Beste,
wij ondervinden als huurders problemen met een plaatsbeschrijving. Deze is gebeurd bij intrede toen wij niet aanwezig waren en we krijgen stilaan het vermoeden dat voor opstelling van het document foto's en materiaal gebruikt zijn van het jaar daarvoor ofzo. Bij intrede in september vorig jaar merkten we namelijk dat heel wat mankementen niet genoteerd waren. Op vraag van het kantoor dat de plaatsbeschrijving uitvoerde, X, hebben we dan via mail correcties doorgestuurd met fotomateriaal. De verhuurders hadden we in cc geplaatst en omdat zij zo misnoegd reageerden, hebben we de correcties voor de zekerheid ook via aangetekend schrijven aan het kantoor bezorgd.
Nu bij uittrede worden ons toch de kosten aangerekend van de mankementen die we bij intrede gemeld hebben aan de verhuurders en de plaatsbeschrijver. Na enkele telefonische contacten om na te gaan wat er misgelopen is, heeft X ons zelf opgebeld met de boodschap dat 'het gedaan moet zijn met hem in vraag te stellen'. Hij heeft naar eigen zeggen nooit een mail of aangetekend schrijven ontvangen, terwijl wij wel een antwoord ontvangen hebben op de mail, alsook bevestiging van ontvangst van het aangetekend schrijven via Bpost.
We hebben geprobeerd om met de verhuurders te overleggen, gezien ook zij geantwoord hadden op onze correcties maar zij dreigen juridische stappen te ondernemen indien we het gevraagde bedrag niet vergoeden.
We zijn te rade gegaan bij de juridische dienst van de huurdersbond en volgens hen hebben we de nodige stappen ondernomen en maken we een goede kans om 'te winnen'. Wij hebben na de contacten van de laatste tijd met zowel de plaatsbeschrijver als de huurder echter nog maar weinig zin om het tegen hen op te nemen. De verleiding is groot om het bedrag (zo'n 400euro) gewoon te betalen zodat we dit hele gebeuren achter ons kunnen laten.
Graag jullie advies. Hoe pak je zoiets aan?