Brander van appartement gebouw aangesloten op mijn teller ??

Ketala
Topic Starter
Berichten: 48
Juridisch actief: Nee

Brander van appartement gebouw aangesloten op mijn teller ??

#1 , 28 jul 2017 15:23

Als je denkt dat je alles al hebt meegemaakt...
Ik woon in een woning die is opgesplitst in twee appartementen.
Water en verwarming is via een gezamenlijke brander in de kelder.
Nu net even geïnformeerd bij eandis en blijkbaar zijn er.maar twee tellers aanwezig in het gebouw , die voor mijn flat en die van de bovenburen....maw de brander die uiteraard ook stroom nodig heeft is aangesloten op mijn of mijn bovenburen hun teller.
Nergens staat hier iets van vermelde in het contract ivm een regeling voor het verbruik van deze stroom ....integendeel er is zelfs niets van gezegd geweest ,ik ben er toevallig zelf net achter gekomen ....
Iemand hier ervaring mee ???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38600

#2 , 28 jul 2017 15:27

Eigenaars of huurders.
Indien huurders zelfde eigenaars?
De brander zelf heeft wel een eigen teller?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jul 2017 15:40

Is toch snel te controleren, leg je teller af en als er nog stroom op de brander is dan is het u teller niet!

Daarvoor hoef je toch geen stielman te zijn om dit te controleren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Ketala
Topic Starter
Berichten: 48
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jul 2017 15:44

Zowel ik als bovenburen huren .
Eandis bevestigd mijn vermoeden en zegt dat er maar twee tellers aanwezig zijn
Principe zouden er drie moeten zijn .
Ook een voor de brander ....
Er is enkel een overnamen geweest van de meter voor mijn appartement .
Er is nergens iets vermeld over een regeling betreffende het stroom verbruik van de branderbrander

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jul 2017 15:48

Je herhaalt jezelf, maar hebt nog niet geantwoord op de belangrijkste vraag: is de brander aangesloten op uw teller of op die van uw buren? Indien het laatste, zijn het uw buren die moeten protesteren.

Het is toch geen gas-brander, want in zo'n geval zou ik me in de eerste plaats zorgen maken over op wiens gasleiding deze is aangesloten. Gasverbruik zal vele malen duurder zijn dan het elektriciteitsverbruikt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Ketala
Topic Starter
Berichten: 48
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jul 2017 15:53

idd simpel
Was het niet dat de tellers in het deel staat van de buren ....het is te zeggen we hebben elk een aparte inkom en ik moet door het deel van de bovenburen naar de.kelder .
En ik niet weet in hoeverre deze dit weten ...

Ketala
Topic Starter
Berichten: 48
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 jul 2017 15:57

99% dat deze.op mijn teller staat aangesloten.
Vermits de advocaat van de huisbaas
Mij meld dat indien men de stroom komt afsluiten (ander lang verhaal)
Mijn bovenburen hier ook hinder van zal ondervinden .....

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 jul 2017 16:47

Dus jij kan niet je eigen tellers raadplegen zonder aan de bovenburen toestemming te vragen om even door hun inkom naar de kelder te kunnen? :shock: Dus als je jaarlijks uw meterstanden moet doorgeven, moet jij daarvoor eerst uw bovenuren contacteren, aangezien je anders de standen niet kan gaan noteren?

Heb je een idee wat voor een brander dit is? Als dit op gas is, betekent dit dan ook dat deze op uw gasleiding is aangesloten? In dat geval hebben uw bovenburen gratis verwarming en warm water en draai jij voor alle kosten op?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Ketala
Topic Starter
Berichten: 48
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jul 2017 17:09

Nee gelukkig geen aardgas
Er zijn wel twee tellers aanwezig voor aardgas maar deze staan nog verzegeld.
Men is bezig met de overschakeling naar aardgas .
Teller weet ik staan maar.de.kast.met zekeringen totaal niet ....
Begin nu te begrijpen waarom we tijdens de plaatsbeschrijving niet naar de.kelder.zijn geweest en waarom er geen epc document aanwezig is .....die twee hebben.veel te verbergen medunkt

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 28 jul 2017 20:03

Blijkbaar weet TS niet goed waarvoor zowel gas als elektriciteitsmeters dienen en/of hoe ze eruit zien. Verwarring alom.
Aan een gasmeter komen buizen toe en vertrekken er weer, meestal geel geschilderd (of zou toch moeten) Meestal ook lichtgrijs van kleur. Ze meten het gasverbruik.
Een elektriciteitsmeter kan je herkennen aan de zwarte of witte kleur (slimmen meter) en er komen kabels uit. (geen buizen) Gewoonlijk staat er een knop op om de stroom af te sluiten.
Als ze de gasmeter nog moeten aanpassen zie er dan op toe dat er 3 meters komen, anders is de zaak niet OK en is het verbruik van de gemeenschappelijke cv voor een van de huurders.
Wettelijk moeten de meters, zowel gas als elektriciteit en ook water voor de huurders steeds toegankelijk zijn

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 jul 2017 20:22

Wat doe je als er een zekering uitvalt en de buur is op vakantie
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KJ86
Berichten: 2663

#12 , 28 jul 2017 22:14

Als ik het goed begrijp staat de gemeenschappelijke cv-ketel op uw meter of die van de buur.
Deze situatie is tijdelijk want de verhuurder is aan het omschakelen naar gas, elk met een eigen meter en dus aparte ketel.

Aangezien het verbruik van de ketel eigenlijk enkel een circulatiepomp is (ongeveer 75 euro per jaar), zou het duurder uit komen als deze op een aparte meter zou staan. De vaste kosten lopen immers hoger op. Als het niet verrekend zou zijn in de jaarlijkse afrekening van verwarming, kan je best een compensatie vragen van +/- 37,5 euro per jaar voor het gedeelte van uw buur.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 31 jul 2017 09:53

Voor de zekerheid: de ketel werkt niet op aardgas, dus is het een mazout of pellet brander?

Indien niet, en het gaat hier om een elektrische boiler, dan ga je met €75 niet toekomen, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”