Bestaat er een regelgeving wat betreft geluidsisolatie of geluidswerend materiaal?

skabalie
Topic Starter
Berichten: 178

Bestaat er een regelgeving wat betreft geluidsisolatie of geluidswerend materiaal?

#1 , 18 aug 2017 01:47

Beste mensen,
Tegenwoordig moet een huurwoning voldoen aan veel eisen.
Bestaat er een regelgeving, wat betreft geluids isolering, of materie ( ramen of zo) waaraan een huurwoning moet voldoen?
Ik heb het over het geluid die gedempt moet worden van buitenaf.
Hopelijk begrijp je me.
Indien er zoiets bestaat, en de verhuurder voldoet daar niet aan, zijn er plaatsen waar men kan aankloppen om dit eventueel te laten vaststellen, de verhuurder op de vingers tikt, en eventueel maatregelen kan nemen, of de verhuurder aanzetten om te voldoen?
Alvast op voorhand bedankt voor alle bruikbare tips.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 aug 2017 08:53

Enkel bij nieuwbouw en grondige en grote verbouwing zijn er voorschriften. BIj bestaande en verhuurde woningen zijn die er niet, uitgezonderd een verplichte dakisolatie (maar dat is dan voor de warmte en niet voor het geluid.
Dubbel glas is bvb. nog niet verplicht in een woning, evenmin als geïsoleerde alu of PVC ramen, en evenmin als geïsoleerde spouwen.
Indien je er klachten over hebt, kan je steeds een woningonderzoek aanvragen bij uw gemeente. Geluidsisolatie is bij mijn weten nergens verplicht, uitgezonderd tussen 2 nieuwgebouwde rijwoningen.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 aug 2017 16:15

Wat mava zegt klopt. Bij een conformiteitsonderzoek worden nu al strafpunten gegeven voor ontbreken van dakisolatie, vanaf 2020 voldoende strafpunten om een woning ongeschikt te verklaren. Opgelet; de minimale R waarde die gevraagd wordt is ook echt wel minimaal (R 0.75 terwijl men nu meestal 4.5 of meer steekt). Vanaf 2020 wordt een woning met enkel glas ook bestraft met 3 of 9 strafpunten bij een conformiteitsonderzoek.

Reclame

Terug naar “Huren”