zitting vrederechter huurovereenkomst stopzetten.

Minerf
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

zitting vrederechter huurovereenkomst stopzetten.

#1 , 04 sep 2017 05:30

- type van het huurcontract: 3-6-9 aangegaan op 02/06/2017
- ingangsdatum contract; 03/06/2017
- werd het contract geregistreerd; Ja + plaatsbeschrijving
-AS ingebrekestelling is verstuurd.

op maandag 07/08/2017 hebben we bij het vredegerecht een verzoekschrift ingediend om de huurovereenkomst stop te zetten wegens niet betalen huur van 2 maanden. we hadden gevraagd om dit nog te laten voorkomen voor als we op vakantie gingen
op vrijdag 11/08/2017 heb ik zelf naar het vredegerecht gebeld met de vraag hoe we op de hoogte zouden gesteld worden van de datum wanneer het voorkomt. Daar vertelde de dienst ons dat ze nog geen datum vast legde omdat wij op vakantie gingen.
hierop heb ik hen gevraagd de datum zo snel mogelijk vast te leggen zelfs al zijn we zelf niet aanwezig.
op maandag ontving ik het aangetekend schrijven dat het pas na onze vakantie voorkomt op 11/09/2017.

Is dit normaal?
Gaat er altijd nog meer als een maand over voor een zaak bij het vredegerecht voorkomt?
het gevolg is natuurlijk dat we nu al 3 maanden huurachterstand hebben...

De huurder is 7 weken op vakantie geweest, en heeft dus zeker het aangetekend schrijven gemist.
herhaalt men die aanvraag als je ze niet ophaalt?

hoe gaat een zitting op het vredegerecht er aan toe?
ik lees dat wij eerst onze zeg doen, dan de huurder en dan de rechter.
dit is wel heel strikt en je kan je zo niet echt verdedigen lijkt mij.
kunnen wij nog reactie geven op wat de huurder zeg?
wat als die dingen zegt die niet correct zijn in onze beleving?

de huurder heeft 2 kinderen in co ouderschap. De kinderen zijn om de week bij de huurder, maar is bijna heel de grote vakantie zonder kinderen afwezig geweest.
in mijn visie, als de huurder vrijwillig de kinderen bij de ex partner kan laten voor eigen vakantie, moet er niet dramatisch worden gedaan dat de kinderen bij de ex partner verblijven tijdens de overgang naar een andere woning.

de huurder heeft ons al zo vaak informatie gegeven die fout is, tot het niveau toe dat we als achterlijk worden beschouwd.
telkens zijn de gevolgen voor ons.
wij moeten zelf onze kredietlijn aanspreken om onze facturen te betalen voor de woning, de huurder gebruikt ons als bank ipv zelf een oplossing te zoeken voor zijn financiële problemen.

We hebben al herhaaldelijk gemaild en hebben op al onze mails 1x antwoord gekregen dat de huurder "zijn best gaat doen" om de achterstallen te betalen.
Op onze herhaaldelijke vragen om dit naar een concreet en bindend akkoord om te zetten (datums, bedragen,..) komt er geen reactie.

Op de vraag om het zoals in de HO gestelde bewijs van brandverzekering voor te leggen: geen reactie

Enige tips hoe ik dit aanpak voor de vrederechter?
ik wil niet verder gaan met deze huurder, alle vertrouwen ontbreekt.

Bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 sep 2017 07:04

Je vergeet dat juli en augustus rechterlijk verlof was !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 04 sep 2017 09:14

De vrederechter zal een afbetalingsplan opleggen aan de huurder, als hij zich daaraan niet houdt dan zal pas overgegaan worden tot uitzetting.
Best is steeds te starten met een kortlopend huurcontract van 1 jaar in de toekomst.
In de verlofperiode juli augustus is dit normaal dat het langer duurt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Minerf
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 sep 2017 09:24

Bedankt voor de reactie.

Kunnen wij tegen een afbetalingsplan in beroep gaan?

Kan iemand ons vertellen hoe zo een zitting verloopt?

En of de huurder zijn informatie op de zitting op een andere manier krijgt?

M.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 04 sep 2017 10:03

Je kan altijd in hoger beroep gaan, maar bij een afbetalingsplan word het vonnis niet afgesloten.
Huurder zal x aantal maanden krijgen om zijn schuld te betalen, voldoet hij niet dan zal de vrederechter de uithuizing uitspreken.
Op een zitting komt iedereen op zijn beurt aan het woord, waarna de vrederechter beslist.
Laat iedereen uitspreken en onderbreek niemand.
Welke informatie zou de huurder moeten krijgen? alles wat u eist staat in het verzoekschrift.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 sep 2017 10:17

In het vredegerecht zal er eerst een minnelijke schikking voorgesteld worden, dus zoals al aangehaald een afbetalingsplan.

Je zal de huurder er ook niet op 123 er kunnen uitzetten daar hij de kans moet krijgen om een andere woonst te zoeken, dus je bent nog voor een paar maanden bezig hoor.
Persoonlijk vind ik dat je toch zeer snel naar een vrederechter stapt na pas exact twee maanden (3/06 --7/08) huur achterstand.
hoe gaat een zitting op het vredegerecht er aan toe?
ik lees dat wij eerst onze zeg doen, dan de huurder en dan de rechter.
dit is wel heel strikt en je kan je zo niet echt verdedigen lijkt mij.
kunnen wij nog reactie geven op wat de huurder zeg?
wat als die dingen zegt die niet correct zijn in onze beleving?
Ik denk ook niet dat men de werkwijze in de Belgische rechtbanken gaat wijzigen voor u.

En er is een contract, dit kan u altijd verbreken mits schade vergoeding te betalen aan de huurder !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 04 sep 2017 10:57

Focust u op de hoofdzaak huurachterstand, en haal er zo weinig mogelijk zaken bij die er niet bij horen.
Net zoals denlowie zegt, je bent wel heel snel tewerk gegaan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur
Berichten: 6858

#8 , 04 sep 2017 11:11

Heel snel?

Ik zou eerder zeggen dat TS gehandeld heeft als een goede huisvader, in het kader van het beheer van zijn eigendom.

Als een huurder erin slaagt op amper 7 maanden reeds twee maand achterstal te maken, dan is die echt niet goed bezig, en moet er m.i. opgetreden worden. Beste bewijs is dat de huurachterstand intussen opgelopen is (trouwens, is de huur van september al betaald?).

Als de vrederechter vindt dat TS al te voortvarend heeft gehandeld, zal de vrederechter wel een uitstel en/of afbetalingsplan toestaan. Bij te lang wachten daarentegen kan de eigenaar verweten worden dat hij nodeloos de achterstand heeft laten oplopen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 sep 2017 11:29

Als een huurder erin slaagt op amper 7 maanden reeds twee maand achterstal te maken, dan is die echt niet goed bezig, en moet er m.i. opgetreden worden. Beste bewijs is dat de huurachterstand intussen opgelopen is (trouwens, is de huur van september al betaald?).

.
Je heeft iets te snel gelezen !!

type van het huurcontract: 3-6-9 aangegaan op 02/06/2017
- ingangsdatum contract; 03/06/2017

op maandag 07/08/2017 hebben we bij het vredegerecht een verzoekschrift ingediend om de huurovereenkomst stop te zetten wegens niet betalen huur van 2 maanden

Dit is exact 2 maanden !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6858

#10 , 04 sep 2017 11:39

:D

Sorry Lowie, ik had geantwoord op de reactie van Sloeberken ...
Focust u op de hoofdzaak huurachterstand, en haal er zo weinig mogelijk zaken bij die er niet bij horen.
Net zoals denlowie zegt, je bent wel heel snel tewerk gegaan.

Minerf
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 sep 2017 11:46

Het gaat hier om een nieuwbouw appartement dat voor de 1e keer bewoond is

02/06/2017: De huurder bezoekt het appartement, ze zegt vast werk te hebben, gescheiden te zijn met 2 personen ten laste. Ze toont loonbrieven waarbij ze 1660 euro verdient, krijgt daarbij ook kindergeld 90,28 euro + 167,05 euro = 257euro*1/3 = 85 euro. Ze zegt ook alimentatie te ontvangen, ik reken +- 250 euro per kind = 500 euro
Totaal maandelijkse inkomsten = 2185 euro
Huur is 750 extra parking is 50 = 800
2185 – 800 = 1385 dus boven de 780
2185/3 =728 voor de huur 750 net iets boven het 1/3 streefdoel
Ze heeft ettelijke keren gezegd dat ze dit zeker kan betalen tijdens haar bezoek.

Na dat het contract getekend was op 02/06/2017 vroeg ze al onmiddellijk uitstel van betaling 1e maand huur. Dit wegens de totaalkost waarborg, huur, verhuis, nieuwe meubels,…
We hebben dit toegestaan en op papier gezet.
1e maand huur is volgens dit plan ook correct betaald.
Dit is de enige huur die betaald is.

25/06/2017: De huurder meldt mondeling dat ze de huur van juli en august niet zal betalen omdat ze op vakantie is op een plaats waar de internetverbinding haar niet toelaat om online banking te gebruiken. Ik laat haar onmiddellijk weten dat ik hier niet met akkoord ga, en dat de huur op tijd moet betaald worden zoals overeengekomen in het huurcontract.
Ik leg haar uit dat ze via de bank een bestendige opdracht kan plaatsen en dat op die manier de huur altijd op tijd betaald zal worden. Hiermee stemt de huurder in, en geeft ook niet aan dat ze de huur om andere redenen niet op tijd kan en zal betalen.

01/07/2017: Er is geen huur ontvangen van De huurder

05/07/2017: Er is geen huur ontvangen van De huurder, ik heb een mail gestuurd: “achterstand huur” met de vraag om de huur onmiddellijk te betalen en nog eens uitgelegd dat ze haar bij de bank kunnen helpen met een bestendige opdracht.

13/07/2017: Er is geen huur ontvangen van De huurder, er is geen enkele reactie van De huurder.
We versturen een gewone brief en een aangetekend schrijven om haar in gebreke te stellen voor de huur van juli met als uiterste datum 20/07/2017 om de huur van juli te ontvangen.

17/07/2017: Het aangetekend schrijven is opgehaald door De huurder.

20/07/2017: Er is geen huur ontvangen van De huurder, er is geen enkele reactie van De huurder.

21/07/2017: De huurder stuurt een mail met informatie waarom ze de huur van juli niet betaalt.
Ze gaat ook akkoord met het betalen van de boete wegens achterstal:” Dus personiljk hand takkening geven om de geld in belgie rekenning te sturen. Dat kan ik pass domincile maken om u betallen te maken. Je maak exra bij rekening als je will want hij is ook op comtract.”

In reactie vragen wij haar om ons een beeld te geven over de betaling voor de huur van juli en augustus.

We krijgen als antwoord: “Ik ga mijn best don om deze maand inorder te brengen zo snle moegelijk ok”.

Ze laat ook weten dat ze naar het buitenland vertrekt, en dat het pand niet voldoende bemeubeld is zoals overeengekomen in het contract.

22/07/2017: Het antwoord van De huurder is voor ons niet duidelijk, waarop we een concreet voorstel van haar vragen voor de betaling van de huur van juli en stellen nog eens dat de huur van augustus moet ontvangen zijn op 1 augustus zoals overeengekomen in het huurcontract.
24/07/2017 hebben we nog eens via mail aangedrongen op concrete afspraken ivm met de betaling van de huur van juli maar krijgen geen reactie meer.

01/08/2016 Huur augustus ook niet ontvangen. Mail gestuurd met vraag dit na te kijken en de huur van juli te betalen. Geen reactie.

04/08/2017 Mail gestuurd met de vraag voor een bewijs van de brandverzekering die moet afgesloten worden op het appartement zoals overeengekomen in het huur contract. Ook nog eens gevraagd naar de achterstallige huurgelden. Geen reactie, er is tot op heden ook geen bewijs van de brandverzekering.

07/08/2017 aanvraag gedaan aan het vredegerecht voor uithuiszetting.

18/08/2017 De huurder is al lang niet meer aanwezig geweest in het appartement, geeft geen reactie op eender welke communicatie. Omdat ze eerder heeft laten weten dat ze naar haar thuisland is, en ons haar reisplannen heeft doorgemaild die een enkele vlucht bevatten, vragen we haar: “Beste De huurder
In je vorige mail heb je je reisdocumenten meegestuurd, dit was enkel een heenvlucht.
Kom je nog terug van vakantie of blijf je voor langere tijd daar?
Als je niet meer terug komt, kan je ons dan de sleutels opsturen? Dan kunnen wij het appartement opnieuw verhuren.
Hartelijk dank,”
Ook hier krijgen we geen reactie op.

01/09/2017
Geen betaling van De huurder ontvangen voor september. Er is nu in totaal al 3 maand achterstand.

10/09/2017
We vermoeden dat De huurder terug is, maar hebben nog geen betalingen gezien van de achterstallige huur van juli, augustus, september die volgens haar zouden gedaan worden na haar vakantie: “Mijn geld is in nigeria rekenning waar ik kan heir niet kan ophallen zonder mijn hand tekening van dere. Dus personiljk hand takkening geven om de geld in belgie rekenning te sturen. Dat kan ik pass domincile maken om u betallen te maken.”

Problemen met De huurder:

- De huurder heeft de huurwaarborg op mijn rekening betaald ipv het rekeningnummer dat op het overschrijvingsformulier stond van het document dat ze per mail ontvangen en getekend heeft. Ik heb zelf het bedrag overgeschreven naar het juiste rekeningnummer. Hierdoor heeft ze ons in een situatie gesteld die onwettelijk is.
- Na het ondertekenen van de huurovereenkomst eist De huurder dat we de nieuwe keukenkasten vervangen omdat ze meer kastruimte wil. Dit blijft ze elke keer eisen als we haar zien.
- De huurder heeft via Do My Move van De Post haar adres verkeerd doorgegeven. Ze heeft als busnummer 02 opgegeven dit is het linkse appartement op de benedenverdieping in plaats van 22 het links appartement op de 2e verdieping. Hierdoor ontvangt de medebewoner van beneden al 3 maanden De huurder haar post. Ze blijkt ook de post te ontvangen van De huurder haar ex-man.
De bewoner is ook bezorgd dat er deurwaarders bij haar gaan terecht komen door deze wissel.
- Het oneigenlijk gebruik van de autostaanplaats: wij hebben van de syndicus verschillende aanmaningen gekregen met kans op kosten voor ons. Ze had de parkeerplaats als stalling van haar inboedel gebruikt en dit gaat in tegen het reglement van de parking vanwege de brandveiligheid. De huurder heeft dit reglement ontvangen bij haar huurcontract. We hebben haar ook herhaaldelijk gevraagd dit op te lossen. Uiteindelijk bleek ze de berging die ze bij het appartment heeft leeg te hebben gelaten. Dit heeft meer dan een maand geduurd eer het opgelost was.
- Overzetting meters: bij het opmaken van de overzetting van de meters heb ik een fout gemaakt en de verkeerde meters voor gas en electriciteit op het document gezet. Dit document is niet door de huurder gebruikt. Ze heeft ons evenmin laten weten dat er een fout in stond. De correcte meters zijn opgenomen in de plaatsbeschrijving. Ze heeft zelf de juist meters doorgegeven maar met de stand van 31/07/2017. Dit is bijna 2 maanden dat ze ons laat betalen voor haar energieverbruik. We hebben de overzetting op deze manier betwist bij de energieleverancier en hebben gevraagd de standen te gebruiken van de plaatsbeschrijving van 09/06/2017 waar De huurder bij aanwezig was en die ze ook ondertekend heeft.
- Geen bewijs van brandverzekering: op mijn vraag tot het voorleggen van een bewijs reageert ze niet.
- Pand onvoldoende bemeubeld, zoals beschreven in haar mail.
- Door het niet reageren van De huurder zijn we verhinderd om het appartement af te werken. Ook kunnen we geen vakmensen toelaten van de aannemer die nog punten komen herstellen die zijn opgelijst bij de voorlopige oplevering.



Reden:

Op 27/07/2015 hebben wij een hypothecair krediet afgesloten voor een nieuw appartementsgebouw.
Omdat dit nog gebouwd moest worden heeft Record een hypotheek gevraagd op het gebouw in constructie en op het huis van mijn ouders.
Spijtig genoeg is mijn zus eind 2016 6 weken in het ziekenhuis opgenomen omdat ze hervallen is van pancreas kanker. Mijn ouders zouden daarom hun huis willen verkopen om dichter in haar buurt te gaan wonen zodat ze kunnen helpen bij de opvoeding van haar 2 kinderen en de verzorging van mijn zus.
Hiervoor moet de lening herzien worden. De banken vragen telkens bewijs van 3 maanden correct betaalde huurinkomsten. Deze kunnen we niet voorleggen.

We moeten zelf onze reserves gebruiken om de door De huurder opgestapelde tekorten te overbruggen naar de afbetaling van de hypotheek en de kosten van de syndicus. Zowel de kredietlijn van de rekening van het appartement als van onze persoonlijke rekening. Doordat Queensy haar problemen niet aanpakt worden ze alleen maar groter, ook voor ons.

Ons doel:
Het huurcontract stopzetten.
Het vertrouwen om nog verder met De huurder te werken is volledig weg
Dit omdat haar uitleg voor ons heel vaak ongeloofwaardig is, en daarna niet correct blijkt en telkens wordt aangepast.
Omdat we er van overtuigd zijn dat De huurder er niet in slaagt om haar budget zo te beheren dat ze deze huur kan betalen, ook niet naar de toekomst toe.
Omdat ze zo veel foutjes maakt die telkens in ons nadeel zijn.
Omdat ze op onze pogingen tot verzoening en het oplossen van het de huurachterstand niet reageert.

Bronnen

VMSW: inkomensberekening
De VMSW onderzoekt via uw huidige inkomsten of u voldoende financiële draagkracht heeft om uw lening af te lossen. U moet de maandelijkse afbetalingen van de lening aankunnen en nog genoeg geld overhouden om uw gezin te onderhouden. Het budget dat u moet overhouden bedraagt momenteel 780 euro. Uw financiële draagkracht hangt ook samen met de duurtijd van uw lening, want het maandgeld daalt als de lening over een langere termijn wordt gespreid.

Het onderzoek gebeurt volgens de regels van een ministerieel besluit van 30 januari 2014.

Welke inkomsten tellen mee om uw financiële draagkracht te berekenen?
De VMSW kijkt naar uw maandelijks netto-inkomen. U moet al zes volledige maanden inkomsten hebben.

De VMSW maakt een gemiddelde van uw inkomsten van de laatste zes maanden voordat u uw lening aanging (zes maanden voor de referentiedatum van uw lening).

Hierbij telt mee:

netto beroepsinkomsten
vervangingsinkomsten
alimentatiegelden
één derde van het kindergeld of de wezentoelage
Zijn uw inkomsten tijdens deze periode van zes maanden erg gedaald? Dan kijkt de VMSW alleen naar de laatste volledige maand.

bosprocureur
Berichten: 6858

#12 , 04 sep 2017 12:21

wie is opgetreden als huurder, mijnheer en Mevrouw, of enkel mevrouw? Zijn / waren zij gehuwd ?

Minerf
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 sep 2017 12:46

Enkel de vrouw. Ze zei dat ze net gescheiden was.

Ze heeft op de 4 maanden die ze huurt de 1e maand te laat betaald en de 3 volgende maanden niet betaald.

Vermits ze verkondigd het nodige kapitaal naar BE te transfereren verwacht ik ook dat het afbetalingsplan uit 1 schijf kan bestaan.

bosprocureur
Berichten: 6858

#14 , 04 sep 2017 12:54

Ze zei dat ze net gescheiden was. zucht...
Hebt u enig bewijs dat zij gescheiden is, bv uit het attest van woonst dat u gebruikt hebt voor uw aanvraag bij het vredegerecht? Als de scheiding niet definitief zou zijn, moet u hiermee rekening houden, en ook de echtgenoot erbij betrekken. U riskeert anders alles te moeten herdoen.

U "verwacht" dat zij in 1 schijf de hele achterstand kan inhalen. Laat dit aub geen reden zijn om de procedure bij het vredegerecht af te gelasten of op te schorten.

En wat de verkoop van het ouderlijk huis betreft, is het een optie om aan de bank voor te stellen dat zij handlichting geven voor dat pand, eventueel mits blokkeren van een redelijke som geld?

Minerf
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 sep 2017 13:16

Beste,

Spijtig genoeg geraak ik nu niet aan dat document. We zijn nu op vakantie ( en ipv een leuke vakantie heb in een voorbereiding op een rechtszaak) als ze nog niet gescheiden is, is het dan nu te laat met wat we ingediend hebben voor de procedure te starten of kunnen we dat vandaag nog in orde brengen tegen de 11e?

Heb al herhaaldelijk contact gehad met de bank. Verloopt zeer moeilijk aangezien de dochteronderneming aan het fuseren is met de moedermaatschappij. Vandaar dat van bank veranderen en meteen proberen betere voorwaarden te krijgen een makkelijkere optie is.

De verwachting van de 1 schijf komt uit haar mail waarin ze zegt dat ze de terugbetaling zal doen nadat ze haar geld uit het buitenland heeft gehaald.

Terug naar “Huren”