Wij zijn huurder van een appartement. Sinds einde mei merken we dat er achter wc (op hoogte van 1m20 ongeveer) water door 1 voeg binnenkomt. Aangetekende brief verstuurd en e_mail nr verhuurder. E_mail ook nr syndicus gestuurd ter info. We vermoedden lek gemeenschappelijke afvoer bad / douche. Verhuurder reageerde niet (maar hij zet ontvangstbevestiging mails uit). Na 4 dagen hem eindelijk kunnen bereiken. Hij heeft dan toch loodgieter langs gestuurd. Loodgieter raadde aan om lek te laten detecteren. Reden: achter muur wc zit schacht waardoor de afvoer en toevoersbuizen lopen. In andere gangen van appartementsgebouw zijn er al gelijkaardige lekproblemen geweest. Er is geen rechtstreekse toegang tot deze schacht. Firma is langs geweest maar kon geen oorzaak vinden. Bij bovenburen alles droog . Met vochtmeter zag bij dat wand bij ons volledig nat staat. Vloerplaat droog. Zij vermoeden een watertoevoer van bv wc. Maar hebben eigenlijk totaal geen idee. Hun advies: achter wc alles open breken (volledig betegeld). Maar blijkbaar moet verzekering blokpolis hiervoor eerst toestemming geven en moet er dr verhuurder schatting gemaakt worden van de gevolgschade.
Verhuurder zelf is nog niet naar appartement komen zien. In de 5 jaar dat we hier wonen hebben we hem nog nooit gezien.
Aangetekende brief is hij niet komen afhalen. Wij nemen wel nu en dan foto's. Bij erger wordende schade mailen we die door nr syndicus en verhuurder.
Vragen
1. Zijn wij wettelijk in orde (meldingsplicht)?
2. Volgens lekdetectiefirma gaat het over een klein lek. En zou het heen probleem zijn dat wij binnen 3 weken een midweek weg zijn (vakantie). Indien lek nog niet opgelost: mogen wij dan op vakantie gaan ? Sleutel appartement zouden we wel aan bovenburen geven igv noodgeval.