Hoe omgaan met huisbaas die (te) vaak langskomt

Pico
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hoe omgaan met huisbaas die (te) vaak langskomt

#1 , 15 jun 2017 13:32

Iemand hier enig advies over hoe ik met mijn huisbaas kan omgaan?

Huren al 10 jaar dezelfde woning.
De eerste jaren waren er geen problemen.

Na 3 jaar stond hij eens aan de deur om te vragen of hij de week erna eens mocht langskomen voor een bezoek (inspectie)
Heb toen gezegd: je mag ook nu binnenkomen als je wil.
Dat is toen ook gebeurd. We hebben immers niets te verbergen en woning was in orde.

Weer jaren niets van gehoord tot hij vorig jaar is gescheiden van zijn vrouw.
Nu staat hij te pas en te onpas voor de deur. zijn avonden opvullen?
Altijd kleine dingen: eens kijken naar de boiler of die nog goed werkt, of er geen lek is na hevige regen, hebben we geen last van de buren(lawaai, rommelig), hij moet in de buurt zijn en is te vroeg en komt even bij ons wachten,...

Dit begint nu toch serieus tegen te steken.
Soms ben je aan het koken/eten, douchen, kinderen slapen al,...

Hoe ga ik hier het best mee om.
Hem erop wijzen dat hij recht heeft op x-aantal bezoeken?
In contract staat 1 bezoek per jaar op voorhand aan te kondigen.

Natuurlijk een moeilijke situatie.
Hem 'tegenwerken' zal de relatie waarschijnlijk niet ten goede komen.

Volgens hem zijn we goede huurders.
Dat is fijn om te horen, maar dat hij hiervoor om de paar weken langskomt om dat te zeggen en te klagen over zijn andere huurpanden. Daar hebben wij geen behoefte aan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 15 jun 2017 13:52

Praten is de beste methode. Zeg hem dat zijn jaarlijks bezoek pas heeft plaatsgevonden.

Als dat niet helpt: een aangetekend schrijven om hem hierop te wijzen en als dat ook niet helpt uiteindelijk naar de vrederechter, maar tegen dan zal de relatie inderdaad serieus verzuurd zijn.
"sowieso" schrijf je zo.

eylis
Berichten: 8842

#3 , 15 jun 2017 14:35

gewoon, als hij weer zomaar aan de deur opduikt: beleefd melden, sorry er is belet.

Reclame

jef007
Berichten: 1683

#4 , 15 jun 2017 14:57

mogelijks wil hij met u persoonlijk contact en gebruikt hij de relatie huisbaas/huurder als excuus

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 15 jun 2017 15:25

Nu zijn echtgenote weg is, heeft hij tijd te over, en die wil hij waarschijnlijk opvullen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jun 2017 16:04

Altijd kleine dingen: eens kijken naar de boiler of die nog goed werkt, of er geen lek is na hevige regen, hebben we geen last van de buren(lawaai, rommelig).
Dit kunnen jullie perfect zelf opvolgen. Als hij zo'n vraag heeft, zeg dan dat alles OK is, maar dat je dan verder wil doen waarmee je bezig was. Hij hoeft daarvoor niet binnen te zijn.
hij moet in de buurt zijn en is te vroeg en komt even bij ons wachten,...
Da's helemaal geen reden om jullie lastig te vallen!
Dit begint nu toch serieus tegen te steken.
Je zou voor minder...
Soms ben je aan het koken/eten, douchen, kinderen slapen al,...
Laat hem niet binnen in zo'n geval. Ofwel die je de deur niet open, ofwel zeg je "sorry, huisbaas, maar we zijn net de kinderen in bad aan het steken. Het past nu echt niet."
Hoe ga ik hier het best mee om.
Probeer hem inderdaad subtiel (en als dat niet lukt, iets minder subtiel) duidelijk te maken dat jullie niet echt opgezet zijn met die bezoekjes. Toch niet die frequentie. Als hij meld dat hij de wonign wenst te controleren, maak je een afspraak voor de week erop (laat hem niet meteen binnen).

Ik denk dat hij het snel zal opgeven als je ofwel de deur niet open doet, of hem zegt dat het niet past omdat jullie net aan het koken zijn, de kinderen in bad of bed aan het steken, bezoek hebben, etc... Vind desnoods maar een reden uit. Als hij merkt dat hij in de meeste gevallen toch niet binnengelaten wordt, zal hij dit niet meer proberen. Als je dit telkens op een beelfde en vriendelijke manier doet, hoeft de relatie daar verder niet onder te lijden, denk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 15 jun 2017 20:50

Verhuurder aan het werk zetten (ramen schilderen, schoorsteen opnieuw opvoegen, dak ontmossen, terras vernieuwen). Er moeten toch onderhoudswerken te vinden zijn om die verhuurder bezig te houden.
Zijn goesting om langs te komen zal snel over zijn.

Terug naar “Huren”