huurgeschil

ghitje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

huurgeschil

#1 , 07 aug 2017 10:35

niet geregistreerd contract onbepaalde duur ingaand 1 maart 2017
versleten kraan vervangen wordt tegelijkertijd met ander klussen uitgevoerd via huisbaas
wij krijgen de rekening betreffende de (dure) kraan + uurloon (heeft geen half uur geduurd en is tegelijkertijd met andere werkzaamheden door dezelfde persoon uitgevoerd.
in contract staat dat huurder instaat voor onderhoud en herstel van oa kranen
ik dacht echter dat slijtage steeds voor verhuurder was


ik hoef ook geen 3 maanden op te zeggen wegens niet geregistreerd contract, kan men hiervoor huurwaarborg tegen houden ?
nooit geen plaatsbeschrijving gebeurd;

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 07 aug 2017 10:48

Als er geen bewijsbare huurschade is kan men de huurwaarborg niet inhouden.
Lekkende kranen is voor de huurder, versleten kranen voor de verhuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 07 aug 2017 11:02

Indien het enkel slijtage was (en geen gebrek aan onderhoud zoals bv. totale verkalking, maar aangezien u er slechts sedert maart woont is dat twijfelachtig) dan is de rekening voor de verhuurder.

Ik veronderstel een 9-jarige overeenkomst. Indien niet geregistreerd en geen plaatsbeschrijving kan u gelijk wanneer opzeggen en vertrekken zonder verbrekingsvergoeding, noch opzegtermijn maar de verhuurder heeft twee maand om te registreren (dus in uw geval uiterlijk tot 31 mei) en ik durf er geen eed op te doen dat e.e.a. reeds online zichtbaar zal zijn in 'myminfin', gelet op de vakantieperiode.

Check best in persoon bij de registratie want indien toch geregistreerd zit u met 3 maand opzeg + vermoedelijk een vergoeding van 3 maand.

Let wel op: indien geen registratie en u wil weg: eerst aangetekend opzeggen, niet louter melden aan de verhuurder dat u gaat opzeggen, anders kan die alsnog (weliswaar laattijdijg) registreren.

Indien geen plaatsbeschrijving zal het voor de verhuurder quasi onmogelijk zijn om huurschade aan te tonen, er wordt vermoed dat u het goed verlaat in dezelfde staat als waarin u het gevonden hebt. In elk geval is dat geen reden om de waarborg te blokkeren, al kan het wel zijn dat u bij de rechter langs zal moeten gaan om deze te recupereren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 07 aug 2017 12:03

“Art.5bis.De verplichting van de registratie van de huurovereenkomst rust op de verhuurder. De kosten verbonden aan een eventueel laattijdige registratie zijn volledig ten zijne laste.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

“Art.1754.Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen : Aan haarden, haardplaten, lijsten en mantels van schoorstenen; Aan de bepleistering van de muren van appartementen en andere woonplaatsen, onderaan tot op een meter hoogte; Aan vloerstenen en tegels van kamers, wanneer er slechts enkele gebroken zijn; Aan ruiten, tenzij die gebroken zijn door hagel of andere buitengewone en door overmacht veroorzaakte voorvallen waarvoor de huurder niet aansprakelijk is; Aan deuren, vensterramen, planken dienende tot afschutting of tot sluiting van winkels, hengsels, grendels en sloten. Art.1755.Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven..(Burgerlijk Wetboek).

“Art.3...§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar. Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ghitje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 aug 2017 08:03

niet geregistreerd contract onbepaalde duur ingaand 1 maart 2007
versleten kraan vervangen wordt tegelijkertijd met ander klussen uitgevoerd via huisbaas
wij krijgen de rekening betreffende de (dure) kraan + uurloon (heeft geen half uur geduurd en is tegelijkertijd met andere werkzaamheden door dezelfde persoon uitgevoerd.
in contract staat dat huurder instaat voor onderhoud en herstel van oa kranen
ik dacht echter dat slijtage steeds voor verhuurder was


ik hoef ook geen 3 maanden op te zeggen wegens niet geregistreerd contract, kan men hiervoor huurwaarborg tegen houden ?
nooit geen plaatsbeschrijving gebeurd;
sorry had foutje getypt, contract is van 1 maart 2007

Terug naar “Huren”