Schilderwerken in de gedeelde gang.

TImmyTurner
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Schilderwerken in de gedeelde gang.

#1 , 19 aug 2017 11:19

Na 6 jaar kom ik te weten dat mijn forfaitaire bijdrage voor de vaste kosten eigenlijk te hoog is en helemaal niet forfaitair. Ik heb dan ook een afrekening gevraagd. Hieruit blijkt dat ik jaarlijks gemiddeld 200€ moet terug krijgen voor de voorbije 5 jaar. Behalve 2 jaar geleden dan zou ik 750€ moeten betalen omdat er is geschilderd in de gang. Bijdrage 860€. Nu is mijn vraag kunnen ze zomaar schilderwerken in men schoenen duwen. Wat als ik enkel dat jaar huurde ? Er staat in men contract dat ik moet betalen voor alle onderhoud en herstellingen, de syndicus, de blookpolisbijdrage en dat deze opsomming niet limitatief is, maar in mijn ogen is die zin toch geen nieuw contract en moet er toch steeds een context zijn van dagdagelijkse "kleine" dingen.
Tevens heeft de VME de verhuurder voor de rechter gedaagd daar hij al 5 jaar niet correct betaald. Hiervoor rekent de syndicus elk app een deel van aan voor de voorleiding. Nu dat staat mee op mijn afrekening. Wat heb ik hier echter mee te maken ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 19 aug 2017 11:52

Schilderwerken zijn, tenzij in geval van schade aan de private delen, voor de verhuurder.
Vermoedelijk kun je dus deze werken ook betwisten, en de kosten adresseren aan je verhuurder.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 19 aug 2017 14:11

Als in uw contract staat dat u een forfaitair bedrag betaalt voor de kosten dan is dat een geldige overeenkomst die moet worden nagekomen:
pacta sunt servanda.

Raadsels:
-Waarom is uw forfaitaire bijdrage niet forfaitair?
-Hoe kan men u de kosten van de procedure tegen uw huisbaas aanrekenen als u een forfaitair bedrag betaalt?
- ...moet er toch steeds een context zijn van dagdagelijkse "kleine" dingen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 19 aug 2017 15:20

Wie rekent u deze onkosten aan: de syndicus of de verhuurder?
In principe kan de syndicus u geen kosten aanrekenen, want je het er geen huurovereenkomst mee.
Enkel de verhuurder kan u kosten aanrekenen.
Indien verhuurder zijn kosten niet betaald aan de VME kan deze die wel rechtstreeks van de huurder innen, maar dat moet dan wel in de reglementen en het huurcontact vermeld zijn, tenzij het een rechterlijke beslissing is

TImmyTurner
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 aug 2017 15:47

De kosten worden aangerekend door de verhuurder. Wat er gebeurd is ALLE gemeenschappelijke kosten gemaakt in het pand worden verdeeld volgens een verdeelsleutel. Als overzicht bezorgt de verhuurder mij de afrekening die de syndicus hem presenteert. Ik moet hiervan mijn appartement/deel betalen.
Over het algemeen ben ik het daarmee akkoord omdat het gaat voor het dagdagelijkse onderhoud en eventuele kleine herstellingen. Maar er staat in diezelfde opsommingen een kost voor schilderwerken, de voorleiding van de VME en nog een vage omschrijving van diverse kosten. Deze laatste is niet zo hoog dus ik zie het nut niet in van hier moeilijk over te doen. Maar 860€ voor de gemeenschappelijke gang te laten schilderen vind ik toch veel hoor. Dit is een kleine 2 jaar geleden gebeurd en ondertussen woon ik er zelfs niet meer. In het contract staat ook niets omschreven wat betreft eventuele schilderwerken in de gemeenschappelijke delen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 19 aug 2017 16:08

Maar eerst zei je dat het een forfaitair bedrag is.
Nu spreek je van een afrekening.
Wat is het nu eigenlijk?
Het juiste antwoord hangt af van de juistheid van de gegeven informatie., want rubbish in = rubbish out.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

TImmyTurner
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 aug 2017 17:16

Maar eerst zei je dat het een forfaitair bedrag is.
Nu spreek je van een afrekening.
Wat is het nu eigenlijk?
Het juiste antwoord hangt af van de juistheid van de gegeven informatie., want rubbish in = rubbish out.

Wel de verhuurder maakte me eerst wat wijs, maar er is dus sprake van een jaarlijkse afrekening.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 19 aug 2017 17:45

Maar eerst zei je dat het een forfaitair bedrag is.
Nu spreek je van een afrekening.
Wat is het nu eigenlijk?
Het juiste antwoord hangt af van de juistheid van de gegeven informatie., want rubbish in = rubbish out.

Wel de verhuurder maakte me eerst wat wijs, maar er is dus sprake van een jaarlijkse afrekening.
Dat begrijp ik niet.
Hoe kan hij u iets wijsmaken, hoe het moet (forfaitair of afrekening) staat toch in het huurcontract dat u hebt getekend?
Wat daarin staat telt, de rest niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

TImmyTurner
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 aug 2017 18:09

Dat begrijp ik niet.
Hoe kan hij u iets wijsmaken, hoe het moet (forfaitair of afrekening) staat toch in het huurcontract dat u hebt getekend?
Wat daarin staat telt, de rest niet.
Lang verhaal kort. Het is met een afrekening

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 19 aug 2017 18:40

Dat begrijp ik niet.
Hoe kan hij u iets wijsmaken, hoe het moet (forfaitair of afrekening) staat toch in het huurcontract dat u hebt getekend?
Wat daarin staat telt, de rest niet.
Lang verhaal kort. Het is met een afrekening
Dan kan hij u niet voor alles laten betalen. Enkel de kosten die wettelijk kunnen worden aangerekend.
Op voorwaarde dat die kosten in het huurcontract werden vermeld.
En al zeker niet voor herschilderen van gemene delen van het gebouw.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Huren”