huren en domiciliëren wat, hoe, waarom en consequenties?

DorienSnams
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

huren en domiciliëren wat, hoe, waarom en consequenties?

#1 , 29 jul 2017 17:30

Hallo

Ik ben van plan om als vierde huurder te gaan samenwonen bij jonge mensen die momenteel al samenwonen in dat huis.
Ik ben nog heel groen in de 'woon- werk'-wereld en heb een hele hoop vragen. Ik ga ze hieronder opsommen:

1) Het is een contract van drie jaar ... wat zijn de gevolgen voor mij indien ik het contract vroeger zou willen verbreken? Ik zou daar slechts één tot twee jaar willen wonen. Is dit dus een contract van vaste duur?

2) De jongen die daar momenteel al huurder is zei dat die 'drie jaar' gelden voor de hele groep huurders...dus dat je met zen allen daar in totaal voor drie jaar zou moeten huren? Ik weet dat er om de 1 a 2 jaar wel eens iemand vertrekt en een nieuwe huurder in de plaats komt. Ik begrijp niet helemaal waarom dat zo is maar kan dat kloppen? Ik zag ook op het contract dat het al ondertekend was door meerdere mensen.


3) Ben ik verplicht om mijn domicilie op dat adres te zetten? Voor mij hoeft dat niet omdat ik er geen probleem mee heb als mijn post bij mijn ouders blijft aankomen. Wat zijn de gevolgen voor mij en de huurbaas indien ik mijn domicilie thuis laat staan?

Momenteel woont een van de jongens daar al 3 jaar en hij heeft zijn domicilie daar nooit gezet.

4) Klopt het dat, als ik mijn domicilie bij mijn ouders laat staan, ik geen eigen familiale verzekering moet aanvragen omdat ik dan nog val onder de familiale verzekering van mijn ouders?

5) Hoe kan je op een officiële wijze bewijs nemen van de staat van de kamer voordat ik er in zou trekken?

6) Wanneer komt een wijkagent langs en wat controleert die eigenlijk? Waar moet ik op letten om in orde te zijn?

7) De douche van het huis had een lek en zou tot eind september niet gebruikt mogen worden. Ik zou vanaf oktober in dat huis gaan wonen maar eerlijk gezegd wil ik dat die douche tegen dan ook effectief in orde is omdat ik niet zo'n hoge huur wil betalen als de douche niet eens werkt.
Hoe kan ik hier garantie op hebben zodat de huisbaas ook echt gebonden is aan het tijdig in orde brengen van de douche?


Alvast bedankt!

Vriendelijke groetjes

Dorien

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 29 jul 2017 18:38

Vooral in studentensteden doen ze lastig over groepjes studenten (of studenten en werkenden samen) die een huis huren. Voorwaarde om met meerderen samen een huis te huren is dat je een feitelijke familie bent. Dit impliceert dat iedereen die er woont er gedomicilieerd moet zijn.

Dat er in t verleden geen problemen waren met "overtredingen" is puur geluk ;-)

Maar die steden doen moeilijk om studenten er een domicilie te geven en voor de student z n ouders is dat meestal ook nadelig. Zo idd ondermeer ook je eigen verzkeringen af te sluiten. Steden domicilieren pas studenten als een duurzame ontwrichting van de ouder-kind relatie kan aangetoond worden.

Maar als niet iedereen er gedomicilieerd is kan bij controle lastig gedaan worden omdat je dan kameronderverhuur doet zonder toelating van uitbating van studentenkamers.

Bij cohousing teken,je samen het,huurcontract - ben je dus elk apart hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de huur (maw huisbaas komt de centen halen waar ze zitten) - en moet je onderling afspreken hoe eea geregeld wordt bij vervroegd verlaten van het pand (bv betalen tot opzeg pand of nieuwe huurder aanbrengen die instapt). Huisbazen zullen typisch al zeker studenten weigeren als medetekenaar (tenzij de ouders "meehuren")

Cohousing is perfect als je t samen opstart met bv 3 of 4 afgestudeerden die nog niet aan settlen toe zijn (m n zoon heeft dit 3 jaar geleden met 3 anderen gedaan en nu gaan ze allevier weg. Opzegkosten werden vermeden door t "geluk" een nieuw stel van 4 aangebracht te hebben die,starten met een nieuwe 3-6-9.

Uit uw beschrijving concludeer ik dat je "beter" op de kotenmarkt je gading zoekt. Veel "veiliger".

pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jul 2017 20:15

Uw domicilie bij uw ouders laten staan is de beste oplossing.

Reclame


Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 30 jul 2017 08:20

Het probleem is dat er geen specifieke regeling bestaat voor 'co-housing'. Voor de verhuurder maakt dat in principe niet veel uit: hoe meer ondertekenaars, hoe beter voor hem (er zal wel hoofdelijkheid bedongen zijn). Hij kan het geld gaan halen waar het zit ingeval van wanbetaling. Niet toevallig is de vereniging van eigenaars een tegenstander van een specifieke regeling die vermoedelijk meer rechten aan de individuele co-housers zou toekennen. Voor de individuele co-houser bestaat er ingeval van betwisting echter onzekerheid, in belangrijke mate is deze ingeval van uitstap afhankelijk van de goodwill van de verhuurder en de medehuurders. Als alles goed loopt is er uiteraard nooit een probleem, maar anders kan het lastig worden.

Op zijn minst dient er een overeenkomst opgesteld onder medehuurders ivm de modaliteiten van uitstap uit de regeling. Weet echter dat deze niet tegenstelbaar is aan de verhuurder (hetgeen betekent dat wat telt voor die de huurovereenkomst is, hij hoeft zich niets aan te trekken van jullie onderlinge afspraken).

Voor de opmerkingen over domiciliëring: zie hierboven. De overeenkomst bepaalt vermoedelijk domiciliëring, voor een student is dit meestal niet optimaal.

Ware ik u, ik zou een kot huren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

DorienSnams
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 aug 2017 14:16

Ik moet wel aanhalen dat ik ben afgestudeerd en werkzoekende ben. Een kot huren is voor mij niet mogelijk omdat ik een huis zoek dat meer landelijk gelegen moet liggen . Dus ik begrijp dat ik mij dan in principe wel moet domiciliëren om problemen te voorkomen.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 01 aug 2017 14:48

U dient zich te domiciliëren op het adres dat uw hoofdverblijfplaats is. Specifiek voor studenten wordt aangenomen dat ze bij hun ouders gedomicilieerd mogen blijven, ook al verblijven ze gewoonlijk op kot. U bent geen student meer.

Het probleem zal in eerste instantie bij de verhuurder landen indien u iets huurt (weliswaar als enige huurder) en zich er niet domicilieert: deze dient dan een belasting tweede verblijf te voldoen en zal deze in de meeste gevallen contractueel op u kunnen afwentelen.

In het kader van de wetgeving is het beginsel bij verhuur dat het gaat om een hoofdverblijfplaats en dat u er zich bijgevolg zal domiciliëren.

Vooraleer dat alles kan doorgaan zal u echter een verhuurder moeten vinden die bereid is aan u te verhuren. Ik lees immers 'werkzoekend'. Verhuurders zien graag personen komen waarvan ze denken dat deze voldoende solvabel zijn over de looptijd van de overeenkomst. Weliswaar mag men u niet weigeren om het loutere feit dat u een uitkering krijgt maar het wordt zeker niet makkelijker.

Misschien toch dat co-housen dan maar eens bekijken (wees u wel bewust van de gevolgen indien u tekent, er hoofdelijkheid en ondeelbaarheid is bedongen en iemand niet betaalt), maar dan met domiciliëring en een aparte verzekering. Let daarmee overigens op: indien u geen student meer bent en de facto ergens anders woont bent u niet meer gedekt door de familiale van uw ouders. Indien de verzekeraar daar achter komt zal hij weigeren te betalen. Voor wat een familiale maar kost neemt u er beter zelf één.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huren”