Huren met twee - enkele vragen

pat26
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huren met twee - enkele vragen

#1 , 16 aug 2017 10:08

Hallo,

Wij zijn een koppel, allebei 25 jaar en wij hebben besloten om te gaan samenwonen. Aangezien wij nog niet in staat zijn om een woning te kopen, hebben wij besloten om een appartementje te huren. Aangezien ik met een tijdelijk contract werk (met mogelijkheid tot verlening of vast) vraag ik mij af of het wel mogelijk is om te huren. Mijn partner heeft een contract van onbelaapde duur, zijn netto inkomen is 1750 euro. Ik verdien ongeveer 1800 netto per maand.
Wat de huurprijs betreft is ons budget max. 800 eu per maand. Ik bezit zelf geen leningen, mijn partner heeft een lopende lening (3 jaar) voor een auto (300eu per maand)
Misschien dat er iemand is met soortgelijke situatie en ons wat tips kan geven om toch nog een app verhuurd te krijgen?

Alvast bedankt!
Groetjes
Patricia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 aug 2017 10:41

Je bent dus op zoek naar een huurwoning? Immowebsites worden de komende weken uw beste vriend :)

In sommige gemeentes zijn ook vrijwilligers of diensten aan het werk die u daarbij kunnen helpen (bijvoorbeeld in Kortrijk).

Als ik mij niet vergis kan de verhuurder van u enkel de laatste 3 loonfiches opvragen.

pat26
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 aug 2017 10:48

Idd, ik probeer elke dag opnieuw te kijken of er iets nieuw is toegevoegd :D Hm, en weet jij misschien of dat er ook van die diensten in regio Antwerpen zijn?

Mag de verhuurder geen overeenkomst vragen om voor te leggen?
Bedankt!

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 16 aug 2017 12:37

Alles is mogelijk, op voorwaarde een verhuurder te vinden die akkoord gaat. De verhuurder mag vragen om een bewijs van inkomsten (loonfiche) en controleren of dit echt is (contact met werkgever). Vragen naar het type arbeidscontract hoeft u niet te beantwoorden, ze zijn ook weinig relevant aangezien een 'vast' contract niet inhoudt dat de werknemer niet aan de deur kan worden gezet of zelf ontslag neemt. Het is een evenwicht: verhuurders vragen soms meer dan ze mogen. U kan weigeren te antwoorden maar riskeert dan dat ze u wandelen sturen.

Hou er wel rekening mee dat u ten allen tijde de huur moet kunnen blijven betalen; de verhuurder heeft geen boodschap aan de mededeling dat één van u of beiden werkloos zouden zijn geworden. Persoonlijk (ik ben verhuurder) zou ik er geen graten inzien om op basis van de tewerkstelling een pand aan u te verhuren van rond de 700 à 800 Euro. Op voorwaarde dat ik bij kennismaking niet de idee krijg dat u twee probleemgevallen bent, in dat laatste geval zal zelfs een loonfiche van 20 000 Euro me niet over de streep kunnen trekken.

Warme aanbeveling om de huurwet te lezen en wat rond te snuisteren op de site, vooral om te leren wat te vermijden. Belangrijk om te onthouden: a) indien iets niet in orde is bij het bezoek en men zegt het te zullen herstellen tegen dat u uw intrek neemt: deel mee dat ze u dan maar moeten bellen voor de ondertekening wanneer het effectief hersteld is en b) laat u niet rollen met de plaatsbeschrijving en teken die alleen nadat u persoonlijk alles geverifieerd hebt, inclusief of de verwarming werkt en alle afvoeren doorlopen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 16 aug 2017 12:53

De verhuurder mag vragen om een bewijs van inkomsten (loonfiche) en controleren of dit echt is (contact met werkgever).
Hij mag dit vragen, contact met werkgever opnemen is niet toegelaten zonder toestemming.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 16 aug 2017 13:51

Strikt gezien mag contact worden opgenomen bij onzekergheid over het correct zijn van de verstrekte fiche. Indien er geen dergelijk vermoeden is mag hij (per advies van de privacycommissie die hier zoals goeie juristen een enigzins abstract standpunt innemen) dat inderdaad niet doen zonder toestemming.

U mag echter drie keer raden wat de uitkomst is indien de verhuurder bij het zien van een fiche vraagt of hij contact mag opnemen en de kandidaat-huurder het advies in kwestie boventrekt en weigert. Vergeet niet: de verhuurder is in beginsel niet verplicht zijn weigering te motiveren (abstractie makend van een aantal bepalingen in de wetgeving ter bestrijding van discriminatie).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 16 aug 2017 14:28

Dat klopt Xenophon, maar is buiten het juridische.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 aug 2017 14:31

Idd, ik probeer elke dag opnieuw te kijken of er iets nieuw is toegevoegd :D Hm, en weet jij misschien of dat er ook van die diensten in regio Antwerpen zijn?

Mag de verhuurder geen overeenkomst vragen om voor te leggen?
Bedankt!
Regio Antwerpen, dat weet ik eerlijk gezegd niet. Bel even naar de woonkantoren anders? https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/w ... vate-markt

Blaatpraat
Berichten: 3796

#9 , 16 aug 2017 19:14

Offtopic, doch: waarom toch ook niet kijken om te kopen?
Met beide weddes kun je zeker en vast een huis kopen, zelfs zonder eigen inbreng.
Enige probleem kan het tijdelijke contract zijn.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 aug 2017 21:07

De verhuurder mag vragen om een bewijs van inkomsten (loonfiche)
Aanvulling: hij mag de loonfiche bekijken maar hij mag ze niet behouden.
Kan natuurlijk wel eigen nota's nemen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#11 , 17 aug 2017 07:55

Aangezien we de puntjes op de 'i' zetten, nog even aanstippen dat het gaat om aanbevelingen van de privacycommissie, niet om een document dat kracht van wet heeft, hoewel het vaak als zodanig wordt naar voren gebracht. Ze stippen zelf aan (Aanbeveling 1/2009) in hun conclusie:

Beveelt de Commissie de verhuurders en vastgoedmakelaars aan, rekening te houden met de geformuleerde opmerkingen, met name, bij de systematische verzameling van gegevens van kandidaat-huurders via standaardformulieren, en erover te waken dat zij de proportionaliteit kunnen aantonen voor iedere ingezameld gegeven en voor iedere verwerking van die gegevens.

Veel van hun adviezen draaien rond een appreciatie van de proportionaliteit van een maatregel. Proportionaliteit is steeds een lement dat in concreto dient te worden geapprecieerd. Ik ben er overigens niet van overtuigd dat -hoewel de meeste elementen uit het advies m.i. redelijk zijn- de rechter noodzakelijkerwijze zal volgen.

Een aantal elementen zijn ook (m.i.) klinkklare onzin; zoals nr. 63 (m.b.t. tot het vragen en nemen van kopieën van loonfiches etc):

Tenslotte, hoewel verschillende afzonderlijke gegevens relevant kunnen lijken betekent dit niet noodzakelijk dat zij, eens samengevoegd, nog proportioneel zijn. Bovendien zal het onderzoek naar de relevantie mogelijk verschillend zijn indien een vastgoedmakelaar werd belast met de verhuring; inderdaad deze zou er in het raam van zijn verantwoordelijkheid toe kunnen genoopt worden aan te tonen dat hij zijn taak heeft uitgevoerd met de nodige ijver en ernst die van een beroepsmakelaar kan verwacht worden.

Dus een maatregel die indien genomen door een particuliere verhuurder disproportioneel is, wordt perfect proportioneel indien genomen door een makelaar, wiens aansprakelijkheid in het geding zou kunnen komen indien deze onvoldoende documentatie kan voorleggen bij een geschil. Interessant. Ik zal bijgevolg voor mijn broer optreden als bijzondere lasthebber voor de verhuur van diens eigendommen, tegen betaling van 1 euro. En hij voor mij. Probleem opgelost :roll:

Of dit pareltje (Nr. 68):

Soms kan de beoordeling van de solvabiliteit tot haar meest eenvoudige vorm gereduceerd worden, bijvoorbeeld wanneer de kandidaat stelt dat hij geniet van een bijzonder sociaal statuut (Europees ambtenaar, magistraat, enz.).

Ik ben vrij goed geplaatst om voor één van de categorieën in kwestie te kunnen beweren dat dit klinkklare onzin is. Het zou een instelling van onverkozen ambtenaren die menen dat zij pseudo-wetgevende teksten kunnen produceren sieren mochten ze op zijn minst het ridicule vermijden.

Het hoeft niet gezegd dat ik persoonlijk nogal een voorstander ben van contractvrijheid.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huren”