Uittredende plaatsbeschrijving, wie mag aanwezig zijn?

Bmw Motard
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Uittredende plaatsbeschrijving, wie mag aanwezig zijn?

#1 , 11 aug 2017 14:29

Mijn huurcontract is opgezegd en de uittredende plaatsbeschrijving komt eraan.
Mijn vraag is nu: wie mag aanwezig op die plaatsbeschrijving?
Kan ik als huurder iemand de toegang ontzeggen tot de woonst voor de plaatsbeschrijving, tenzij die persoon door de verhuurder officieel is aangesteld als expert/vertegenwoordiger?
Het probleem is namelijk dat mijn verhuurder steeds opdaagt in gezelschap van zijn partner, met wie hij wettelijk samenwoont maar die in het huurcontract niet vermeld is als (mede)verhuurder. Alles staat dus enkel op zijn naam, zowel het huis als het contract.
Zo werden bij start van het huurcontract met de verhuurder zelf enkele (mondelinge) afspraken gemaakt die onder impuls van haar werden ingetrokken en vervolgens afgedaan als leugens van mij.

Ook nu, bij het beëindigen van de huurovereenkomst, is zij degene die spijkers op laag water zoekt.
Ik had voorgesteld om vooraf even samen te komen om de plaatsbeschrijving te bespreken zodat ik de ruimte had om eventuele schades nog zelf te herstellen. Op die manier zouden zowel hij als ik bij de definitieve plaatsbeschrijving niet voor verrassingen komen te staan.
Zij doet dat nu af als zou ik onder de bepalingen van het huurcontract uit willen komen, wat absoluut niet het geval is, en weigert die "preventieve" samenkomst.
Ik heb haar er dus liever niet bij.

Stel dat ik haar de toegang kan/mag ontzeggen, wat gebeurt er dan als zij weigeren in dat geval de plaatsbeschrijving op te maken?
Ter info: bij de inttredende paatsbeschrijving was zij niet aanwezig.

Alvast dank voor je feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 11 aug 2017 15:00

Hangt een beetje af van het moment waarop de uittredende pb wordt gemaakt. Als dat nog binnen de huurperiode valt, bent u nog steeds huurder en dan geldt ook de bescherming van de huisvrede. Dan laat u enkel diegenen binnen die u wenst binnen wil laten.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 11 aug 2017 15:05

Ik vind het toch maar een slecht idee. Ten eerste is het een kwestie van even te zeggen "mevrouw is mijn vertegenwoordiger" en ze mag erbij zijn. Ten tweede gaat dat de sfeer van de plaatsbeschrijving er niet op verbeteren. Als u haar daadwerkelijk de toegang gaat weigeren, gaat de rechtbank dat tegen u houden als er een geschil komt.

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 11 aug 2017 16:02

En verhuurder zal waarschijnlijk veel nauwer toekijken, omdat zijn partner er niet bij mag zijn, en hij achteraf geen verwijten wil krijgen van haar. Je zou zelf een extern expert (architect) kunnen aanstellen om u te vertegenwoordigen op deze uittredende plaatsbeschrijving, en tijdens de hele PB uw mond houden of gewoon afwezig blijven. Laat de expert maar het woord doen.

Bmw Motard
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 aug 2017 08:14

Dank voor jullie reacties.
Intussen hebben ze mij bericht dat eigenaar en partner zullen aanwezig zijn op PB, vergezeld van een vastgoedmakelaar.
Zelf heb ik ook een bevriend vastgoedmakelaar in de arm genomen om mij bij te staan.
Als u haar daadwerkelijk de toegang gaat weigeren, gaat de rechtbank dat tegen u houden als er een geschil komt.
Zou een rechtbank daar werkelijk rekening mee houden? Partner van de eigenaar staat nergens vermeld als medeverhuurder en is dan volgens mij wettelijk gezien een complete buitenstaander.
Ik zou dus -bij wijze van spreken- mijn buurman ook mogen uitnodigen?

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 29 aug 2017 12:12

Dank voor jullie reacties.
Intussen hebben ze mij bericht dat eigenaar en partner zullen aanwezig zijn op PB, vergezeld van een vastgoedmakelaar.
Zelf heb ik ook een bevriend vastgoedmakelaar in de arm genomen om mij bij te staan.
Als u haar daadwerkelijk de toegang gaat weigeren, gaat de rechtbank dat tegen u houden als er een geschil komt.
Zou een rechtbank daar werkelijk rekening mee houden? Partner van de eigenaar staat nergens vermeld als medeverhuurder en is dan volgens mij wettelijk gezien een complete buitenstaander.
Ik zou dus -bij wijze van spreken- mijn buurman ook mogen uitnodigen?
Absoluut, u mag zich door eender wie laten bijstaan.

Terug naar “Huren”