Verplichte plaatsing zonwering

DVBroek
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verplichte plaatsing zonwering

#1 , 19 jun 2017 09:51

Wij huren sinds 2 jaar een nieuwbouw dakappartement. Bij het intrekken hadden we vastgesteld dat er geen zonwering was aan onze raam aan het balkon. Wel is er duidelijk aansluiting voor één (up/down knoppen aan de muur, uitstekende elektrische kabels...) Toen we er naar vroegen zeiden ze ons dat er inderdaad aansluiting is voor één , maar dat het appartement nooit te warm zou worden volgens de normen en deze dus niet verplicht was.
Onze naaste buurvrouw heeft er wel één gekregen, maar dit was omdat ze een hoekappartement heeft.

Ons raam is 5m breed en is zuid gericht. Ik hoef niet uit te leggen hoe ontzettend warm dit wordt in de zomer.
De eerste zomer merkte we dat de temperatuur in onze living snel opliep tot 30 graden! Alles geprobeerd, verduisterende gordijnen gehongen, raam opengezet voor tocht, ventillator,... niks werkt!
We hebben toen ook onze huisbaas gecontacteerd dat dit echt wel te warm is, niet enkel voor ons maar ook voor onze elektronische apperatuur. Ze gingen het bespreken met de syndicus.

Een tijd later kregen we een mail dat het geen probleem zou zijn en dat ze gingen kijken wat ze konden doen.
Niet veel later een mail terug: "het model van de buurvrouw was niet meer aanwezig bij de leverancier en een luifel zou de gevel ontsieren." We werden aangeraden om witte ondergordijnen te hangen....

Nu is het weer zo'n hittegolf en onze temperaturen in de living staan op 32graden....

Kunnen wij onze huisbaas verplichten om zonwering te plaatsen?
Want om eentje te laten plaatsen van 5m breed is voor ons echt weel een te dure kost.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 19 jun 2017 11:30

“Art.5.§ 1. Elke woning moet op de volgende vlakken voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, die door de Vlaamse Regering nader bepaald worden :1° de oppervlakte van de woongedeelten, rekening houdend met het type van woning en de functie van het woongedeelte; 2° de sanitaire voorzieningen, vooral de aanwezigheid van een goed functionerend toilet in of aansluitend bij de woning en een wasgelegenheid met stromend water, beide aangesloten op een afvoerkanaal zonder geurhinder; 3° de winddichtheid, de thermische isolatie en de verwarmingsmogelijkheden, vooral de aanwezigheid van voldoende veilige verwarmingsmiddelen om de woongedeelten met een woonfunctie tot een normale temperatuur te kunnen verwarmen en, indien nodig, te kunnen koelen tegen redelijke energiekosten of de mogelijkheid om die middelen op een veilige manier aan te sluiten; 4° de ventilatie-, verluchtings- en verlichtingsmogelijkheden, waarbij de verlichtingsmogelijkheid van de woongedeelten wordt vastgesteld in relatie tot de functie, de ligging en de vloeroppervlakte ervan, en de ventilatie- en verluchtingsmogelijkheid in relatie tot de functie en de ligging van het woongedeelte en tot de aanwezigheid van kook-, verwarmings- of warmwaterinstallaties die verbrandingsgassen produceren; 5° de aanwezigheid van voldoende en veilige elektrische installaties voor de verlichting van de woning en voor het veilige gebruik van elektrische apparaten; 6° de gasinstallaties, waarbij zowel de toestellen als de plaatsing en de aansluiting ervan de nodige veiligheidsgaranties bieden; 7° de stabiliteit en de bouwfysica met betrekking tot de fundering, de daken, de buiten-en binnenmuren, de draagvloeren en het timmerwerk; 8° de toegankelijkheid en het respect voor de persoonlijke levenssfeer; 9° de minimale energetische prestaties; 10° de aanwezigheid van drinkbaar water. Elke woning moet voldoen aan de vereisten van brandveiligheid, met inbegrip van de specifieke en aanvullende veiligheidsnormen die de Vlaamse Regering vaststelt. De omvang van de woning moet minstens beantwoorden aan de woningbezetting. De Vlaamse Regering stelt de normen voor de vereiste minimale omvang van de woning vast in relatie tot de gezinssamenstelling. § 2. Met behoud van de toepassing van paragraaf 1 stelt de Vlaamse Regering aanvullende vereisten en normen vast voor kamers. De bepalingen van deze titel zijn van toepassing op de kamers. § 3. De Vlaamse Regering houdt rekening met specifieke woonvormen en met de situatie van woonwagenbewoners en andere kwetsbare bewonersgroepen en kan het toepassingsgebied van de paragrafen 1 en 2 uitbreiden tot roerende woonwagens. De Vlaamse Regering kan voor de tijdelijke huisvesting van gezinnen of alleenstaanden die dakloos zijn of dreigen te worden en voor de huisvesting van bewoners van sociale huurwoningen, die tijdelijk ontruimd moeten worden voor renovatiewerkzaamheden, beperkte afwijkingen toestaan van de vereisten en normen die ze vaststelt met toepassing van paragraaf 1 of 2. De Vlaamse Regering bepaalt de aard van die afwijkingen. Ze bepaalt ook een termijn, die niet langer mag zijn dan zes maanden, waarbinnen die afwijkingen gelden. Tenzij de Vlaamse Regering anders bepaalt zijn de bepalingen van hoofdstuk II van deze titel niet van toepassing als de uitvoering van het eerste of het tweede lid aanleiding geeft tot specifieke of afwijkende vereisten of normen. § 4. De Vlaamse Regering bepaalt de criteria en de procedure om de conformiteit van een woning met de vereisten en normen, vastgesteld met toepassing van paragraaf 1 en 2 en paragraaf 3, eerste en tweede lid, vast te stellen. Ze kan ook de wijze bepalen waarop de mogelijkheid om eventuele tekortkomingen via renovatie-, verbeterings- of aanpassings-werkzaamheden te verhelpen, beoordeeld wordt. § 5. De Vlaamse Regering stelt een webtoepassing ter beschikking van huurders en verhuurders, die toelaat een inschatting te maken van de markthuurprijs van een woning op basis van de woningkenmerken, de ligging en het adres. Daarbij houdt ze rekening met de woonkwaliteit, met de omvang en de ligging van de woning, met het onderscheid tussen kamers en andere woningen en met eventuele specifieke woonvormen als vermeld in paragraaf 3, eerste lid.”(15 juli 1997 Vlaamse Wooncode).

Die Vlaamse Wooncode omvat geen bepaling inzake zonnewering. Onderzoek wat uw huurovereenkomst hierover eventueel vermeldt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

MarkiZN
Berichten: 106

#3 , 19 jun 2017 11:51

Vraag es het EPB verslag op . Dat moet bestaan voor zo'n recent appartement en normaal moeten daar ook maatregelen in staan tegen oververhitting, zeker met een zuidgericht raam van 5 meter. De eigenaar is verplicht die uit te voeren.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 19 jun 2017 12:02

Vraag es het EPB verslag op . Dat moet bestaan voor zo'n recent appartement en normaal moeten daar ook maatregelen in staan tegen oververhitting, zeker met een zuidgericht raam van 5 meter. De eigenaar is verplicht die uit te voeren.
Die wetgeving is me onbekend.
Graag referentie.
Een EPB kan geen maatregelen verplicht opleggen, enkel vaststellingen en aanbevelingen doen!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

MarkiZN
Berichten: 106

#5 , 19 jun 2017 12:44

Vraag es het EPB verslag op . Dat moet bestaan voor zo'n recent appartement en normaal moeten daar ook maatregelen in staan tegen oververhitting, zeker met een zuidgericht raam van 5 meter. De eigenaar is verplicht die uit te voeren.
Die wetgeving is me onbekend.
Graag referentie.
Een EPB kan geen maatregelen verplicht opleggen, enkel vaststellingen en aanbevelingen doen!

Wel ik vermoed dat de bouwheer mogelijk niet de nodige maatregelen tegen oververhitting genomen heeft opgelegd door het EPB ( aangezien de bedrading wel aanwezig was maar niks geïnstalleerd is , lijkt me dit plausibel; dat geen zonnewering in dakappartement met raam van 5 meter breed nodig is, lijkt mij ook onwaarschijnlijk)
Vandaar mijn ( als ik met de problematiek zou geconfronteerd worden) vertrek punt zou zijn : inzage in de EPB aangifte ( in Brusselse Gewest is dit verplicht document bij verhuur ipv EPC) , nagaan of alles correct is uitgevoerd. Volgende contact opnemen met het Vlaams Energie Agentschap om te horen wat mogelijkheden van verhaal zijn.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 19 jun 2017 12:50

Vraag es het EPB verslag op . Dat moet bestaan voor zo'n recent appartement en normaal moeten daar ook maatregelen in staan tegen oververhitting, zeker met een zuidgericht raam van 5 meter. De eigenaar is verplicht die uit te voeren.
Die wetgeving is me onbekend.
Graag referentie.
Een EPB kan geen maatregelen verplicht opleggen, enkel vaststellingen en aanbevelingen doen!

Wel ik vermoed dat de bouwheer mogelijk niet de nodige maatregelen tegen oververhitting genomen heeft opgelegd door het EPB ( aangezien de bedrading wel aanwezig was maar niks geïnstalleerd is , lijkt me dit plausibel; dat geen zonnewering in dakappartement met raam van 5 meter breed nodig is, lijkt mij ook onwaarschijnlijk)
Vandaar mijn ( als ik met de problematiek zou geconfronteerd worden) vertrek punt zou zijn : inzage in de EPB aangifte ( in Brusselse Gewest is dit verplicht document bij verhuur ipv EPC) , nagaan of alles correct is uitgevoerd. Volgende contact opnemen met het Vlaams Energie Agentschap om te horen wat mogelijkheden van verhaal zijn.
Tja dat is wishful thinking maar al zeker geen juridisch antwoord.
Een EPC is geen wetgevend document en kan niets opleggen.
Een EPC is ook geen akte van voorlopige of eindoplevering van een gebouw of appartement waarin de correcte
uitvoering wordt geëvalueerd.

De verhuurder begaat dan ook geen enkele fout en heeft niets verborgen aangezien het raam goed zichtbaar was bij de verhuur.

Verhuurder kan vrijwillig zonnewering laten plaatsen maar daarvoor heeft hij eerst de goedkeuring nodig van de Vereniging van Mede-Eigenaars van het gebouw aangezien het een wijziging is van (het uitzicht van) de gemene delen van het gebouw. Het zal als punt op de dagorde van de volgende Algemene Vergadering moeten worden geplaatst en vervolgens goedgekeurd worden met de wettelijk voorziene meerderheid van stemmen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

MarkiZN
Berichten: 106

#7 , 19 jun 2017 13:24

Je verwart EPC met EPB en de maatregelen opgelegd door een EPB zijn wel degelijk te respecteren
http://www.energiesparen.be/epb/regelgeving

https://www.energiesparen.be/epb/oververhitting

Oververhitting (staat op de lijn van isolatie en ventilatie ) is wel degelijk een probleem dat onderkend is en in rekening gebracht wordt bij afleveringen van bouwvergunningen

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 19 jun 2017 16:43

Je verwart EPC met EPB en de maatregelen opgelegd door een EPB zijn wel degelijk te respecteren
http://www.energiesparen.be/epb/regelgeving

https://www.energiesparen.be/epb/oververhitting

Oververhitting (staat op de lijn van isolatie en ventilatie ) is wel degelijk een probleem dat onderkend is en in rekening gebracht wordt bij afleveringen van bouwvergunningen
Neen geen verwarring. Het is bij de oplevering dat moet worden nagegaan of alles volgens het plan en de bouwtoelating (en dus incl. EPB) is gebouwd. Dat is de voorlopige en defintieve oplevering.

Mijn verwijzing naar EPC is enkel omdat het document in Vlaanderen verplicht is om te kunnen verhuren.In tegenstelling tot de EPB leiden de opmerkingen in de EPC niet tot verpichte maatregelen.

Indien de promotor van de bouw niet volgens overeenkomst heeft afgeleverd dan is het de eigenaar-verhuurder die tegen de promotor klacht moet indienen en dat brengt me terug bij de voorlopige- en definitieve oplevering waarnaar ik verwees.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

MarkiZN
Berichten: 106

#9 , 19 jun 2017 17:19

Je verwart EPC met EPB en de maatregelen opgelegd door een EPB zijn wel degelijk te respecteren
http://www.energiesparen.be/epb/regelgeving

https://www.energiesparen.be/epb/oververhitting

Oververhitting (staat op de lijn van isolatie en ventilatie ) is wel degelijk een probleem dat onderkend is en in rekening gebracht wordt bij afleveringen van bouwvergunningen
Neen geen verwarring. Het is bij de oplevering dat moet worden nagegaan of alles volgens het plan en de bouwtoelating (en dus incl. EPB) is gebouwd. Dat is de voorlopige en defintieve oplevering.

Mijn verwijzing naar EPC is enkel omdat het document in Vlaanderen verplicht is om te kunnen verhuren.In tegenstelling tot de EPB leiden de opmerkingen in de EPC niet tot verpichte maatregelen.

Indien de promotor van de bouw niet volgens overeenkomst heeft afgeleverd dan is het de eigenaar-verhuurder die tegen de promotor klacht moet indienen en dat brengt me terug bij de voorlopige- en definitieve oplevering waarnaar ik verwees.
whatever...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 19 jun 2017 20:08

Als daar reeds een bekabeling en schakelaar aanwezig zijn, was het mogelijks reeds voorzien in het originele ontwerp, maar hebben de kopers van het appartement (uw verhuurder) uit besparingsmaatregel deze zonnewering achterwege gelaten. Ga eens kijken bij de diensten van stedenbouw op uw gemeente, wat er juist voorzien was. (enkel als uw verhuurder dit niet vrijwillig wil geven)
Als er destijds bouwtoelating voor werd gegeven, kan de AV dit niet weigeren.
De elektrieker van destijds, zal destijds die bedrading daar niet zo maar gelegd hebben. Mogelijks was het appartement zelfs nog niet verkocht. En dat het model zoals bij de buurman na 2 jaar niet meer zou bestaan is larie en apekool

Terug naar “Huren”