verhuren aan buitenlands bedrijf

jcallens
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verhuren aan buitenlands bedrijf

#1 , 19 jul 2017 23:21

Goeienavond iedereen hier. Ik heb net iemand over de vloer gehad die m'n appartement wil huren om in te wonen. Geen beroepsactiviteit. Op het einde gaf hij de gegevens aan me van z'n Kroatisch bedrijf die hij gestart was (zelfstandig IT consultant). Ik zou moeten factureren naar dat IT bedrijfje. Nu vraag ik me af hoe die huurinkomsten belast gaan worden.

Wordt dit belast via KI*1.7*1.4 of worden die huurinkomsten bij m'n loon gerekend en dan belast? Als ik wat rondzoek, zou ik denken dat de huurinkomsten bij m'n loon gerekend zullen worden. Maar die huurder beweert nu dat dat niet opgaat als het bedrijf niet Belgisch is.

Is dan misschien gemeen verhuurrecht van toepassing waardoor het toch via die KI wordt belast? Geen flauw idee.

Wie kan me helpen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 19 jul 2017 23:36

Een aantal gedachtes die ik maak:

Hij wilt dat je dit factureert.
Hiervoor moet jij dat huis al op een ondernemingsnummer hebben staan, om dit te kunnen factureren.
Dit lijkt mij al redelijk moeilijk?

Daarnaast zou ik dit denken:
Als je de huur op factuur plaatst, kan de huurder dit inbrengen als beroepskosten, en dit in mindering brengen op zijn belastingen.
In dat geval zal de staat deze mindering terug gaan vorderen op de huur van de verhuurder.
Jij zal dus meer kosten hebben.

Daarnaast: hij mag er zich niet domiciliëren, want het pand is van een zaak, niet van hem persoonlijk.
Dus: leegstandstaks + eventuele boete omdat het pand niet gebruikt wordt om in te wonen.

Bij problemen zul je naar Kroatië moeten gaan, want de klant zijn adres is daar.
Lijkt mij ook geen sinecure.

En ik heb nog veel vermoedens van potentiële problemen.
Ik zou er van de eerste keer mijn handen van afhouden, en deze huurder laten voor wat het is.

appartementsgoeroe
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jul 2017 00:17

Ik zie niet in waarom hij er zich niet zou mogen domiciliëren.
Veel kleine zelfstandigen zijn gedomicilieerd op het adres van hun zaak of kantoor.
Vooral vrije beroepers.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jul 2017 09:06

In een handels pand mag je u domicilie zetten als je er ook woont, zoals er al geschreven is, er zijn zoveel handelszaken waar de zaakvoerder of de één man zaak er woont, ik noem maar vb: garages, bakers, beenhouwers, dokters, apothekers enz...
Vroeger woonde ook mijn zoon en zijn gezin in de zaak van mij, nooit problemen gehad.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jcallens
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jul 2017 09:47

Hij zou er zich niet domiciëren. Het zou effectief het bedrijf zijn die de huur betaalt. Is een factuur dan noodzakelijk?
Die leegstand, is dat effectief zo? Is domicilie vereist daarvoor?
Ik denk er meer en meer aan om toch iemand anders te zoeken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jul 2017 09:59

Er is geen leegstand als er een bedrijf erin gevestigd is, anders zou er zeer veel leegstand zijn in de winkelstraten !!

Een factuur is niet noodzakelijk daar u als je geen BTW nr heeft geen factuur kan uitschrijven, een gewoon ontvangst bewijs is voldoende, hij betaald geen BTW dus kan hij er ook geen aftrekken, hij moet dit zelf maar verwerken in zijn boekhouding, dit is u zaak niet hoe hij dit gaat doen !

Als je er niet op belast wil worden dan zet je in de huurvoorwaarden dat hij het niet mag inbrengen in zijn kosten!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6857

#7 , 20 jul 2017 10:59

Is het geen mogelijkheid om de kandidaat huurder (die als ik het goed begrijp feitelijk in ons land woont) persoonlijk te laten borg staan voor het huurcontract? Dat hij om een of andere reden zijn bedrijf in Kroatië vestigt is zijn zaak.

Als u echter eraan twijfelt of hij legaal bezig is, zou ik gewoon mijn handen afhouden van de hele handel.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 jul 2017 11:08

Het probleem zal zijn dat TS geen factuur kan maken voor de verhuring, en daardoor dat de man deze kosten niet kan en mag inbrengen in zijn boekhouding !

Het beste is de verhuring gewoon op de man zijn naam en dan is er geen enkel probleem !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 20 jul 2017 13:36

“Art.7.§ 1. Inkomsten van onroerende goederen zijn:...2° voor verhuurde onroerende goederen:...c)het totale bedrag van de huurprijs en de huurvoordelen dat niet lager mag zijn dan het kadastraal inkomen verhoogd met 40% wanneer het andere in België gelegen onroerende goederen betreft...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”