huurhuis

duch001
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

huurhuis

#1 , 01 sep 2017 17:10

Beste, ik zit met het volgende probleem namelijk dat ik 3 maand geleden een aangetekende brief kreeg van de verhuurder van het huis dat ik eruit moet omdat het zogezegd verkocht wordt, en ik er de 6de uit zou moeten, nu zei gisteren iemand dat ze mij er niet zomaar uit kunnen zetten omdat het zogezegd verkocht wordt.
Ik ben ten einde raad want heb nog niks geen andere woning gevonden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 01 sep 2017 17:35

Welk huurcontract heb je en wat is de aanvangsdatum.
U verhuurder kan u niet buitenzetten, je had moeten reageren op zijn aangetekende brief.
De rede dat het verkocht word is onwettig om een opzeg te geven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

duch001
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 sep 2017 12:31

de huurovereenkomst zou gestart zijn op 1/7/2011 maar vorig jaar werd ik door het vredegerecht al gemaand om vorig jaar september te vertrekken wegens huurachterstand van 3 maand, maar ik heb dit bedrag toen aangezuiverd bij de huurbaas en dan mocht ik blijven. <het principe dat ik mocht blijven doet de uitspraak van de vrederechter teniet. En wordt het huurcontract dan niet vernieuwd voor 3jaar?

Reclame

duch001
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 sep 2017 12:35

want sinds mijn ex vriendin bij mij weg is 2 jaar geleden is het contract toen aangepast naar alleen mijn naam dus begint het dan opnieuw of niet

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 04 sep 2017 12:45

want sinds mijn ex vriendin bij mij weg is 2 jaar geleden is het contract toen aangepast naar alleen mijn naam dus begint het dan opnieuw of niet
Wat staat er in contract van aanvangsdatum.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

duch001
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 sep 2017 13:03

ben het contract aan het zoeken maar hebb al een hoop in dozen zitten dus duurt ff, hij zet in aangetekende brief dat het contract gestart is op 1/7/2011

duch001
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 sep 2017 13:10

en omdat er een makelaar gevraagd heeft achter zijn nr om wat informatie te krijgen wat voor huurder ik ben, en ik niet zo stipt was vrees ik dat hij geen goeds ga zeggen en ik moet er de 6de uit, overmorgen

bosprocureur
Berichten: 6871

#8 , 04 sep 2017 13:15

Na september 2016 bent u dus gebleven. Is er daarvoor iets opgemaakt, een bijlage bij uw contract, een brief, om het even wat, uitgaand van uzelf, de eigenaar, het vredegerecht?

Anders zie ik het niet zitten dat een contract, ingegaan op 1/7/2011, gewoon kan opgezegd worden door de eigenaar, ook niet omwille van verkoop. En al zeker niet de zesde van de maand.

Is er op dit ogenblik nog huurachterstand ?

duch001
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 sep 2017 13:20

omdat de aangetekende zending verstuurd is op de 6de juni waarschijnlijk? ik ben nog naar de huurovereenkomst aant zoeken, laat het zo weten .

duch001
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 sep 2017 13:21

ja van 1 maand maar waarborg van 2 maand staat nog vast

bosprocureur
Berichten: 6871

#11 , 04 sep 2017 13:47

Mag ik hieruit opmaken dat er toch een overeenkomst, brief, vonnis... is? Welke inhoud ?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 sep 2017 15:29

Je krijgt drie maand geleden melding dat je uit de woning moet, en 2 dagen voor je er effectief zou uit moeten, kom je hier uw vraag stellen? Da's ook wel kort dag, niet? Maar bon, om op uw vraag te antwoorden (ik ga er even van uit dat u een contract van lange duur hebt):

1. Een verhuurder kan enkel opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 6 maanden.
2. Als de verhuurder opzegt zonder motivatie, moet hij soms schadevergoeding betalen.
3. Verkoop is geen geldige motivatie voor opzeg.

Stuur alsnog een aangetekende brief naar uw huisbaas waarin u zegt dat de opzeg van het huurcontract dat u drie maanden geleden gekregen hebt, niet wettelijk is, aangezien de opgegeven reden, namelijk verkoop van de woning, geen geldige motivatie is. Bijgevolg moet u de opzeg beschouwen als ongemotiveerd, want betekent dat zo'n opzeg enkel kan op het einde van een driejarige periode, mits in achtname van een opzegtermijn van 6 maanden. Aangezien er slechts een opzegperiode van 3 maanden gegeven werd, is de opzeg niet wettelijk.

De verhuurder kan dan tegen eind juni 2020 nog eens trachten een wettelijke opzeg te geven, rekening houdend met een opzegperiode van 6 maand (u zal de opzegbrief dus voor eind 2019 moeten ontvangen in dat geval). Op dat moment zal hij echter geen schadevergoeding meer moeten betalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6871

#13 , 04 sep 2017 16:40

Het feit dat er nog een maand huurachterstal is, na blijkbaar een vorige aanvaring wegens achterstal, die pas op het vredegerecht geregeld geraakte.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 sep 2017 17:13

Even over het hoofd gezien dat er nog altijd een huurachterstand is... Dat speelt niet in het voordeel van de topic starter, maar in ieder geval zal de verhuurder dit toch terug voor de vrederechter moeten brengen, denk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6871

#15 , 04 sep 2017 17:41

Inderdaad.

Als TS vanaf nu op zijn tellen past, en zorgt dat de betalingen (en zeker de huidige achterstand) stipt gebeuren, denk ik dat hij een goede kans maakt.

Terug naar “Huren”