verhuurder houd mijn waarborg tegen

ludritz
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

verhuurder houd mijn waarborg tegen

#1 , 26 jun 2017 13:48

Hallo, Mijn opzeg loopt normaal tot/met mei 2017. Op 29/04 heb ik op vraag van de agence mijn huurwoning verlaten omdat ze een nieuwe huurder hadden vanaf 1 mei, tellers opgenomen,het pand was opgefrist en in orde, enkel de verwarmings boiler was niet meer wettelijk in orde, wegens veroudering, dus dit kan niet op mij verhaalt worden. Dit alles heb ik op papier..... op het eerste zicht geen vuiltje aan de lucht dus. Op 10/05 kreeg ik bericht (sms) v/d eigenaar dat ik eerst nog de maand mei diende te betalen, zoniet kon ik fluiten naar mijn waarborg. Klaarblijkelijk heeft de nieuwe huurder afgehaakt, mss door de verwarmings boiler..... uiteindelijk heeft ( volgens uitleg agence) de nieuwe huurder de huur overeenkomst niet willen tekenen.
Wie kan mij raad geven???
mvg
Jonas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 26 jun 2017 14:16

Heb u schriftelijk bewijzen dat ze akkoord waren dat u vroeger vertrok zonder schadevergoeding.
Stuur u verhuurder een AS en eis u waarborg terug binnen de 8 dagen, dan zal je zien hoe hij reageert.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ludritz
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jun 2017 14:36

ik heb het bewijs v/d agence dat ik vroeger vertrok 29/04 omdat het pand terug verhuurd was en de nieuwe huurder op 1/05 kon intrekken, van schade vergoeding is er geen sprake,ik woonde er reeds jaren en kon zoals op contract vermeld vertrekken vermits opzeg van 3 maand, mei was mijn laatste maand dus. Ik heb de eigenaar aan getekend geschreven en hij blijft hal -starrig mei eisen, en dit omdat er geen nieuw huur contrakt getekend werd

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 26 jun 2017 14:52

Dat hij zijn nieuwe huurder mislopen heeft, is geen rede om de waarborg niet vrij te geven.
Indien hij blijft weigeren zal u naar de vrederechter moeten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ludritz
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jun 2017 15:03

ik ben deze morgen al bij de griffie geweest, k'heb een attest van zijn (eigenaar) woonst nodig om hem te dagvaarden , zopas gemaild naar zijn gemeente en dit willen ze mij zomaar niet geven, k'heb de mail nu door gestuurd naar de griffie.... afwachten dus...... Tussen ons gezegd, ze kunnen het de gewone mens nogal moeilijk maken hè, toch bedankt voor uw snelle reactie hoor

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 26 jun 2017 15:10

Dat zijn ze verplicht om te geven, wel het huurcontract meenemen, zeker niet dagvaarden maar met een VERZOEKSCHRIFT CFR. ARTIKEL 1344 BIS GER. WB..

Model: http://newsroom.roularta.be/static/1211 ... echter.pdf
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ludritz
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 jun 2017 15:14

is dit verzoek schrift niet eerder bedoelt voor een verhuurder die zijn huur niet krijgt? en wat is het verschil tss verzoekschrift en dagvaarding?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 26 jun 2017 15:42

Een verzoening is niet bindend. Verhuurder moet niet komen opdagen als hij geen zin heeft, en dan kan de vrederechter niets anders doen dan u terug naar huis sturen.
Bij dagvaarding MOET tegenpartij opdagen voor de rechter.

ludritz
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 jun 2017 17:15

ik heb reeds een verzoekchrift 1344bis in handen, attest woonst is ook al bij de griffie..... dus meteen opsturen want blijkbaar is dit maar 15d geldig. maar wat als hij nu niet opdaagt ?

Didymus
Berichten: 2061

#10 , 26 jun 2017 17:19

Dan zal hij bij verstek veroordeeld worden tot wat jij eist (als die eis toelaatbaar is).
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 26 jun 2017 18:45

Een verzoening is niet bindend. Verhuurder moet niet komen opdagen als hij geen zin heeft, en dan kan de vrederechter niets anders doen dan u terug naar huis sturen.
Bij dagvaarding MOET tegenpartij opdagen voor de rechter.
Denk Mava105 dat je even verkeerd bent, een verzoekschrift is geen verzoening.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 26 jun 2017 20:12

Klopt, sorry

Blaatpraat
Berichten: 3795

#13 , 27 jun 2017 22:47

Verzoekschrift en dagvaarding;
Dagvaarding gebeurt via deurwaarder.
Jij stelt een dagvaarding op (een blad papier, met tekst, gebonden aan een vorm die in het wetboek staat).
Deze geef je aan de deurwaarder, samen met een pak geld.
Deurwaarder vult de datum van het proces in, en geeft deze aan de tegenpartij.

Verzoekschrift is een document dat je ook zelf moet invullen (deze kun je normaal ook krijgen op de griffie).
Indienen op de griffie, zij kiezen een datum, en sturen dit blad op naar de verweerder.
Enkel het rolrecht moeten betaald worden (bij een dagvaarding ook, maar dan zit dit in de hogere prijs inbegrepen).

Een dagvaarding zonder advocaat zou ik niet doen.
Dit moet zo precies in orde zijn (indien niet exact in orde, is het voldoende om je proces stop te zetten) dat je dit beter over laat aan iemand die dit zou moeten kunnen.

In dit geval zou ik gewoon gaan voor een verzoekschrift dus.
De kans zit er zelfs in dat, als je zou winnen, de rechter je de dagvaardingskosten toch aanrekent omdat je onnodige kosten gedaan hebt.

ludritz
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 30 jun 2017 07:31

Goedemorgen,ik ben nu eenmaal zover, verzoekschrift ingediend( 1344bis)...
Als de waarde van de vordering onder de 2.500 euro bedraagt dan is het rolrecht 40 euro + 20 euro (=retributierecht) en is deze er boven is het rolrecht 80 euro + 20 euro, meen heeft ook uittreksel van woonst tegen partij nodig, dit is 14d geldig, dus de eerstkomende zitting , donderdag dus zou het moeten voorkomen. Ik hou jullie op hoogte....

ludritz
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#15 , 02 okt 2017 18:58

Hallo, intussen enkele maanden verder en uiteindelijk de eigenaar voor de vrederechter gekregen, en ik krijg gelijk van de rechter, de maand mei moet ik niet betalen, eigenaar moet huurwaarborg vrijgeven, kosten (60€) ten laste v eigenaar, uitspraak krijg ik binnen 2tal weken op papier. Maar ik wil verder..... toen ik de rechter op hoogte stelde van de onwettelijke verwarmings- boiler was er geen reactie, eigenaar heeft nog 3 ander app die ook niet in orde zijn......... enig idee wat ik kan doen om die ander bewoners van verstikkings gevaar te beschermen??? m.a.w ik wil dat die eigenaar nieuwe wettelijke verwarmings boilers moet plaatsen.
mvg jonas

Terug naar “Huren”