vraag om schade te betalen voor vereffening huurwaarborg

vardefull
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

vraag om schade te betalen voor vereffening huurwaarborg

#1 , 16 sep 2017 13:09

Hoi,

Een vriendin van me heeft haar huurwoning verlaten.

De verhuurder vindt dat de tuin slecht onderhouden is. Ze verwijst naar de foto's in de beschrijving van de woning, ondertekend en goedgekeurd door de huurder, om deze op haar kosten opnieuw te laten inrichten.

De verhuurder heeft per e-mail gevraagd om het bedrag reeds over te maken. Dit op basis van een offerte. Er is nog geen AS aan te pas gekomen.

Mijn vraag:

Indien de huurder akkoord gaat om het voorgestelde bedrag te betalen. Dan:

a: doet zij dit toch best op basis van een AS waarin een concreet bedrag voorgesteld wordt? Of mag een verhuurder al naar de vrederechter stappen zonder dat er een AS geweest is?

b: is het niet logischer om het bedrag af te houden van de huurwaarborg? Als de huurder betaald dan heeft de verhuurder nadien nog altijd een stok achter de deur via de huurwaarborg. De huurwaarborg dient toch net hiervoor?

Samengevat: hoe reageert de huurder het best op deze vraag?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 16 sep 2017 15:05

Ik zou daar niet op reageren.
Een huurwaarborg dient om huurschade te vergoeden, je moet niets op voorhand betalen.
Welk bedrag word er gevraagd hoeveel was u huurwaarborg.
Welke schade is er volgen u.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3796

#3 , 21 sep 2017 11:41

Als de huurder akkoord gaat met het bedrag: reageer schriftelijk (best aangetekend) aan de verhuurder dat je akkoord gaat met het bedrag (zet het bedrag erbij) als afsluiting van alle rekening van huurschade.
Vermeld dat dit bedrag mag afgehouden worden van de borg, en het resterende bedrag moet vrijgegeven worden ten aanzien van je vriendin.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 sep 2017 11:53

Zoals Blaatpraat zegt: laat het bedrag afhouden van de huurwarborg (als je akkoord gaat met dit bedrad), en betaal het zeker niet op voorhand. Als je met een malafide verhuurder te doen hebt, en je betaalt dit op voorhand, bestaat de kans dat hij ook nog eens je volledige huurwaarborg inhoudt (twee keer langs de kassa wil passeren) met alle rompslomp van dien om uw waarborg terug te krijgen...

De huurwaarborg dient net om dit soort zaken te betalen, dus als je al akkoord gaat: niet op voorhand betalen, maar van de huurwaarborg laten afhouden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”