Internationale student

XIV
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Internationale student

#1 , 19 jun 2017 17:38

Hallo,

ik ben student en huur samen met een andere student en 2 werkende mensen een gezinswoning in Leuven. De 2 werkende mensen hebben hun domicilie hier, ik en de andere student niet. De huisbaas weet die natuurlijk maar vindt dit geen probleem.

Nu vertrek ik voor een dikke maand naar het buitenland. Een internationale student die momenteel in een studentenhuis verblijft zou graag voor een maand in mijn kamer verblijven, om vervolgens een andere kamer te zoeken. Hij heeft zich moeten registreren in het stadskantoor, en de politie ging daadwerkelijk komen controleren of in het studentenhuis verblijft dat hij had opgegeven. Ze zijn nog niet geweest, en aangezien hij naar een ander huis moet zal hij dit moeten doorgeven. De politie zal dan komen kijken normaal gezien.

Nu vroeg ik mij af of wij/hij in de problemen kan komen dat hij in een gewoon huis verblijft? Aangezien studenten normaal niet in een gewoon huis mogen verblijven, tenzij ze hun domicilie wijzigen

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 jun 2017 20:13

Aangezien studenten normaal niet in een gewoon huis mogen verblijven, tenzij ze hun domicilie wijzigen
Waarom zou dat niet mogen. Voor de stad Leuven is het voldoende dat minstens 1 persoon er gedomicilieerd is.
Heb dat ook voorgehad: app met 3 Sk verhuurd aan 3 studentinnen, die er niet waren gedomicilieerd.
Brief gekregen voor betalen 2de verblijkstaks. Na info bij de stad heeft slechts 1 studentine zich er gedomicilieerd en alles was OK

XIV
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2017 11:43

Aangezien studenten normaal niet in een gewoon huis mogen verblijven, tenzij ze hun domicilie wijzigen
Waarom zou dat niet mogen. Voor de stad Leuven is het voldoende dat minstens 1 persoon er gedomicilieerd is.
Heb dat ook voorgehad: app met 3 Sk verhuurd aan 3 studentinnen, die er niet waren gedomicilieerd.
Brief gekregen voor betalen 2de verblijkstaks. Na info bij de stad heeft slechts 1 studentine zich er gedomicilieerd en alles was OK

Ik dacht dat alle studenten hun domicilie in het huis dan moeten hebben?

http://www.zimmo.be/blog/2016/09/05/mog ... uis-huren/

"De uitzondering op de regel om een gezinswoning te mogen huren: de studenten die wel hun domicilie op het kotadres hebben. Welke studenten op die manier wel kunnen samenhuizen in een gezinswoning, waar effectief maar één contract wordt getekend en maar één deurbel hangt:

De binnenlandse student met zelfstandig statuut
De binnenlandse alleenstaande student (om fiscale redenen)
De Belg die in het buitenland is ingeschreven en in België komt studeren
De internationale student"

Reclame

XIV
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jun 2017 12:20

Even nog verder gezocht:



"Studenten mogen niet samenwonen in een eengezinswoning of appartement:

ook niet in combinatie met werkende mensen.
iedereen moet zich op het adres domiciliëren. Een student kan zich niet domiciliëren op zijn kotadres."

https://www.leuven.be/co-housing-samenhuizen

-> dus ik en de andere studenten mogen er niet wonen

MAAR er zijn uitzonderingen voor internationale studenten:

Uitzonderingen

doctoraatsstudenten: bij domicilie wordt de doctoraatsstudent niet als student beschouwd.
co-assistenten: als je kan aantonen dat je over voldoende bestaansmiddelen beschikt, word je ingeschreven in het bevolkingsregister en word je niet meer beschouwd als student.
buitenlandse studenten: worden niet beschouwd als student als ze zijn ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister en op een duurzame wijze samenwonen als gezin.
studenten die familie zijn van elkaar: bijvoorbeeld de studerende kinderen van 1 gezin (maar niet hun vrienden of medestudenten).

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 20 jun 2017 12:37

Blijkbaar hebben ze daar nogal wat capsones in Leuven!!!!

Ik vraag me af of daar geen tegenstrijdigheden inzitten met het recht om gebruik te maken van zijn eigendom.
Waarom zou een huiseigenaar-bewoner niet mogen kiezen wie er bij hem in zijn huis verblijft?

Als ik het goed begrijp zou men in Leuven tante Eulalie van 90 jaar wel in huis mogen nemen, maar het
kleinkind van tante Eulalie dat in Leuven studeert dan weer niet????

En studenten waarvan de grootouders in Leuven wonen worden verplicht een studentenkot te huren alhoewel ze gratis bij hun grootouders zouden kunnen verblijven???

Zo te zien is er daar een machtige kotenverhuurdersmaffia aan het werk....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 21 jun 2017 08:54

Dat was een reactie om de gemeenschapshuizen (huizen gehuurd door verschillende studenten, of huizen, illegaal opgesplitst in verschillende koten) onmogelijk te maken.. In een huis dat eigendom van de familie mag wel een student huisvesten. Reglement is recent veranderd na een brand in een illegaal studentenhuis, waar 2 buitenlands studentinnen de dood vonden, en dat helemaal niet in orde was met de brandvoorschriften, en niet gecontroleerd door de brandweer omdat niet gekend bij u stad en univ.

XIV
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 jun 2017 19:38

Welke type contract moet ik gebruiken? De hoofdhuurder (1 vd 2 werkende mensen) kan het contract gebruiken dat hij ook voor ons gebruikt en de andere werkende mens, of moeten we eerder dit gebruiken?

https://www.kuleuven.be/studentenvoorzi ... contracten
->https://www.kuleuven.be/studentenvoorzi ... blijf-1718

Bedankt

Terug naar “Huren”