Eindafrekening wordt niet opgemaakt

DJN_93
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Eindafrekening wordt niet opgemaakt

#1 , 10 aug 2017 14:16

Hallo!

Mijn vriend en ik hebben de afgelopen 3 jaar een appartement gehuurd. Echter hebben wij een tijdje geleden het nieuws gekregen dat de dochter van de verhuurder in het appartement zou komen wonen en dat we dus moesten vertrekken.

Op 31/5/17 werden de sleutels afgegeven en werd er een plaatsbeschrijf opgemaakt. Wij kregen toen te horen dat de afrekening van de gemeenschappelijke kosten spoedig zou volgen.

Nu, iets meer als 2 maand en een aantal niet beantwoorde mails aan de verhuurder later, hebben wij nog steeds geen afrekening gekregen. We weten van voorgaande huurders dat dit bij hen ook steeds problemen gaf en dat dit 2x bijna geëscaleerd is in een schermutseling. Hier hebben wij absoluut geen zin in en vragen ons dan ook af wat we juridisch tegen de verhuurder kunnen ondernemen.

Groetjes!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1683

#2 , 10 aug 2017 14:24

was er een ingaande plaatsbeschrijving?

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 10 aug 2017 14:25

Mogelijk moet de verhuurder wachten op zijn afrekening van de energieleverancier alvorens een correcte afrekening voor u te kunnen opmaken.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 10 aug 2017 15:42

Stel u verhuurder in gebreke met een AS dat hij binnen de 14 dagen de waarborg moet vrijgeven.
Dat hij nog geen afrekening ontvangen heeft is geen rede om deze niet vrij te geven, hij moet maar een gemiddelde nemen van het vorige jaar.
Word er geen gevolg aan gegeven zal u naar de vrederechter moeten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 10 aug 2017 16:01

Mogelijk moet de verhuurder wachten op zijn afrekening van de energieleverancier alvorens een correcte afrekening voor u te kunnen opmaken.
En op de afrekening die de syndicus één maal per jaar maakt. Als die juist vorige maand werd opgemaakt, zal je dus nog 11 manden moeten wachten op de volgende afrekening.
Ikzelf maakt steeds een voorlopige afrekening op basis van het vorige jaar, en telde er 10 % bij als reserve.

DJN_93
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 aug 2017 16:35

Hallo

Alvast bedankt voor de reacties.

Er is geen syndicus aangesteld in het gebouw. Er zijn maar 4 appartementen en dit wordt allemaal door de huisbaas geregeld.

Plaatsbeschrijvingen zijn er bij intrede en uittrede gemaakt, maar geen van beide werden door ons ondertekend. Dit omdat wij nooit de plaatsbeschrijving van intrede hebben ondertekend (we hebben ze nooit gekregen van de huisbaas), dus hebben wij ook geweigerd dit te tekenen bij uittrede.
Hierover zijn er eigenlijk geen problemen, de eigenaar maakt geen melding van schade die we eventueel zouden veroorzaakt hebben.

Ook de waarborg is in orde. Wij hadden de waarborg via een jongerenregeling "gekregen" van de bank en moesten dit niet aan de bank terugbetalen. Bij het einde van de huur heeft onze bank de rekening opgezegd en hebben zij hun geld terug gekregen.

Enkel onze afrekening van de gemeenschappelijke kosten laat op zich wachten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 10 aug 2017 16:39

Dan hoef je u toch geen zorgen te maken, best in vervolg gans u verhaal posten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

jef007
Berichten: 1683

#8 , 10 aug 2017 16:42

weeral ene met een verhaal in stukken en brokken

DJN_93
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 aug 2017 17:48

Hallo

Naar mijn mening heb ik toch nergens vermeld dat er een probleem was met de waarborg, enkel met de afrekening?

Het feit is dat onze waarborg enkel en alleen in orde is gekomen doordat de bank dit eenzijdig heeft opgezegd omdat dit hun geld is en zij blijkbaar iets meer mogen als een fysiek persoon. Zij hebben dus niet gewacht op de goedkeuring van de verhuurder zoals anders dient te gebeuren. Indien de verhuurder niet akkoord zou gaan moet hij verzet aantekenen bij de bank.

Ik heb deze vraag gesteld omdat er niet gereageerd wordt door de verhuurder op onze mails (vriendelijke mails, geen dreigmails) of telefoons en omdat we weten dat de vorige 3 die vertrokken doorgaans 6 maanden tot een jaar moesten wachten op hun afrekening. Dit niet omdat de eigenaar nog moest wachten op documenten maar omdat het niet in zijn planning paste.

Hij heeft ons overigens wel bij het vertrek laten weten dat we een tegoed hebben, hoe kan hij dit weten als ze nog niet werd opgemaakt?

Sorry als ik mensen kwaad gemaakt heb met mijn "onvolledige verhaal", we willen gewoon onze rechten kennen vermits de verhuurder zich doorgaans boven de wet plaatst en wij bij de huurdersbond enkel maar zijn naam moesten vernoemen en ze onmiddellijk wisten over wie het ging. Die man heeft daar een hele waslijst aan klachten liggen en wij willen graag kort op de bal spelen. We zijn volop op aan het verbouwen, dus geld, dat nota bene van ons is en waar we recht op hebben is nu meer als welkom.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 10 aug 2017 18:59

Stel hem dan in gebreke met AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#11 , 10 aug 2017 20:22

Ten eerste heeft uw bank een behoorlijke flater begaan door die waarborgrekening zomaar af te sluiten vooraleer u akkoord had van de verhuurder. De waarborg dient als garantie voor het volbrengen van al uw verplichtingen, inclusief de betaling van de kosten (Art. 10 par 1). De huurwet bepaalt dat de waarborg enkel kan worden vrijgegeven middels schriftelijk akkoord, opgesteld ten vroegste op het einde van de overeenkomst (Art. 10 par. 3). Er wordt nergens een uiterlijke termijn bepaald dus de rechter zal dat element naar billijkheid beoordelen ingeval van betwisting.

Ten tweede, de huurwet bepaalt in Art. 7 nergens de termijn binnen dewelke de afrekening van de kosten dient te worden opgesteld. U veronderstelt dat de verhuurder beschikt over de stukken maar weet dit niet zeker. Vermoedelijk stelt hij het maandelijkse voorschot voldoende hoog om alle kosten te dekken en kan om die reden stellen dat er een teruggave zal zijn. Wat staat daarover in uw huurovereenkomst? Indien er staat dat gewerkt wordt met een forfait kan u -indien de verhuurder niet meewerkt- enkel via de vrederechter de omzetting naar werkelijke kosten vorderen (Art. 7,par 2). Indien de overeenkomst bepaalt dat het gaat om een voorschot dan moet u uiteraard wachten tot de stukken beschikbaar zijn. En dat kan soms inderdaad 6 maand of langer duren. U kan een ingebrekestelling verzenden, u kan zelfs naar de vrederechter gaan. Maar weet dat indien de tegenpartij daar kan aantonen dat hij nog niet beschikt over de stukken, u met de kosten zal blijven zitten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Freshprince
Berichten: 495
Juridisch actief: Ja

#12 , 10 aug 2017 21:07

Welke periode beslaat jullie eindafrekening? De ganse huurperiode, één jaar, enkele maanden, ... ?
Normaal bepaalt uw huurcontract de frequentie van afrekenen.
Zo niet, dan dient teruggegrepen naar de gebruiken: jaarlijks afrekenen.

Als er dus nog nooit afgerekend zou zijn, dan kan u i.i.g. al de afrekeningen eisen van de eerste jaren.
De laatste afrekening kan - zeker indien er E, G en/of W in zit - op zich laten wachten.

Als u geen antw. krijgt op e-mails, dan zal u hem een AS moeten sturen.
Krijgt u nog geen respons, dan zou een minnelijke schikking (verzoening) kunnen overwegen.
Voordeel: kosteloos. Nadeel: vrijblijvend en dus geen garantie op succes.

@Xenophon: m.i. telt een omzetting van forfait naar werkelijke kosten enkel voor de toekomst en niet voor het verleden?
Raadpleeg voor belangrijke juridische beslissingen altijd een advocaat (met specialisatie in desbetreffende materie) of bevoegde instantie, niet enkel een forum!

Terug naar “Huren”