geen voordeur !

domgeweest
Topic Starter
Berichten: 11

geen voordeur !

#1 , 11 aug 2017 07:29

Ik heb een huis achter en boven een zaak gehuurd. Er waren nog werken in uitvoering op het moment van ondertekening om de zaak en de privé van mekaar te scheiden (ik huur enkel de privé) maar de eigenaar beloofde dat het pand klaar zou zijn vanaf 01/07/17. Ik betaalde de huur voor juli dus netjes op tijd in juni. Natuurlijk was het pand niet klaar (nog steeds niet trouwens) maar de tussendeur die de zaak en de privé van mekaar scheidt werd pas einde juli geplaatst en de sleutel van deze deur kreeg ik pas 02/08. Ik zei de eigenaar dus dat ik een woonst zonder deur niet beschouw als "klaar voor verhuur" en dat ik bijgevolg de ingangsdatum van de huur wou aanpassen van 01/07 naar 01/08 waardoor de huur van augustus dus ook niet betaald zou worden aangezien juli al betaald was. Mondeling ging hij hiermee akkoord. Groot was mijn verbazing toen ik achteraf schriftelijk werd aangemaand om de huur onmiddellijk te betalen omdat ik zoniet in gebreke zou worden gesteld. Wat raden jullie aan ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 11 aug 2017 09:00

Zonder schriftelijk bewijs sta je nergens, best zo snel mogelijk betalen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 11 aug 2017 09:10

Stuur hem een AS (dan heb je minstens een schriftelijk bewijs) en leg alles nog eens uit. Mogelijks heeft hij een boekhouder die hiervan niet op de hoogte was.
.

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#4 , 11 aug 2017 21:13

Je bent iets belangrijk vergeten te vermelden. Vanaf welke datum heb je het pand in gebruik genomen? Als je het pand gebruikt hebt zonder deur of met een tijdelijk deur ben je uiteraard huur verschuldigd.

domgeweest
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 12 aug 2017 05:14

Ik heb het pand in gebruik genomen op 02/08, toen er eindelijk een deur was en ik de sleutel had.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 12 aug 2017 07:58

Het is niet de datum wanneer je het pand zelf in gebruik neemt die van belang is, de datum op het huurcontract is de enige juiste datum.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 aug 2017 12:24

Voldoet m.i. niet aan de minimale vereisten voor verhuur van een woning (art. 5, §1, 8º Vlaamse Wooncode) als je de woning niet kon afsluiten.
In manifeste gevallen kan je een ENAC toepassen (niet betalen zolang niet in orde), maar best samen met aangetekende ingebrekestelling en vaststelling van de feiten.

Kan je nu nog bewijzen hoe de toestand een maand geleden was?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Huren”