domicilie te laat geen waarborg?

allehulpiswelkom
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

domicilie te laat geen waarborg?

#1 , 15 sep 2017 23:06

Hoi iedereen,

Long time lurker, first time poster, jullie zullen het wel kennen.
Al vaak heb ik het antwoord op mijn vraag op dit forum gevonden, maar deze keer vind ik hier (of elders online) geen gelijkaardige geval.
Alvast bedankt aan zij die de moeite nemen om dit te lezen en/of beantwoorden.

Dus:

Van september 2016 tem. augustus 2017 huurde ik een huis in Leuven, waarbij in het contract stond dat ik verplicht mijn domicilie moest zetten (geen student).
Ik heb mijn aanvraag in september ingediend, maar daar omstandigheden (zowel werk als privé) was ik niet vaak thuis, en is deze pas na 3x opnieuw indienen in februari goedgekeurd.
Nu het contract ten einde is gelopen en wilt de huisbaas mijn waarborg niet terugstorten omdat hij zegt een taks van 750 euro te moeten betalen ipv 90 euro.
In oktober krijgt hij blijkbaar een aangifte formulier van de stad Leuven met drie mogelijkheden: student, leegstand of gedomicilieerd.
Zij informeren zich dan op hun beurt bij de dienst bevolking en daar meldden ze dan dat mijn inschrijving nog niet was gebeurd.

Nu is mijn vraag, is hij in zijn recht? Of heb ik met het bewijs van mijn aanvraag toch nog een poot om op te staan?
En misschien ook nuttige voor anderen: hoeveel tijd heeft een huurder om zijn domicilie ergens te zetten voordat dit gezien wordt als contractbreuk?

Groetjes en goed weekend!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 sep 2017 09:17

Je was niet ingeschreven, dus....
Het is niet de verantwoordelijkheid van de verhuurder noch de Stad Leuven dat jij niet thuis was als de wijkagent langs kwam., en dit blijkbaar verschillende keren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 sep 2017 09:24

Dit verschil van gemeente tot gemeente, ik waar ik nu woon belde de wijkagent me zelf op om te vragen wanneer het paste om mij eens te komen bezoeken, die zelfde dag heeft die nog geweest, en moest de slaapkamer en badkamer ook zien, en op zijn papier waar ik een dubbel kreeg zette hij de datum op van de aanvraag, dus vroeger dan hij ter plaatse was.

In de vorige gemeente was dit ook een probleem en na 3 maal mij bezocht te hebben was ik eens thuis.

Het ligt niet aan de wijkagent, als je niet thuis bent is er een vermoeden dat je daar niet verblijft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 16 sep 2017 17:05

@lowie, even terzijde: meen je dat nu dat de wijkagent die kwam vaststellen dat je in je nieuwe woning woont, vond dat ie de badkamer en slaapkamer MOEST zien? Ik ben nu al ettelijke keren verhuisd en de huisbezoeken van de wijkagenten beperkten zich tot de huiskamer of zelfs de gang.....

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 sep 2017 17:33

Belastingreglement Stad Leuven
Artikel 2 - Begripsomschrijving
Als tweede verblijf wordt beschouwd: elke woongelegenheid op het grondgebied van de stad Leuven waarvan
degene die er kan verblijven, voor deze woongelegenheid op 1 januari van het aanslagjaar niet ingeschreven is
in de bevolkingsregisters, het wachtregister of niet beschikt over een bijlage 33 voor buitenlandse
grensstudenten en waarvoor deze persoon ook nog geen aanvraag tot inschrijving heeft ingediend,[...]
Als op het adres van zo een woongelegenheid niemand in de bevolkingsregisters of het wachtregister is
ingeschreven, dan is er een weerlegbaar vermoeden dat de eigenaar, huurder of gebruiker ze gebruikt als
tweede verblijf. Dit vermoeden kan met alle rechtsmiddelen weerlegd worden.


Deel aan de eigenaar mee dat er voldoende redenen zijn om een eventuele belasting op tweede verblijven te betwisten. Bezorg hem bewijs van uw aanvraag tot tot inschrijving.

allehulpiswelkom
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 sep 2017 22:15

bedankt voor de reacties!
het is idd mijn eigen schuld dat het zo ver is moeten komen, de reden draagt volgens mij niet echt bij tot de discussie

en vooral scorpioen merci voor de moeite om dit op te zoeken, ik volg je raad en laat hier nog wel iets weten hoe het afgelopen is

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 16 sep 2017 23:32

In januari zal u dan niet in regel zijn geweest - 2de verblijf wordt in Antwerpen en ook nog op andere plaatsen als referentiemaand genomen.
Er zijn dus zeker twee negatieve verslagen en minstens 6 tot 12 controles van politie geweest.
Dus eerste aanvraag .....geen vaststellingen mogelijk.
Tweede aanvraag weer geen vaststellingen mogelijk.
Derde aanvraag was blijkbaar na januari?????

SOHO
Berichten: 49

#8 , 20 dec 2017 09:42

Ik ben met een gelijkaardig probleem geconfronteerd in Leuven. De vorige huurders (gedomicilieerd gedurende +6 maanden in 2016) verlieten de woning voor de jaarwisseling, de nieuwe trokken er aansluitend in maar hadden op 1 januari nog geen domicilie (en bovendien nog geen aanvraag ingediend).

Is de belasting op tweede verblijven afdwingbaar als er op 01/01 geen domicilie aanwezig is? Zo ja, kan dit niet aangevochten worden?

LeenW
Berichten: 12838

#9 , 20 dec 2017 10:05

Ik zou hier toch ook in bezwaar gaan, het wordt zo onmogelijk om een huurcontract 01/01 te laten ingaan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 dec 2017 10:10

Eerst en vooral een aangetekend schrijven doen naar burgemeester en schepenen, en leg je geval uit.

Deze zijn ook geen onmensen en je heeft een reden want je heeft zoveel dagen de tijd om je domicilie te verplaatsen.

Mijn zoon heeft ooit 15 jaar leegstand gehad, de laatste 2 jaar waren de laatste zeiden ze, en nooit één euro betaald, je moet het ook een beetje kunnen uitleggen !

Het is niet omdat er 2 maanden leegstand is dat dit al een tweede verblijf is, normaal duurt het zes maanden eer je in de register van leegstand komt en ook 6 maanden eer je eruit geschreven word, dit kan dus niet na één maand.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

SOHO
Berichten: 49

#11 , 20 dec 2017 10:47

Ik zou hier toch ook in bezwaar gaan, het wordt zo onmogelijk om een huurcontract 01/01 te laten ingaan.
Het reglement stelt
"Als op het adres van zo een woongelegenheid niemand in de bevolkingsregisters of het wachtregister is
ingeschreven, dan is er een weerlegbaar vermoeden dat de eigenaar, huurder of gebruiker ze gebruikt als
tweede verblijf. Dit vermoeden kan met alle rechtsmiddelen weerlegd worden."

Het gaat dus slechts om een vermoeden van hun kant dat kan weerlegd worden. Bedankt!

pluimpje
Berichten: 82

#12 , 06 jan 2018 22:30

In jouw geval heeft de verhuurder gelijk indien jouw laatste aangifte tot adreswijziging gebeurde na Januari. En u dient geen €750 te betalen, maar €772.

Hoe gaat een adreswijziging in zijn werk: Men dient binnen de 8 dagen een domicilie wijziging te melden aan de dienst bevolking. Vervolgens komt de wijkagent ter plaatse om dit te controleren. Is de wijkagent na 3 keer niet in staat dit te controleren (hij komt zowel 's morgens, 's middags als 's avonds langs), dan laat hij een document achter met een telefoonnummer waarmee u een afspraak kan maken. U moet dan uw huurcontract meenemen. (Soms komt in dat geval de wijkagent later alsnog is ter plaatse.) Heeft de wijkagent geen vaststelling kunnen doen dat u inderdaad op dat nieuwe adres woont binnen de 2 maand na aangifte adreswijziging, dan geeft de wijkagent een negatief advies aan de dienst bevolking en wordt u niet ingeschreven. Is er een positief advies, dus een vaststelling dat u daar inderdaad woont dan wordt de datum van aangifte van adreswijziging de datum vanaf dewelke men in de registers van de bevolking wordt ingeschreven als woonachtig op het nieuwe adres.

Valt Januari in de looptijd van het contract en men doet een aanvraag tot adreswijziging vóór Januari, maar de vaststelling gebeurt pas na Januari dan is men toch ingeschreven op dat nieuwe adres vóór Januari.

Het is dus de laatste aangifte tot adreswijziging waar men naar kijkt, want bij een negatief advies is het alsof er geen aanvraag tot adreswijziging gebeurd is.

Wanneer men een huurcontract heeft dat ingaat op 1 januari dan zijn er 2 mogelijkheden:
A)De huurder weet zijn nieuwe adres al voor 1 januari en gaat voor 1 Januari zijn aangifte van adreswijziging doen. De wijkagent komt in Januari de positieve vaststelling doen en de huurder wordt ingeschreven vanaf 01 Januari. U dient niets te betalen want u stond op de wachtlijst.
B)De huurder doet zijn adreswijziging na 1 Januari dan dient hij de taks 2de verblijf te betalen.

De verhuurder krijgt een éénmalige vrijstelling wanneer de leegstand te wijten is aan renovatiewerken zonder bouwvergunning en er het jaar voordien voor ten minste 6 maand een domicilieadres gevestigd was. Is er een bouwvergunning dan bedraagt de vrijstelling taks 2de verblijven 3 jaar.
niet juridisch geschoold

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 07 jan 2018 10:53

meen je dat nu dat de wijkagent die kwam vaststellen dat je in je nieuwe woning woont, vond dat ie de badkamer en slaapkamer MOEST zien? Ik ben nu al ettelijke keren verhuisd en de huisbezoeken van de wijkagenten beperkten zich tot de huiskamer of zelfs de gang.....
Bij mijn zoon in Wemmel moest de wijkagent bij zijn bezoek, ook nog de kleerkasten en inhoud zien van echtgenote en kinderen, die op dat moment niet thuis waren. Hij wilde ook nog het speelgoed van de kinderen zien. Misschien omdat echtgenote geen Belgische nationaliteit heeft maar wel EU burger is (werkt zelfs bij Europese diensten)

Terug naar “Huren”