Vraag mbt huurindex

bosprocureur
Berichten: 6857

Re: Vraag mbt huurindex

#16 , 15 sep 2017 17:18

Hallo,

Dat (des Guten zuviel) heb ik ook laten verstaan in mijn bericht. Maar wettelijk is het OK, dacht ik.
Ik heb er ook bijgevoegd: Of uw huurder hier gelukkig zal mee zijn, is een ander paar mouwen.
Of streeft u op die manier een vervroegde opzeg na, van zijn kant dan ?

En voor de berekening van de terugwerkende kracht, interpreteer ik de tekst in de zin dat de kennisgeving die in de loop van de maand (hier september) gegeven is, mag slaan op de lopende maand + de drie voorafgaande maanden.

Persoonlijk heb ik er ook zo eentje lopen, een goede huurder, maar de laatste 14 jaar niet aangepast.
Met die persoon is overeengekomen (mijn voorstel) dat hij elk jaar 25€ per maand meer zal betalen, tot een normale indexatie bereikt is. Het betreft iemand die vroeger in wat moeilijke omstandigheden zat. Ikke content, hij ook, zij het na de nodige uitleg (hij heeft tenslotte jarenlang geld uitgespaard.)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Helb
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#17 , 16 sep 2017 13:39

Nog toevoegen dat dit schrijven per gewone post kan.

Wij huren zelf ongeveer sinds 4,5 jaar. Verhuurder heeft het ons deze zomer gelapt, met 3 maanden terugwerkende kracht indexeren (hoewel het immokantoor ons garandeerde dat hij nooit zou indexeren etc etc).

Perfect wettelijk natuurlijk (want niet uitgesloten in HOK), maar de dag nadien toch onze opzegbrief gestuurd. Heeft in het verleden nooit één dag moeten wachten op z'n geld, woning wordt perfect onderhouden, tuin (17a) was eerst een wildernis en is herleid tot een mooie, gesnoeide tuin, noem maar op.

Heb geen problemen met indexeringen, maar als ze té hebberig worden zoeken ze maar een andere zot.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#18 , 16 sep 2017 15:11

Iedere verhuurder heeft recht op indexatie, of je dit hebberig noemt of niet het is wettelijk zijn recht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Helb
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#19 , 16 sep 2017 17:00

Iedere verhuurder heeft recht op indexatie, of je dit hebberig noemt of niet het is wettelijk zijn recht.
Ja, dat zeg ik toch ook?

johan V
Berichten: 174

#20 , 16 sep 2017 18:26

Je bent dikwijls beter af met een huurder die maandelijks correct betaald en uw eigendom goed onderhoudt dan 40 of 50 euro bijrekend.Dit is reeds meermaals bewezen.

KJ86
Berichten: 2663

#21 , 17 sep 2017 09:26

Zever in pakjes!
Indexering heeft niets te maken met de huurprijs te verhogen of hebberig zijn.
Huurders die een weigerachtig standpunt innemen ten opzichte van indexering moeten eerlijk zijn, elke keer als hun loon of uitkering geïndexeerd wordt, zouden ze dit bedrag moeten weigeren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#22 , 17 sep 2017 11:38

Nog toevoegen dat dit schrijven per gewone post kan.

Wij huren zelf ongeveer sinds 4,5 jaar. Verhuurder heeft het ons deze zomer gelapt, met 3 maanden terugwerkende kracht indexeren (hoewel het immokantoor ons garandeerde dat hij nooit zou indexeren etc etc).

Perfect wettelijk natuurlijk (want niet uitgesloten in HOK), maar de dag nadien toch onze opzegbrief gestuurd. Heeft in het verleden nooit één dag moeten wachten op z'n geld, woning wordt perfect onderhouden, tuin (17a) was eerst een wildernis en is herleid tot een mooie, gesnoeide tuin, noem maar op.

Heb geen problemen met indexeringen, maar als ze té hebberig worden zoeken ze maar een andere zot.
Waarom hebberig als men een eerste keer na 4,5 jaar indexeert?
Je hebt toch een mooi cadeau al die voorgaande jaren?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

KJ86
Berichten: 2663

#23 , 17 sep 2017 21:43

Hij kan er geen getal opplakken omdat de berekening iets te moeilijk is. Ik vind dat de lagere school daar meer aandacht aan moet besteden. Het kan heel wat frustratie uit de wereld helpen.

Terug naar “Huren”