Hallo
Wij hebben een huurcontract getekend voor 3 jaar die inging op 08/09/2017 (vier dagen geleden).
Wij zijn verhuisd naar Brussel en hebben enorme geluidsoverlast van het café onder ons (op het gelijksvloers - ons appartement is op het tweede verdiep). Het café is elke dag open van 6u 's ochtends tot 3u 's nachts. De luide muziek speelt van 9u tot 3u 's nachts, en start opnieuw om 6u. In het weekend is het onmogelijk te slapen, in de week is het regelmatig eens wakker worden.
Het eerste dat wij gevraagd hebben bij ons bezoek aan het appartement is of er enige overlast is van het café.
De immo-makelaar garandeerde ons dat er probleemloos geslapen kan worden. Zeker in de kamer, want deze ligt aan de achterzijde van het appartement, waar het café geen muziek speelt. Jammer genoeg was dit allemaal mondelinge communicatie... Net voor we het contract tekenden werd dit nogmaals bevestigd.
Wij hebben contact opgenomen met de vorige huurder en hij heeft de verhuurder meermaals gecontacteerd in verband met deze geluidsoverlast. Het probleem was dus wel degelijk bekend bij de verhuurder. Verder huurt de cafébaas blijkbaar het appartement op het eerste verdiep, omdat de verhuurder dit appartement gewoon niet kwijt kan.
Wij zitten dus met het feit dat het immo-kantoor en eigenaar ons voorgelogen hebben. Ik begrijp dat ze gewoon zijn om verkooppraatjes te doen, maar dit is gewoon puur bedrog.
Wij willen dus zo snel mogelijk (met zo weinig mogelijk kosten) uit dit appartement. Normaal kan een huurcontract van korte duur niet opgezegd worden, maar wij hebben "gelukkig" een clausule die zegt dat we drie maanden vooropzeg moeten doen, en daarna nog eens drie maanden huur als boete betalen.
Wij kunnen dit financieel dragen, maar zouden natuurlijk graag de kosten minimaliseren. We denken er aan om een minnelijke schikking te proberen regelen met de eigenaar. Bvb. dat we een boete moeten betalen, maar dat we onmiddellijk (of binnen een maand) het appartement mogen verlaten.
Ondertussen hebben we contact gehad met twee advocaten. Ze raadden ons aan om eerst een vriendelijke mail te sturen naar de verhuurder met de vraag of er een mogelijkheid is om actie te ondernemen (i.e. geluidsoverlast te beperken). Als ze dat niet willen, vermelden we in de mail dat we zullen moeten overgaan tot verdere stappen, wat deze ook mogen zijn.
Wij begrijpen onze fout, namelijk dat wij zelf gekozen hebben om boven een café te gaan wonen. Dit wordt een dure levensles, maar goed. Echter, de immo-makelaar en verhuurder hebben cruciale informatie achtergehouden, die ervoor gezorgd zou hebben dat we het contract niet tekenen. En dat is de reden dat wij geloven toch een beetje in ons recht zijn.
Verder heb ik al enig opzoekwerk verricht, en moet volgens volgens VLAREM II (Bijlage 2.2.2) het geluid van het café in onze kamer max. 33 dB overdag en 28dB 's avonds en 's nachts bedragen. We hebben dit nog niet officieel laten opmeten, maar aangezien oordoppen 33dB kunnen tegenhouden, en we de muziek nog steeds zeer goed te horen is (bijna geen verschil), vermoeden we dat de muziek veel te hoog staat. Verder weet ik dat de verhuurder niet verantwoordelijk is voor overlast van derden. Maar toch heeft hij ons nog steeds voorgelogen...
Welke stappen kunnen we best ondernemen om zo snel mogelijk uit dit appartement te kunnen?
Stel dat we dit financieel kunnen dragen, en we een nieuw appartement vinden. Wat gebeurt dan met de verplichte domicilie in het huidige appartement, en andere verplichtingen als huurder van dat appartement (bvb. tijdens de opzegtermijn)?
Heel erg bedankt.