Net voor de zitting betaalt de huurder

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Net voor de zitting betaalt de huurder

#16 , 13 sep 2017 19:55

Ik spreek hier van een voorval van bijna 14 jaar terug in de tijd. En ja, die bestaan nog. Ik heb er nog één in goede staat van werking; alleen staat hij hier alleen maar stof te vergaren. Heb zelf nog een oude werkende bandopnemer (als je weet wat dat is :lol: )

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kalimero
Topic Starter
Berichten: 52
Juridisch actief: Nee

#17 , 15 sep 2017 10:44

@ mava: Niet te geloven he dat zo'n toestanden mogelijk zijn en dat de veroordeling van de Vrederechter niet op het strafblad komt te staan, op die manier krijgen zo'n mensen vrijgeleide om rustig voort te doen en de kleine particuliere verhuurder draait hiervoor op. Als ik dit allemaal had geweten, ik had rustig geïnvesteerd in aandelen ipv vastgoed.

@WP002: Jammer dat ik de zitting niet heb kunnen opnemen inderdaad...

Kalimero
Topic Starter
Berichten: 52
Juridisch actief: Nee

#18 , 15 sep 2017 11:32

Iemand een idee hoeveel kansen zo'n mensen krijgen van de Vrederechter over het algemeen? We vinden het al vreemd dat de huurder, gezien onze eindeloze bemiddelingsinspanningen, toch nog een kans krijgt, waar ze zich tot nu toe niet aan houdt. Welke truken kan de huurder in schuldbemiddeling nog allemaal toepassen opdat de vrederechter beslist dat de huurder toch nog mag blijven ook al houdt deze zich niet aan de ontbindende voorwaarden? Huurder heeft nl. een zoon bijvoorbeeld, die volgens ons bij oma woont, maar die een mooi excuus vormt en tegen de tijd dat de vrederechter het vonnis uitspreekt is het bijna winter, en ocharme dan kan de huurder nergens terecht en dan lijken de verhuurders de onmensen. Of misschien doet de schuldbemiddelaar opnieuw de loze belofte dat hij prioritair zal betalen, wat hij tot twee keer toe al gedaan heeft maar niet kon uitvoeren omdat er geen geld is en dan wordt het een probleem voor de arbeidsrechtbank en valt onze financiële put niet meer te overzien. Kan de Vrederechter dan tegen onze wil de huurder toch laten blijven? Stel je voor dat je een van de schuldeisers bent van onze huurder en je krijgt niets want er is zogezegd geen geld, maar je ziet dan in wat voor luxe appartement de huurder mag wonen, dat is om achterover te vallen. Dat valt toch niet te verdedigen? Ik vraag me eigenlijk af hoe hard ik een advocaat nodig heb, tot hiertoe hebben we alles vriendelijk zelf gedaan, maar ik begin te vrezen dat we hier met een structureel probleem te maken hebben en professionele hulp nodig hebben. Weet iemand hier raad mee aub?

Reclame

Kalimero
Topic Starter
Berichten: 52
Juridisch actief: Nee

#19 , 20 sep 2017 23:40

Update: we hebben de zaak doorgegeven aan een advocaat. De huurder heeft ondertussen een klacht tegen ons ingediend bij de politie wegens "lasten en eerroof" omdat ze volgens haar helemaal geen "wandbetaler" en "schuldgeval" is en dat wij dus in fout zouden zijn. Verder heeft ze geen huur meer betaald, noch zich aan het afbetalingsplan gehouden dat we voor de Vrederechter zijn overeengekomen en kregen we een bedreigende sms van haar.

Blaatpraat
Berichten: 3791

#20 , 21 sep 2017 12:51

Die klacht zal de procureur des konings behandelen.
Deze kan normaal gezien zien dat er een burgerlijke procedure geweest is, en zou de klacht logischerwijs onontvankelijk moeten verklaren.
Maar op dit moment kun je hier dus niets aan doen.

Omtrent het niet betalen: tijd voor de deurwaarder, aangezien er een vonnis is hé.
Maar aangezien je een advocaat onder de arm genomen hebt, zal deze dit wel regelen normaal gezien.

Kalimero
Topic Starter
Berichten: 52
Juridisch actief: Nee

#21 , 21 sep 2017 14:29

de procedure loopt momenteel nog, want de vrederechter heeft de zaak uitgesteld naar volgende maand. Zij heeft nu klacht ingediend tegen ons in de hoop dat ze dan in het appartement mag blijven denk ik of om tijd te rekken denk ik. Er is dus pas volgende maand ten vroegste een vonnis, dus voor de deurwaarder is het nog te vroeg.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#22 , 21 sep 2017 15:56

Dan is er nog geen vonnis.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38583

#23 , 21 sep 2017 20:14

Klacht laster en eerroof omdat u een zaak hebt ingespannen?
Als u niet overal bent gaan verkondigen dat X een wanbetaler is zal die geen kans maken.
Gezien zonder voorwerp wordt die zaak zo geseponeerd ... de meeste van dat soort zaken heeft trouwens prioriteitscode 0.
Hebt u al een uitnodiging gehad van politie voor verhoor?

Kalimero
Topic Starter
Berichten: 52
Juridisch actief: Nee

#24 , 21 sep 2017 21:38

Klacht laster en eerroof omdat wij op de zitting voor de vrederechter aangetoond hebben dat de huurder een wanbetaler is: Brandverzekeringspolis vernietigd, plaatsbeschrijving niet betaald, nazicht boiler niet betaalt, elektriciteitsrekening niet betaald, de bank zegt dat ze een structurele wanbetaler is, dat zijn zaken die ons gemeld zijn, dat hebben wij niet uitgevonden. De huur wordt dus ook niet betaald. Behalve de dreigende smssen van de huurder, hebben wij van de politie hier niets van gehoord. Zal wel gewoon geseponeerd worden zeker, maar intimiderend is het zeker wel.

Kalimero
Topic Starter
Berichten: 52
Juridisch actief: Nee

#25 , 24 nov 2017 10:07

Zo, om de geïnteresseerden nog even een laatste update mee te geven: de zaak van onze huurder die niet betaalde is voor de vrederechter gekomen. Ze heeft nog anderhalve maand betalingsuitstel gekregen tezamen met een afbetalingsplan voor de lopende schuld. Daar had ze niets van ingelost op de tweede zitting, dus heeft de vrederechter bemiddeld en is zij met onze advocaat overeengekomen om zo snel mogelijk te vertrekken, zijnde letterlijk de week erna. Dat is ook zo gebeurd en we hebben de sleutel teruggekregen en er was schade, maar het was niet afgebroken, dus dat viel nog mee. Van haar uitstaande schuld zullen we wellicht nooit een cent zien. Ze heeft ondertussen al een nieuwe huisbaas gevonden dus haar adres wordt binnen twee weken ook overgezet. Zo, we zijn er van af, na negen maanden. Bedankt allen voor de berichten en steun! Succes aan haar volgende huisbaas, wie dat ook is...

bosprocureur
Berichten: 6853

#26 , 24 nov 2017 18:31

Is er in die overeenkomst sprake van de overblijvende schuld? Is hieromtrent iets afgesproken of is het gewoon kwijtgescholden ?

Kalimero
Topic Starter
Berichten: 52
Juridisch actief: Nee

#27 , 28 feb 2018 12:58

In het vonnis was de overblijvende schuld bepaald, maar daar gaan we nooit iets van zien want geen centen en grote schuldenberg... Eigenlijk heeft nieuwe huurschuld voorrang in afbetaling, maar de schuldbemiddelaar zag het ook niet meer zitten. Iemand in haar situatie had nooit goedkeuring moeten krijgen om prive te huren, maar ja als op straat slapen het alternatief is... Stom dat wij als kleine verhuurders dan zijn moeten opdraaien voor deze situatie, daar zit je echt niet op te wachten uiteraard. Gelukkig zag de vrederechter en zijzelf in dat deze situatie niet langer houdbaar was en heeft zij een sociaal appartement toegewezen gekregen. Dat is een opluchting voor mij te weten dat hetzelfde verhaal zich niet herhaalt bij iemand anders. Financieel valt de schade voor ons nogal mee omdat we gedeeltelijk een beroep konden doen op het huurgarantiefonds. Maar het heeft wel zes maanden van mijn leven gekost. Valt Al bij Al nog Mee als je de mogelijke schade bekijkt...

venus5010
Berichten: 20

#28 , 01 mar 2018 07:48

Ik vind het zo spijtig dat hier allemaal te horen, dit verdiend niemand.
Ik heb zelf een ook klein inkomen, en alleenstaand, maar ik heb altijd mijn huur betaald, het is niet omdat ik een klein inkomen heb dat ik een wanbetaler ben. Door dit van soort mensen is het voor mij quasi onmogelijk om te huren.

Ik heb wel ook slechte ervaring gehad met een huurder waar deze situatie juist omgekeerd was en ik diegene was die bedreigd werd, ik wil maar zeggen dat dat soort van situaties door bepaalde mensen wordt gecreeerd.

Ik kan alleen hopen dat deze slechte ervaring voor de eigenaar niet gaat bepalen dat iedere persoon met beperkt inkomen zomaar over de zelfde kam wordt geschoren. Bovendien is het zo dat zowel huurder als verhuurder geen enkele garantie heeft, als huurder kan je wat documenten vragen om te zien dat het financieel haalbaar is voor de huurder, maar uiteindelijk zullen deze ook geen garantie bieden als die persoon niet van plan is te betalen. Als huurder weet je ook niet wat voor persoon je verhuurder is, ook hij kan in gebreke handelen door de dingen niet te doen die van hem worden verwacht.

Ik zou zeggen dat het goed is om te praten met je kandidaat huurder en volg je gevoel, samen met wat goede documenten is het belangrijk om te communiceren want dat soort van mensen hebben vaak ook slechte communicatie skills, dat is mijn ervaring.

Een huurcontract is ook een vertrouwenscontract en dit voor beide partijen !

WP002
Berichten: 1479

#29 , 02 mar 2018 12:04

Alleszins bedankt om de afloop van deze zaak te melden.

Terug naar “Huren”