plaatsen nieuwe verwarmingsketel

dindin73
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

plaatsen nieuwe verwarmingsketel

#1 , 16 jul 2017 20:43

De verwarmingsketel van de buur werkt niet meer naar behoren. Er is een aannemer aangenomen om een nieuwe condensatieketel te plaatsen en nu willen ze ook die van mij vervangen. Deze ketel werkt nog perfect. Ik ben ook geen vragende partij daar ik verhuis eind september en ze de ketel dan kunnen vervangen waardoor niemand hinder heeft.
In mei werd er een datum doorgegeven door de aannemer doch in die periode was ik op reis. Nu willen ze deze op een ander moment uitvoeren doch i.p.v. 1 dag worden er nu 3 dagen voorzien. Ik heb uitleg gevraagd want 3 dagen verlof nemen is niet mogelijk en er kan ook niemand anders komen. De verhuurder wist van niets en dacht dat het 1 dag was. Contact met de aannemer doch die begon te roepen dat ik mijn sleutel moest afgeven en dat hij dan zelf wel zou zien hoe lang hij zou nodig hebben om die ketel te vervangen. Kortom de duur is zeer onduidelijk (niemand wil uitleggen wat er nu juist moet gebeuren) en blijkbaar duren de werken bij mijn buur wel 1 dag doch bij mij niet. Ik vermoed dat hij gewoon mijn appartementje wil gebruiken om naar het dak/schouw te kruipen terwijl hij dit ook extern zou kunnen via een ladder of stelling. De verhuurder kiest natuurlijk de kant van de aannemer omdat hij zijn kosten wil drukken.
Vraag 1: Moet ik toegang verlenen aan een aannemer via mijn appartement wetende dat hij via tuin en terras ook naar het dak zou kunnen? En dit voornamelijk in functie van mijn onderbuur is.
Vraag 2: Aangezien ik eind september verhuis, moet ik de ketel nog laten vervangen? (Ik ben nu zeker dat hij werkt.)
Vraag 3: Kan ik eisen dat de werken zoals bij mijn onderbuur 1 dag duren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 16 jul 2017 21:08

Over het al of niet vervangen van de ketel beslist de eigenaar, niet de huurder.
Als die ketel in uw appartement staat moet u toegang verlenen.
Tenzij de verwarmingsketel op het dak staat.
Verder kunt u niets eisen op grond van wat er in uw vraag staat.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 16 jul 2017 22:03

1. Als dit voor de werken van de onderbuur is, kan de aannemer inderdaad toegang eisen, mits er geen andere mogelijkheid is.
Als dit voor dakwerken is, is deze mogelijkheid er dus wel, en dus is de eis ongegrond.
2. Nee, dit moet je niet. Verhuurder kan deze verbouwingen ook niet eisen op dit moment van jou. Het zijn immers geen noodzakelijke verbouwingen.
3. Nee, misschien heeft jouw onderbuur een betere constructie dan jou, waardoor de werken langer zouden duren. Je kan wel vragen waarom dit 3 dagen is voor jou, en 1 dag voor je buur.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 16 jul 2017 22:28

"2. Nee, dit moet je niet. Verhuurder kan deze verbouwingen ook niet eisen op dit moment van jou. Het zijn immers geen noodzakelijke verbouwingen."

En waarom niet? Waarop is dat gebaseerd? De zomerperiode is het ideale moment om aan de verwarming te werken.
Doet men het tijdens de winter dan krijg je het gezeur dat men ze in de kou zet.
Kortom: de eigenaar heeft het volle recht om nu de ketel te laten vervangen; hij hangt bovendien ook af van de beschikbaarheid van de installateur.

Bovendien heeft de eigenaar verhuurder al een keer zijn goodwill getoond: " In mei werd er een datum doorgegeven door de aannemer doch in die periode was ik op reis. Nu willen ze deze op een ander moment uitvoeren ..."
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 16 jul 2017 22:43

"2. Nee, dit moet je niet. Verhuurder kan deze verbouwingen ook niet eisen op dit moment van jou. Het zijn immers geen noodzakelijke verbouwingen."

En waarom niet? Waarop is dat gebaseerd? De zomerperiode is het ideale moment om aan de verwarming te werken.
Doet men het tijdens de winter dan krijg je het gezeur dat men ze in de kou zet.
Kortom: de eigenaar heeft het volle recht om nu de ketel te laten vervangen; hij hangt bovendien ook af van de beschikbaarheid van de installateur.

Bovendien heeft de eigenaar verhuurder al een keer zijn goodwill getoond: " In mei werd er een datum doorgegeven door de aannemer doch in die periode was ik op reis. Nu willen ze deze op een ander moment uitvoeren ..."
BW Art.1724:
Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd dringende herstellingen nodig heeft, die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld, moet de huurder die gedogen, welke ongemakken hem daardoor ook mochten worden veroorzaakt, en al zou hij gedurende de herstellingen het genot van een gedeelte van het verhuurde goed moeten derven. Indien echter die herstellingen langer dan veertig dagen duren, wordt de huurprijs verminderd naar evenredigheid van de tijd en van het gedeelte van het verhuurde goed waarvan hij het genot heeft moeten derven. Indien de herstellingen van dien aard zijn dat hetgeen noodzakelijk is voor de huisvesting van de huurder en van zijn gezin, daardoor onbewoonbaar wordt, kan hij de huur doen ontbinden.

TS heeft een perfect werkende verwarming, deze verbouwing is dus niet van het kaliber dat het dringend is.
Als TS zonder verwarming zou zitten, zou het een ander verhaal geweest zijn.
Eigenaar heeft het recht om het te vragen, maar kan het niet afdwingen in deze dus.
Dit en het feit dat TS in zijn opzeg zit, maakt het dat de verhuurder deze upgrade perfect na de opzeg kan laten uitvoeren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 16 jul 2017 23:10

Na de huur?
Wat als het appartement al aan een nieuwe huurder is verhuurd?
Wat indien de ketel zo oud is dat de bedrijfszekerheid niet meer kan worden gewaarborgd?
Denk je werkelijk dat er verhuurders zijn die voor hun plezier die hoge uitgaven doen?

Trouwens even technisch: één en dezelfde schouw kan niet worden gebruikt door een conventionele ketel en
een condensatieketel. Bovendien zijn condensatieketels voortaan verplicht in app. gebouwen.
Als erdus één ketel stukgaat moet die worden vervangen door een condensatieketel en wegens het schouwprobleem zullen
de andere app. moeten volgen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

dindin73
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jul 2017 13:19

Klopt wat condensatieketel betreft doch er zijn 4 appartementen en slechts 2 worden vernieuwd. Mijn en onderbuur. De schouw van de huidige verwarmingsketel in mijn appartement heeft een aparte schouw dus niet verbonden met schouw onderbuur. Verhuurder is verplicht om ketel te vervangen van onderbuur omdat deze stuk is (werkt niet naar behoren). Hij heeft dit al maanden uitgesteld omdat hij de kosten niet wil maken, net als de gebreken in mijn appartement die hij heel de tijd niet heeft opgelost. Op zich mag hij de ketel vervangen en ik begrijp dat hij kosten wil uitsparen doch 3 dagen verlof is voor mij ook een kost en mijn werkgever moet hiermee ook akkoord gaan, terwijl deze extra dagen meer te maken hebben met de onderbuur dan met mijn nieuwe ketel. Er is externe toegang tot de schouw.
Ik begrijp het probleem niet als het appartement reeds zou verhuurd zijn? Kan het zijn dat asperger een verhuurder is?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 17 jul 2017 14:08

Klopt wat condensatieketel betreft doch er zijn 4 appartementen en slechts 2 worden vernieuwd. Mijn en onderbuur. De schouw van de huidige verwarmingsketel in mijn appartement heeft een aparte schouw dus niet verbonden met schouw onderbuur. Verhuurder is verplicht om ketel te vervangen van onderbuur omdat deze stuk is (werkt niet naar behoren). Hij heeft dit al maanden uitgesteld omdat hij de kosten niet wil maken, net als de gebreken in mijn appartement die hij heel de tijd niet heeft opgelost. Op zich mag hij de ketel vervangen en ik begrijp dat hij kosten wil uitsparen doch 3 dagen verlof is voor mij ook een kost en mijn werkgever moet hiermee ook akkoord gaan, terwijl deze extra dagen meer te maken hebben met de onderbuur dan met mijn nieuwe ketel. Er is externe toegang tot de schouw.
Ik begrijp het probleem niet als het appartement reeds zou verhuurd zijn? Kan het zijn dat asperger een verhuurder is?
Ja ik ben verhuurder.
Tot de dag van vandaag is dat nog steeds geen misdrijf en al zeker geen misdaad.
Mijn buikgevoel speelt weer op: een verhuurder die een slecht werkende ketel NIET wil verva,gen maar een goedwerkende WEL bestaat volgens mij niet.

wat betreft al verhuurd zijn: om het egoïstsche aan te tonen want uw wil dan gewoon de "last" dan op de volgende huurder doorschuiven;
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 17 jul 2017 14:30

De schouw van de huidige verwarmingsketel in mijn appartement heeft een aparte schouw dus niet verbonden met schouw onderbuur.
Nog nooit gehoord dat in een appartementsgebouw ieder appartement een, eigen schouwpijp heeft.
In dergelijke gevallen wordt er gebruik gemaakt van het shuntsysteem. Voor een leek ziet dat eruit alsof ieder zijn eigen pijp heeft, maar uiteindelijk komen die telkens samen de verdieping hoger.
https://www.google.be/search?q=shunt+sc ... 24&bih=473

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 jul 2017 15:04

wat betreft al verhuurd zijn: om het egoïstsche aan te tonen want uw wil dan gewoon de "last" dan op de volgende huurder doorschuiven;
Waarom wordt de TS hier egoïsme verweten als hij opkomt voor zijn rechten? De wetgeving is hierboven al geciteerd en is m.i. vrij duidelijk: TS hoeft deze herstelling niet te aanvaarden bij gebrek aan hoogdringendheid. Net zoals hier op dit forum zeer vaak aan huurders geadviseerd wordt om een overlap te voorzien bij een verhuis, kan de verhuurder ook een periode van niet-verhuur voorzien als hij herstellingen wil uitvoeren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 17 jul 2017 16:00

wat betreft al verhuurd zijn: om het egoïstsche aan te tonen want uw wil dan gewoon de "last" dan op de volgende huurder doorschuiven;
Waarom wordt de TS hier egoïsme verweten als hij opkomt voor zijn rechten? De wetgeving is hierboven al geciteerd en is m.i. vrij duidelijk: TS hoeft deze herstelling niet te aanvaarden bij gebrek aan hoogdringendheid. Net zoals hier op dit forum zeer vaak aan huurders geadviseerd wordt om een overlap te voorzien bij een verhuis, kan de verhuurder ook een periode van niet-verhuur voorzien als hij herstellingen wil uitvoeren.
Volledig verkeerde interpretatie van de wet in dit geval.
Omschakeling op condensatieketels is een groot project in een app. gebouw waarin alle app.die op dezelfde schouw zijn aangesloten moeten meegaan.
Nog even de feiten op een rijtje:

1. Eén of meer ketels in het gebouw zijn stuk.
2. Die moeten verplicht vervangen worden door condensatieketels.
3. Daarvoor moet het shunt systeem van de gemene schouw worden aangepast.
4. In één en dezelfde schouw gaan gewone ketels en condensatieketels niet samen.
5. Daarom moeten ook de nog werkende oudere ketels worden vervangen.
6. Door koppig en egoistisch te doen zouden een aantal app. geen ketel meer hebben.

Duidelijk toch???
De geciteerde wet is hier bijgevolg niet van toepassing voor uitstel, het is een dringend werk omdat anders andere bewoners geen warm water
of verwarming meer zullen hebben. Door obstructie te voeren is men egoistisch.
Dergelijke grote werken zijn ook op voorhand gepland en kunnen niet zomaar worden uitgesteld.

Hier eens lezen: http://www.energiesparen.be/verwarming/ ... artementen

", kan de verhuurder ook een periode van niet-verhuur voorzien als hij herstellingen wil uitvoeren."

Dan zou men moeten uitstellen tot alle appartementen ooit eens tegelijk leeg staan of een aantal verhuurders veroordeeld is omdat hun huurder in de kou zit.

Voor alle duidelijkheid: ik spreek uit de praktijk, om bovenvermelde reden heb ik als verhuurder zeer recent al enkele nog goedwerkende ketels verplicht moeten vervangen. Dat doe je niet als lugubere grap om een huurder te pesten.
En alle voordeel van de investering (minderverbruik, minder kans op pannes) die voor 100 % door de verhuurder wordt betaald komt ten goede aan...de HUURDER!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

dindin73
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 jul 2017 20:51

Esperger , stel dat u gelijk heeft wat dan met de andere 2 appartementen die eveneens gebruik maken van de schouw? Zij hebben nog een klassieke ketel. Zij zouden volgens uw info in de problemen komen. Verwijt u de verhuurder dan ook egoïsme? Of heeft u hier een andere verklaring voor?
Wat zegt dit over de aannemer want die weet ook dat er 4 appartementen zijn en deze allemaal uitgerust zijn met gewone verwarmingsketels.

Ik ben geen hersteller van ketels en ben inderdaad een leek wat condensatieketels betreft. Ik kan alleen maar voortgaan op wat de persoon mij vertelt die mijn ketel komt schoonmaken.

Er is geen probleem met het feit dat u verhuurder bent. Het stoort wel dat u enkel info neerpent in functie van de verhuurder en zich niet kan inleven in de situatie van de huurder.

Ik hoop dat dit juridisch forum zowel huurders als verhuurders helpt om hun rechten en plichten te kennen. En bedankt aan degene die wel de nodige neutrale info geven. Trouwens met een gezonde portie egoïsme is niets mis.

eylis
Berichten: 8840

#13 , 17 jul 2017 21:07

Er van uitgaande dat de info van Asperger juist kan zijn (het feit dat meerdere ketels tegelijk vervangen moeten worden omdat anders het complete systeem niet zou werken), dan is er toch iets dat niet klopt: héél eenvoudig: als dit écht de reden was, dan hadden de loodgieter en de huisbaas dat wel degelijk zo uitgelegd aan de huurder. Huisbaas weet ook wel dat een niet-dringende aanpassing gewoon kan wachten tot de huurder weg is. Overigens alle verhuurders die hun eigendom goed beheren, nemen steeds een buffertijd van een tweetal weken of zelfs een maand om enkele herstellingen aan hun pand te doen of het op te frissen. Ik vermoed dus dat huurder gerust kan melden dat dit een niet-dringende herstelling is en na zijn vertrek kan gebeuren. Dat heeft niets met egoïsme te maken. Je mag toeschietelijk en hulpvaardig zijn als je kan, maar het is niet verplicht als het je niet goed uitkomt.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 17 jul 2017 21:55

Tja ik kan het nog duizendmaal herhalen: indien er werken aan alle of toch minstens meerdere appartementen tegelijk moeten gebeuren omdat er een ketel stuk is eneen schouw dient te worden aangepast dan kan men de werken toch niet uitstellen als er al een ketel niet meer werkt..
Hoe kan men dan wachten tot alle betroffen appartementen ooit eens tegelijk leegstaan.

Ik heb de laatste tijd sterk de indruk dat ik hier op het forum tegen een betonnen muur sta te praten.

DIT WAS DAN OOK MIJN LAATSTE BIJDRAGE op dit forum.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

KJ86
Berichten: 2663

#15 , 17 jul 2017 22:56

Eigenlijk moet TS eerst zijn contract nalezen, het eerder aangehaalde artikel over dringende herstellingen is aanvullend recht, kan dus contractueel van afgeweken worden.
In een standaardovereenkomst zal meestal iets geschreven zijn dat de huurder alle herstellingen moet dulden ongeacht de duurtijd zonder compensatie te kunnen eisen.

Als er toch niets overeengekomen is, dan is het artikel over dringende herstellingen van toepassing. Ik sluit mij aan bij asperger dat het om dringende herstelling gaat, in alle waarschijnlijkheid zal het open toestel niet correct aangesloten zijn, om conform te verhuren wil de verhuurder het toestel vervangen vooraleer het defect is. Ik zou geen andere reden kunnen bedenken.
De vraag is of dat het aangewezen is om te neuten over toegang verschaffen als de overdracht van het appartement vlakbij is. Nu neuten over toegang zal een extra strenge verhuurder opleveren bij de opmaak van de uittredende PB, typisch menselijke reactie,

Terug naar “Huren”