Ééngezinswoning, splitsing niet goedgekeurd maar nutsvoorzieningen aanwezig, koppel bezet studio, is huurcontract geldig

Nellenka
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Ééngezinswoning, splitsing niet goedgekeurd maar nutsvoorzieningen aanwezig, koppel bezet studio, is huurcontract geldig

#1 , 14 jun 2017 13:17

Mijn schoonvader is een oudere man van 75jaar, weduwe en woont alleen in een grote ééngezinswoning. Hij is vruchtgebruiker van de woning, de naakte eigenaars zijn zijn zoon en dochter. Een oppervlakkige kennis van mijn schoonvader (klant van zijn juwelenzaak reeds +-10j) hebben hem een paar maanden geleden aangesproken over het feit dat zo dringend opzoek waren naar een onderkomen, ze vertelde hem dat ze uit hun woning werden gezet omdat deze afgebroken zou worden, ze waren de wanhoop nabij omdat ze niets vonden, en vroegen mijn schoonvader of ze niet tijdelijk bij hem konden verblijven. Mijn schoonvader is alleen geregistreerd op het adres, het betreft een ééngezinswoning. Enkele jaren geleden was zijn bedoeling de ééngezinswoning te laten opsplitsen in twee woningen en aldus twee verschillende huisnummers zodat dit officieel verhuurd kon worden aan huurders en deze daar tevens hun wettelijke hoofdverblijfplaats konden zetten. De verbouwingen werden uitgevoerd, een deel van de verplichte nutsvoorzieningen zijn er maar het dossier werd 2 x afgekeurd. Mijn schoonvader vertelt deze feiten aan zijn kennissen en zegt hun dat hij hum wel tijdelijk uit de nood wil helpen maar dat het onmogelijk is om er hun domicile te zetten, hij vroeg hun 400 euro huur per maand bij te dragen. Betrokkene, die zich uitgeeft als journalist, is op het voorstel ingegaan. Mijn schoonvader vertrouwde de persoon, tevens omdat hij zich uitgeeft als journalist, ook vertelt hij overal connecties te hebben enz, kortom de persoon stelde mijn schoonvader voor "wel een document" op te stellen ivm wat ze hadden afgesproken. Mijn schoonvader wiens gezondheid niet optimaal is. vertrouwde de personen volledig en hij heeft ter goede trouw een document ondertekend (ik weet het, niet slim, welke eigenaar laat nu een document opstellen door de huurders). De afspraak was dat ze op 15 juni mochten intrekken. Een paar dagen na het onderteken van het document, nam de man contact op met mijn schoonvader, hij zei dat hij zijn diensten aan hem wou aanbieden voor het helpen splitsen van zijn huis, mijn schoonvader is hier op in gegaan. Op 30 juni stond het koppel opeens aan de woning en vroegen ze de sleutel van de studio, er werd verteld dat dit was om de metingen uit te voeren voor het dossier splitsen van de woning, waarvoor er enkele dagen voordien een factuur van 200 euro naar mijn schoonvader gestuurd werd en dewelke hij ook betaald heeft. Mijn schoonvader heeft de sleutel gegeven. Uiteindelijk heeft het koppel de studio sinds die dag niet meer verlaten. De dag erna Hong er ineens een brievenbus onder mijn schoonvader zijn brievenbus met de naam van het koppel en de huisnummer 216/2. Dit zonder enige vraag of toestemming. Mijn schoonvader ging uitleg vragen en zeggen dat ze de brievenbus moesten wegdoen want dat een huisnummer toevoegen van de gemeente niet mag en herhaalde nog eens de afgesproken voorwaarden. Hierop haalde de man een huurcontract boven en begon te dreigen, hij. Zei "ouwe kijk eens wat wij in handen hebben met u handtekening op", wij stellen de wetten hier nu. Mijn schoonvader viel achterover toen hij zag dat het om een huurcontract ging van 10 pagina's met daarin allemaal absurde eisen, zo stond er bv dat de eigenaar de huurders het recht gaf om domicile daar te zetten en dat dit wettig was, dat het een contract van 9 j was, dat er een carport, kelder en gemeen. Tuin inclusief de huurprijs was en nog vele van die standaard zinnen. Diezelfde dag heeft de "huurder" het slot van het tuinhuis afgeknipt en er een nieuw opgehangen waarvan enkel hij de sleutel heeft, hij weigerde mijn schoonvader een sleutel te geven, aldus kan deze niet meer aan zijn materiaal, fietsen enz. Hij contacteert zijn kinderen, hij zegt dat hij niet op de hoogte was van de inhoud van het contract dat het totaal niet de afspraak was en zegt dat hij de mensen onmiddellijk weg wil. Wij stellen vast dat het huurcontract door mijn schoonvader enkel op de laaste pagina werd getekend, een pagina waar inderdaad niets bezwarendsopstaat. Wij vinden dat er misbruik vertrouwen werd gepleegd, en dat aangezien het contract enkel op de laatse pagina werd getekend het niet geldig is, tevens. We vroegen het koppel te vertrekken, ze weigerde, we vroegen de sleutel van tuinhuis te geven, geweigerd, we vroegen brievenbus af te halen, geweigerd. We besloten de politie te contacteren, aangezien het Koppel reeds op 1 juni aanwezig waren ipv 15 zoals vermeld in "contract" en aangezien ze geen aanvraag bij gemeente hadden gedaan, niet ter plaatse ingeschreven waren of niets dachten we dat het koppel gene recht tot verblijf in een privé woning hadden en zeker niet als de eigenaar ze er niet wil. De politie kwam ter plaatse maar zei "burgerlijke zaak" er werd niets gedaan. Vanaf die dag begon het Koppel ons de eigenaars van de woning te pesten, ze hongen overal kaartjes met GEEN TOEGANG PRIVÉ EIGENDOM, en dan een wettekst ivm woonstschennis erlangs. Hun voertuig parkeerde ze in de tuin, ze namen euro paletten van mijn schoonvader en bouwde hier in het midden van de tuin een kippenhok mee, ze gebruikte spullen van mijn schoonvader etc. Ze zeiden dat mijn schoonvader teveel bezoek kreeg en dat dat hun rust en privacy verstoorde enz. Mijn schoonvader en zijn zoon hebben de brievenbus die het koppel plaatse verwijderd en op hun terras geplaatst. De dag nadien kreeg de zoon een uitnodiging van de politie om verhoord te worden voor DIEFSTAL van hun brievenbus. We geloofde onze oren niet, die eigenaar van het domein die een onterecht en zonder toestemming onwettig geplaatste brievenbus afhaalt en deze niet steelt maar gewoon op hun terras neerzet. Wordt beticht van diefstal!? Nu was voor ons de maat vol, we wouden het koppel zo snel mogelijk weg, we kregen zelfde dag brief van de vrederechter, het koppel was gaan klagen dat wat beloofd werd in huurcontract niet nageleefd werd. We hebben alle feiten mooi neergetypt over het misbruik van vertrouwen, pesterijen enz. De vrederechter heeft echter niet echt actie ondernomen, hij vroeg of mijn schoonvader toestemming gaf aan het koppel om er hun domicile te plaatsen, hij zei NEE IK WIL ZE WEG. Het koppel gebruikte hun recht op inschrijving in het bevolkingsregister als verweermiddel. Toen zei de vrederechter tegen het Koppel als de wijkagent komt en vaststelt dat jullie er verblijven heeft het huurcontract geen geldigheid meer!?!? Er werd geen nieuwe zitting voorzien. Een week na de feiten is het Koppel er nog steeds, ons leven is een hel geworden, we worden getreiterd door het koppel telkens opnieuw nadat we de brievenbus afhalen plaatsen ze deze terug. Na de onterechte klacht van diefstal contacteerde we de politie opnieuw om een proces-verbaal te vragen voor opzettelijke beschadigingen, ze hebben om deze brieven te hangen nl 4 grote gaten in de pilaar van de Electronische poort geboord en telkens op een andere plaats, plus de europaletten die niet van hun zijn waar zo zomaar en kippenhok mee bouwen, het tuinhuis dat ze zich toe eigenen enz. Politie weigerde proces verbaal en zei opnieuw BURGERLIJKE ZAAK!!?!? MAAR HUN AANGIFTE VAN DIEFSTAL WERD WEL GENOTEERD!?!? vervolgens hebben we wijkagent en gemeente laten weten dat we niet onze toestemming geven om het koppel in te schrijven op ons adres en wezen nog eens op feit dat het een ééngezinswoning is. Wijkagent zei dat ze langsgeweest was en had vastgesteld dat het koppel effectief daar verblijft en dat ze aldus verplicht is dit door te geven ook zei ze dat de woning groot genoeg was dus dat gemeente waarschijnlijk de personen zal inschrijven op het adres. Wij vragen ons af of dit zomaar kan en mag zelfs zonder toestemming en met effectieve aanvraag van weigering van de eigenaar en tevens persoon die er zijn wettelijke hoofdverblijfplaats heeft. Wijk agente zei van wel ze zei niets te kunnen doen ze zei enkel dat we het koppel er alleen uitkrijgen via procedure via vrederechter. Klopt dit!? Elke dag worden de pesterijen erger en erger, de man die beweerd journalist te zijn en over een online "krant" beschikt begon systematisch alle bezoekers te intimideren door deze vanuit zijn studio te filmen terwijl deze in privé sfeer bv gewoon in de tuin aanwezig waren. Zo werd ikzelf gefilmd terwijl ik aan het sporten was of aan het zonnen of de kiezeltjes aan het keren. Ik voelde mij geïntimideerd en bespioneerd. Toen ik hem betrapte met zijn camera in zijn hand,stiekem aan het filmen, besloot ik hem erop aan te spreken en vroeg hem onmiddellijk te stoppen, ik zei dat hij het recht niet had en dat hij de privacywetgeving en camerawet niet naleefde en dat dit strafbaar was. Hierop dreigde hij de beelden te publiceren, tevens liet hij merken dat hij wist waar ik werkte enz. Ik belde de politie aangezien ik dacht dat dit serieuze inbreuken waren op de wet van de persoonlijke levenssfeer en de privacywetgeving. Deze kwamen nogmaals ter plaatse maar zeiden dat ze enkel proces verbaal konden opstellen als hij de beelden zou publiceren. Ik vroeg hem tenminste te bemiddelen en te vragen te stoppen met filmen, dit werd geweigerd. Diezelfde avond publiceerde betrokkene een compleet verzonnen artikel in zijn online krant, waar hij zich schuldig maakt aan laster en eerroof en complete onwaarheden publiceert, tevens gebruikt hij een foto van mij die hij bewerkt heeft en getrokken heeft toen hij mij in het geniep aan het filmen was. Zo is het iedere dag, na de politie ter plaatse is geweest die bovendien niks gedaan hebben heeft hij een pictogram van waarschuwing camerabewaking opgehangen. Wat deze man doet is toch niet geldig??? Kan dit zomaar! Gisteren hadden we een bbq met de familie, op ons privé terras langst het huis dus uit het visueel zicht van de bezette studio. Wel grenst er een raam van zijn studio aan dit terras, echter hij heeft geen visueel zicht op ons, wij leven constant is schrik en hebben geen privacy meer, hij bespioneerd iedereen gedurende heel de dag. Gisteren hebben we een dictafoon gevonden verstopt tussen het rolluik en zijn raam. We hebben deze inbeslaggemome en hebben maar het intern geheugen geluisterd er stonden verschillende opnames, we stelde vast dat ieder van ons systematisch werden afgeluisterd. Wat raad u aan om te ondernemen aangezien de politie geen actie onderneemt??? Hoe kunnen wij zo snel mogelijk van deze mensen verlost worden? Mijn vraag is aangezien het gaat om een ééngezinswoning en zei volgens mij dus enkel kunnen worden ingeschreven als samenwonende met mijn schoonvader, en omdat het officieel om een eengezinswoning gaat, hebben wij dan eigenlijk niet het recht om ook de studio te betreden? Deze is één geheel met de gezinswoning er is enkel een muur binnenshuis tussengebouwd vanuit de tijd dat mijn schoonvader het huis wou splitsen. Aubbbb hulp gevraagd we zijn de wanhoop nabij. Alvast erg bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 14 jun 2017 13:36

gezien het feit dat de woning niet reglementair opgesplitst is in 2 aparte woningen en dus zowel je schoonvader als de (invasieve) huurders nu op één adres gedomicilieerd zijn, is er in feite geen verschil tussen twee woningen. Alle kamers kunnen betreden en gebruikt worden door alle inwoners (en hun gasten). Dat is een zeer gevaarlijke situatie want dat betekent dat de huurders dus overal binnen kunnen en mogen. Dus zorg eerst dat op alle kamers van de privevertrekken van je schoonvader andere sloten staan en dat er altijd iemand thuis is om te bewaken dat de (invasieve) huurders de sloten veranderen. Maar dat betekent ook het omgekeerde. Namelijk dat je schoonvader met zijn gasten in de andere kamers kan en mag, omdat die nog steeds deel uitmaken van de totale woning; In het kort: je schoonvader mag met zijn gasten in alle kamers binnen wanneer hij dat wenst, want het is ook zijn domicilie...misschien een ideetje om een feestje te organiseren, logées te slapen te leggen in de woonkamer van de studio of de hond daar te laten slapen.....misschien dat de invasieve huurders dan sneller hun "tijdelijk verblijf" beëindigen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 14 jun 2017 14:22

Opletten met dit, als de huurders schulden hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 14 jun 2017 15:07

inderdaad, zoals sloeberken meldt: DW kan de hele inboedel van de totale woonst inventariseren als het zou komen tot boedelverkoop voor schulden van de "huurder". Naar mijn intuitie zou ik de regionale journalisten van de grote kranten contacteren om een interview mét fotosessie bij hem thuis af te nemen met je schoonvader en kinderen (als hij dat wenst tenminste) publieke druk kan de situatie wellicht vooruithelpen.

Nellenka
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jun 2017 15:35

Hartelijk dank voor jullie reactie. Ik ga jullie raad onmiddellijk opvolgen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 jun 2017 17:44

Uw schoonvader heeft zich goed in nesten gewerkt. Hij gaat best naar een (goede) advocaat om die mensen te laten buitenzetten. Daarvoor moet hij inderdaad via de vrederechter. Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat de vrederechter gaat geloven dat uw schoonvader geen huurcontract heeft afgesloten. Waarom heeft hij dan iets ondertekend. Wat was dit als dit geen huurcontract was? En waarom gaf hij de sleutel? Maar hij kan proberen te zeggen dat dat koppel (een deel van) de woning bezet zonder recht noch titel, dat een huurovereenkomst niet bewezen is.
In tweede instantie kan hij aanvoeren dat als er een huurovereenkomst is afgesloten, deze nietig is. Het voorwerp van de huurovereenkomst is dan het verhuren van de studio, dus het splitsen van de eensgezinswoning, en dit is een stedenbouwkundig misdrijf als hiervoor geen vergunning is. Het voorwerp van de overeenkomst is in strijd met de openbare orde, en dus is de overeenkomst nietig.
Mij is de uitspraak van een rechtbank bekend waarbij die de verhuurder, die een eensgezinswoning zonder vergunning splitste en een deel als appartement verhuurde, veroordeelde tot terugbetaling van alle door de huurder betaalde huurgelden omdat de huurovereenkomst nietig was. En de huurder moest ook geen bezettingsvergoeding betalen.
Dus: zo spoedig mogelijk een (goede) advocaat raadplegen.

Tope
Berichten: 916

#7 , 14 jun 2017 19:21

Let wel: Uit eigen ervaring weet ik dat je geen stedenbouwkundige vergunning krijgt om een woning te splitsen als in de akte vermeld staat dat het een eengezinswoning is.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 14 jun 2017 20:15

Aangezien de huurovereenkomst wegens verschillende redenen nietig is uitzetting vragen wegens bezetting zonder recht of titel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Nellenka
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 jun 2017 23:17

Ik ben het er volledig mee eens dat mijn schoonvader zich erg in de nesten heeft gewerkt, en inderdaad het is en blijft een ééngezinswoning, er is 2 x een aanvraag ingediend bij gemeente via stedenbouw etc en 2 x afgekeurd, aangezien er sindsdien niets is veranderd en de studio zich nog steeds als in de staat van toen bevond geeft de gemeen geen boete ervoor, gemeente geweest voor bemiddeling deze willen betrokken koppel ook liever kwijt dan rijk un hun gemeente, gaat om personen die overal waar ze komen problemen maken. We hebben bovenstaande raad opgevolgd van op het terras van hun studio te gaan zitten en zijn spullen die onder het afdak staan te verplaatsen enz het enige wat hij doet is ons heel de dag filmen en opnemen, hij belt de politie en die doen niks, denk idd ook een goede advocaat inhuren. Alvast bedankt voor jullie reacties.


Terug naar “Huren”