Overnameformulieren bij verhuis

manonb
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Overnameformulieren bij verhuis

#1 , 19 jul 2017 23:00

Ik ben recent verhuisd naar een nieuwe woning, mijn vorige huurcontract eindigt op 31 juli, opzeg is gedaan zoals het hoort. In mijn opzegbrief stond echter wel de vraag aan huisbaas of deze contact kon opnemen voor een afspraak op 31 juli (voor nazicht, sleutels, overnamdocumenten). Dit heeft de huisbaas niet gedaan. Nu blijkt dat hij nog tot 19 augustus in het buitenland is. Ik vermoed dan ook dat hij nog geen volgende huurders gevonden heeft. Ik wil echter wel dat alles in orde komt met elektriciteit en water, ik wil eigenlijk niets meer met mijn vorige woning te maken hebben als mijn huurcontract daar afgelopen is. Maar als de huisbaas in het buitenland is kan hij dus ook de overnamedocumenten voor energie en water niet ondertekenen.

Wat doe ik het beste in een situatie als deze?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 19 jul 2017 23:06

Als de huisbaas of zijn vertegenwoordiger er niet voor zorgt dat de overnameformulieren getekend worden, snijdt hij in feite in zijn eigen vlees. Want dan teken je (omdat je ook niet anders kan) ter afsluiting van je contract en tegelijk ook van de hele afsluiting. De huisbaas zal dan kosten moeten maken om alles weer van 0 af aan te laten sluiten. En dat kost behoorlijk wat (toch voor de energie)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 19 jul 2017 23:21

Als jij nu die documenten invult, en daarna de zekering en hoofdkraan afsluit zodat er geen verbruik meer is, komt dit toch ook in orde?
Investeer op 31 juli in een krant van die dag, en maak foto's van de meterstanden met die krant ernaast, waarop de datum zichtbaar is.
Dan heb je alvast een begin van bewijs dat ten vroegste op 31 juli dit de meterstand zou zijn.

Daarnaast moet ik zeggen dat ik bij al mijn uittredes tot nu toe geen papieren met de handtekening van de eigenaar heb moeten afgeven voor de energiebedrijven.
Gewoon zelf de meterstanden doorgeven was voldoende.
Nu is er wel een probleem moest de eigenaar dit daarna betwisten...

Als je de boel laat afsluiten, zit de kans erin dat de eigenaar de aansluiting terug naar jou zal doorrekenen, wat in feite zijn recht is.

Ik zou het dus gewoon zo doen:
Maak foto's met een krant erbij, en geef deze gegevens door aan je energiemaatschappijen via de website omwille van een verhuis.
Zorg zeker dat je alles ook afsluit in de woonst, zodat er geen sluipverbruik is.
Dan heb je jouw deel al gedaan.

Dan rest je nog de uittrede zelf, waarop je beide energieovernamedocumenten aan de eigenaar overhandigd, die hij dan gerust mag controleren (geen verbruik = zelfde waarde), ter ondertekening.
Hiervoor zou ik minnelijk afwachten tot de eigenaar terug is, en deze daarna contacteren om een afspraak te maken.

Is het trouwens niet vreemd dat je als eigenaar op reis bent op het moment dat je huurder vertrekt, of vergis ik mij nu?
Of toch op z'n minst zonder een vervanger aan te stellen voor de uittrede...

Reclame

manonb
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jul 2017 23:26

Alvast bedankt voor de reacties. Energie kan inderdaad zijn dat dit geen probleem is. Kan ik gewoon laten stopzetten bij leverancier. Maar water kan ik precies niet zomaar stopzetten, dat moet via zo een overnameformulier (voor zover mijn opzoekingswerk de juiste info opgebracht hebben).

Ik zal dus voor de zekerheid inderdaad zo iets doen met foto's met krant van de dag erbij. Maar 't is vooral bij water dat ik niet goed weet, of ik dat kan laten afsluiten, of het goed genoeg is die formulieren pas te tekenen half augustus (maar ideaal gezien wil ik dat zelf liever niet).

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 19 jul 2017 23:31

Ik zie inderdaad dat je tegenwoordig een scan van het overnamedocument moet uploaden op de website, de gegevens alleen zijn niet meer voldoende.
Vermoedelijk teveel fraude in het verleden...

Dan zal er niets anders opzitten dan wachten op de verhuurder... Of je laat inderdaad de boel afsluiten, maar zoals ik zei: de kans zit erin dat de verhuurder de afsluit- en aansluitkosten aan jou doorrekent (wat zijn recht is).
Ook al is het niet netjes van de verhuurder, voor ruim 2 weken zou ik er mijn tijd niet insteken, en bezig zijn met je nieuw leven in je nieuw huis.

Terug naar “Huren”