Kotbazin weigert waarborg terug te geven

Hansvd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kotbazin weigert waarborg terug te geven

#1 , 17 jun 2017 16:10

Ik huurde de afgelopen 2 jaar en half een studentenkamer in Kortrijk, en op het einde van het tweede jaar werd het gebouw verkocht aan nieuwe eigenaars en werden de contracten overgenomen.
Ik had een uitzonderlijk contract met de huisbaas, ik huurde aan 50 euro per maand goedkoper (250 ipv 300), maar nam een 12 maanden contract ipv een 10 maanden contract. Daarnaast had ik de kamer in zeer slechte staat ontvangen, de vorige huurder had alles achtergelaten en niet opgekuist. Ik heb hier fotos van genomen voor de zekerheid.
Ik betaalde 30 euro aan voorschot voor elektriciteit en water per maand. En mijn waarborg bedraagde 500 euro.
Ik betaalde op het eind van elk jaar ongeveer een 50 euro bij omdat mijn verbruik iets hoger lag dan voorzien wegens 2 computers van hoog verbruik voor mijn werk en studies.

Nu, al mijn interacties met de nieuwe eigenaars scheen positief te zijn. Ik had met hun overeen gekomen dat ik mijn contract bij hun teken tot januari 2017 omdat ik op buitenlandse stage ging, tegen zelfde prijs en zelfde voorwaarden (juli en augustus erbij genomen).
Ik alles dat van mij was uit het pand gehaald, heb alles schoon gemaakt en gepoetst buiten de ramen. (Zat op tweede verdiep, kamers waren 3 meter hoog met ramen tot het plafond. Die aan buitenkant kuisen is vragen voor een ongeluk).

Eind februari vraag ik achter nieuws van de afrekeningen en mijn waarborg, en word weg gewuifd en verteld dat ik meer kon verwachten tot het einde van de maand. Ok, geen probleem. Ik vraag er nog eens achter begin maart, een leeg antwoord vragen om geduld. Verder stuur ik nog enkele berichten en pas na hun der aan te herinneren in April dat de termijn voor terugbetaling van mijn waarborg reeds verlopen is wordt ik geïnformeerd dat ik mijn waarborg niet terug krijg en nog 155 euro extra moet betalen aan elektriciteit.

Ze vertellen me dat ze komen aan een bedrag van 655 euro aan elektriciteit en water kosten waar de voorschotten al zijn vanaf getrokken. (Dus 210 euro mits ik maar 7 maanden bij hun huurde). Dus een bedrag van extra kosten (met voorschotten) van 865 euro.
Dit klinkt gewoon fout, ik gebruik bijna nooit met elektrische verwarming en het kan gewoon niet zijn dat ik zoveel verbruikt heb. Ik vraag nog eens achter verklaring en ze vertellen me dat de elektriciteitskosten serieus zijn opgeslagen, en dat ze veel meer worden aangerekend bij de maatschappij mits ze nieuwe klant zijn.
Ze zeggen dat ze ongeveer 750 euro elektriciteit komen en 65 euro water. Dit betekent dus dat ik meer dan 100 euro per maand aan elektriciteit verbruik op een studenten kamer. Wat?
Deze kosten apart tellen niet op naar 865 euro, ze hebben me dus nog een onbekende kost van 50 euro aan mijn broek gelapt waar niks van over gezegd is.
Ja, de elektriciteitskosten zijn opgeslagen, maar ze zijn niet verdrievoudigd.

Paar dagen nadien zeg ik dat ik twijfel aan hun zeggen, en vraag ze om de rekeningen, tellingen van de meterstanden en afrekening door te geven via e-mail. Dit hebben ze nooit gedaan en ik had verder niet de tijd om te blijven klagen of naar het vredegerecht te stappen mits ik in het buitenland zat.
Daarnaast hebben ze me ook niet verder gevraagd achter die 155 euro die ik zogezegd zou moeten bij betalen.

Nu is mijn vraag, wat moet ik doen om deze situatie op te lossen en mijn waarborg terug te krijgen? Ik ben net terug van stage en heb eindelijk terug vrije tijd tot juli (job aanbieding op stageplaats).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 jun 2017 17:28

Hoe staan deze kosten omschreven in uw huurovereenkomst? Betaal jij een voorschot of een forfait voor deze kosten
Zijn er tussenmeters?

jef007
Berichten: 1683

#3 , 18 jun 2017 16:05

zijn er inkomende en uitgaande plaatsbeschrijvingen opgesteld?

Reclame

Hansvd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jun 2017 15:46

Neen, er waren geen plaatsbeschrijvingen opgesteld destijds en ook niet bij de overkoop van het gebouw. Ik heb wel fotos van de staat van het kot toen ik er in trok.
Verder werd er niets over schade gesproken bij mijn beëindiging van mijn contract. Ze doelde enkel dat mijn kosten qua energie en water van mijn huurwaarborg werd afgehouden, en deze 155 euro meer bedraagde dan de waarborg. Daarom dat ze nog extra vraagt en weigert terug te geven.
Ik betaalde elke maand 30 euro voorschot en ik had mijn eigen persoonlijke meters op mijn kamer. Omdat ik al tevens een negatieve ervaring had met kotbazen die meters laten doortellen, heb ik zelf een aantal maanden deze meterstanden bijgehouden, moet gewoon het document nog terug vinden.

Ik heb de afgelopen dagen nogmaals enkele keren geprobeerd om haar te contacteren, nog steeds geen antwoord. Ik heb nog steeds de energie en water afrekening niet gekregen. Ze heeft me nog steeds niet verder gecontacteerd over betaling van die 155 euro nadat ik vroeg achter de tellingen en berekeningen.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 22 jun 2017 16:45

Indien er geen plaatsbeschrijvingen zijn, kan er ook gen schade worden vastgesteld, zo simpel is dat.
En een voorschot voor de kosten blijft een voorschot. Hierop dient een afrekening te volgen met het juiste verbruik. Indien de verhuurster niet minnelijk wil terugbetaald, zal je een procedure moeten opstarten bij de vrederechter. Je dient haar eerst wel aangetekend in gebreke te stellen, en haar 10 dagen de tijd te geven tot betaling.

Terug naar “Huren”