste kosten niet volgens mij, of ben ik verkeerd?

artemis
Berichten: 3294

#7 , 19 sep 2017 13:45

Contractueel heb je de plicht om aangesloten te blijven op de nutsvoorzieningen tot einde contract, dat moet je begrijpen.
Wees je daarvan bewust en probeer een goede verstanding met de verhuurder te behouden en tracht hem te overtuigen elektriciteit en gas tijdelijk over te nemen 'bij leegstand' zoals Berenod beschreef. Dat kost niet veel (als er geen verbruik is) maar toch nog altijd wat…

Gewoon het contract afsluiten mag je dus niet doen. Bovendien gaat de netwerkbeheerder dan de meters komen afsluiten (omdat er geen overnemer is) en dat kost vrij veel geld om die nadien te laten heropenen.

Heb je ook een individuele watermeter? Want dat is een ander probleem. Water kan je niet tijdelijk overnemen bij leegstand.

Vraagt de verhuurder je geen schadevergoeding van 3 maanden voor een opzeg binnen het eerste jaar?

wglthomas
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 sep 2017 15:24

Als verhuurder niet akkoord gaat wat zijn recht is, daar u huurcontract nog lopend is.
Hoe ga je u huurcontract afhandelen als je in buitenland zit.
Stuur u verhuurder een AS dat u de sleutels en overdracht nutsvoorzieningen op datum x wil afhandelen.
afhandeling zou mij via mail gestuurd worden, dit zal ik afprinten en met de post versturen naar de verhuurder.

Contractueel heb je de plicht om aangesloten te blijven op de nutsvoorzieningen tot einde contract, dat moet je begrijpen.
Wees je daarvan bewust en probeer een goede verstanding met de verhuurder te behouden en tracht hem te overtuigen elektriciteit en gas tijdelijk over te nemen 'bij leegstand' zoals Berenod beschreef. Dat kost niet veel (als er geen verbruik is) maar toch nog altijd wat…

Gewoon het contract afsluiten mag je dus niet doen. Bovendien gaat de netwerkbeheerder dan de meters komen afsluiten (omdat er geen overnemer is) en dat kost vrij veel geld om die nadien te laten heropenen.

Heb je ook een individuele watermeter? Want dat is een ander probleem. Water kan je niet tijdelijk overnemen bij leegstand.

Vraagt de verhuurder je geen schadevergoeding van 3 maanden voor een opzeg binnen het eerste jaar?
Kan ik zelf een elektriciteit contract krijgen 'bij leegstand'? Of kan dit alleen als verhuurder?
Ja we hebben ook een indivduele watermater. Hoe gaat dit in zijn werk?

Inderdaad de verhuurder eist een schadevergoeding van 3 maand en daar heeft hij recht op.

Mvg

artemis
Berichten: 3294

#9 , 19 sep 2017 17:37

Kan ik zelf een elektriciteit contract krijgen 'bij leegstand'? Of kan dit alleen als verhuurder?
Volgens mij alleen als eigenaar, zo staat het toch op het overnameformulier van onze netwerkbeheerder.
Het is bedoeld voor leegstand tussen twee verhuringen of bij verkoop.
Kan ook voor gas.
Ja we hebben ook een indivduele watermater. Hoe gaat dit in zijn werk?
Voor water is bestaat er geen leegstandscontract.
Ofwel neemt de eigenaar de meter tijdelijk over, maar daar zijn administratiekosten aan verbonden die nogal hoog zijn voor pakweg1 à 2 maanden.
Ofwel doet hij niets, maar dan wordt het water na ongeveer een maand afgesloten (en is er dus geen water meer). De kosten voor de heropening van de meter zijn dan voor de nieuwe abonnee. Een lastige situatie voor de verhuurder...

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 19 sep 2017 17:45

Iemand van de familie die als lasthebber (vertegenwoordiger met volmacht) kan optreden.

Terug naar “Huren”