Bezoekrecht huurwoning

Tim De Wit
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bezoekrecht huurwoning

#1 , 14 aug 2017 19:51

Dag iedereen,

ik huur een studio die weldra verkocht wordt. In mijn huurcontract staat dat ik 2 blokken per week potentiële kopers moet binnenlaten. Dit heb ik niet gedaan en ik besef dat ik in fout ben. De eigenaar stapt nu naar het gerecht om bezoekrecht af te dwingen. Nu vraag ik me af hoe hoog deze kosten kunnen oplopen. Iemand een idee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 aug 2017 20:06

Als je van nu af aan meewerkt zullen er geen kosten zijn. Mogelijks heeft de rechter een dwangsom opgelegd voor ieder bezoek dat niet kan doorgaan. De verhuurder kan ook een schadevergoeding hebben gevraagd en gekregen voor de onmogelijke bezoeken, waardoor zijn studio niet verhuurd kon worden. Dat kan dan 1 of 2 maanden extra huur betekenen , naar gelang hoelang je dit spelletje hebt volgehouden.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 aug 2017 20:32

Is je huurcontract geregistreerd? Kwestie dat een nieuwe eigenaar je contract niet kan vervroegd opzeggen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 14 aug 2017 20:50

Indien de verhuurder er een advocaat opzet: rechten, kosten, rechtsplegingsvergoeding, met nog wat pech een betekening....reken maar snel op minimaal rond de 800 Euro. En dat is dan zonder dat schade toegewezen wordt, zonder eventuele dwangsommen die kunnen worden geïnd etc. U mag er veilig van uitgaan dat u het niet zal halen. Ontving u reeds een oproeping of dagvaarding?

Beste strategie: zend de verhuurder of zijn advocaat een aangetekende brief waarin u verklaart na advies te hebben ingewonnen akkoord te gaan met de bezoeken volgens de modaliteiten vastgesteld in de overeenkomst. Hou het kort, ter zake en beleefd. Bovenal: hou u aan de overeenkomst.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huren”