Vragen rond opzeg huur.

Maya26
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Vragen rond opzeg huur.

#1 , 13 jun 2017 21:34

Dag allen,

Ik had enkele vragen ivm. Het opzeggen van ons huurcontract.
Wij hebben een éénjarig huurcontract dat is ingegaan op 15/10/2016. We betalen ook steeds op de 15e van de maand.
Wij zouden dit contract willen opzeggen tegen de einddatum (14/10/2017). We gaan er dan ook van uit dat we deze maand ng de opzeg opsturen zodat dit tijdig in kan gaan.
Echter lees ik overal dat een contract maar kan worden opgezegd telkens de 1e van de maand, wat betekent dat onze opzeg van 1/07 tot 1/10 zou lopen. Echter kunnen we contractueel dit niet vroeger verbreken.
Daarbij komt dat op het exemplaar Vg contract de datum 1/10/2016 als startdatum staat. We hadden hier bij start naar gevraagd, maar het immokantoor had gesteld dat dit geen probleem was, Mr een formaliteit.

Nu stellen wij ons enkele vragen over hoe we nu correct kunnen opzeggen zodat ons jaarcontract afloopt op datum en wij zo geen extra kosten dienen te betalen.
1) kunnen wij opzeggen tegen 15/10. waardoor we dus deze maand ng onze opzeg geven met vermelding dat deze start op 15/07?
2) kan dit niet, is de opzeg dan van 1/07 tot 1/10 en verbreken we op die manier niet de regel dat het contract niet kan worden opgezegd voor einddatum?
3) dienen we er rekening mee te houden dat er om onze versie van het contract 1/10 staat en niet 15/10 zoals dit in de praktijk is?

Ik hoop dat iemand hierover wat duidelijkheid kan geven. Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Helb
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jun 2017 22:10

Een huurovereenkomst van drie jaar wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken een opzegging betekend. (artikel 3, §6 v.d. woninghuurwet)

U zult dus uw opzegbrief moeten verzenden vóór 15.07.2017. De opzegtermijn begint dan op 15.07.2017 en eindigt op 14.10.2017.

Als er in jullie huurovereenkomst 01.10.2017 als startdatum staat, zou ik mij in de aangetekende zending (durven) baseren op deze datum. Weet je of dit ook in de huurovereenkomst van de andere partij staat? Alleszins een amateuristische onnauwkeurigheid van het immokantoor.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 13 jun 2017 22:39

De datum van aanvang die in u huurcontract staat is de enige juiste datum, dit heb je ook getekend.
Je hebt geen opzeg te geven, maar een niet verlenging van u huurcontract, dit moet u met een AS melden aan u verhuurder ( deze die als verhuurder getekend heeft) minsten 3 maand voor einde huurcontract, dus minsten enkele dagen voor eind deze maand.
Het einde van u huurcontract is 30 september 2017.
Je hebt één probleem met tekenen dat u huurcontract aanving op 01/10/2016, u zal een halve maand teveel moeten betalen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3795

#4 , 13 jun 2017 22:48

Woninghuurwet Artikel 3 sectie 6:
Een huurovereenkomst van drie jaar wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken een opzegging betekend.

Woninghuurwet Artikel 3 sectie 9 is hier niet van toepassing (deze sectie bepaalt dat de opzeg begint vanaf de eerste van de maand).

In theorie heeft Helb 100% gelijk dus alvast.
Maar om je eventuele moeilijkheden te besparen, zou ik toch Art3 §9 gebruiken (ook al is die niet van toepassing) en zorgen dat je bericht van niet verlenging zeker nog in juni verzonden geraakt. Ten laatste op 27 juni zou ik de aangetekende brief versturen waarin je vermeldt dat je geen verlenging van het huurcontract wenst.
Een startdatum hoef je in dit geval niet te vermelden, enkel dat de laatste datum 14/10 is en het pand vrij is vanaf 15/10 dus.

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 13 jun 2017 22:55

En aan alle verhuurders mochten dat meer dan één zijn.

http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 13 jun 2017 23:19

Een startdatum hoef je in dit geval niet te vermelden, enkel dat de laatste datum 14/10 is en het pand vrij is vanaf 15/10 dus.
Breng TS niet in moeilijkheden startdatum huurcontract is 01/10/2016, en niet 15/10/2016.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Maya26
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jun 2017 23:28

Bedankt alvast voor de info.
Daarnaast nog een bijkomende vraag omtrent schadevergoeding. Aangezien dit geen 9 jarig contract, maar contract met vaste duur bedraagt, gaan we ervan uit dat indien wij correct melden dat we geen verlenging wensen, wij geen schadevergoeding dienen te betalen aan de verhuurder (volgens regel: jr 1: 3 maand/ jr 2: 2 maand ...)
Klopt dit?

Maya26
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 jun 2017 23:29

Dus correcte einddatum zal dan volgens contract 30 september zijn?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 13 jun 2017 23:32

Dus correcte einddatum zal dan volgens contract 30 september zijn?
Dat klopt als in u huurcontract de aanvangsdatum 01/10/2016 staat.

U verbreekt geen contract niemand kan u schadevergoeding vragen, de regel die je aanhaalt is voor een 9 jarig contract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Maya26
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 jun 2017 23:39

Heel erg bedankt alvast!

bosprocureur
Berichten: 6858

#11 , 14 jun 2017 08:26

Ik had toch graag enige verduidelijking :

* staat er werkelijk in uw contract dat het een jaarcontract is?

* staat er werkelijk dat de einddatum 14.10.2017 is ?

Maya26
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 jun 2017 11:52

Dag allen, ik heb het contract nogmaals nagekeken.
Tot mijn verbazing stonden de data wel juist. Blijkbaar was het exemplaar met foute data (nl 1/10) een voorlopig dat we hadden gezien, Mr dat nadien nog is aangepast.
Er staat inderdaad in het contract dat het ingaat op 15/10/2016 en afloopt op 14/10/2017. Indien dit niet door 1 van de partijen wordt afgebroken wordt het stilzwijgend verlengd. Wij willen dit dus uiteraard wel stopzetten.

Maya26
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 jun 2017 12:14

Of er effectief het woord jaarcontract er expliciet in vermeld staat, kijk ik vvd na. Heb het contract niet bij me nu.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#14 , 14 jun 2017 13:08

Aangezien de data correct in het contract staat, zou ik doen wat ik zei: stuur ten laatste op 27 juni een aangetekend schrijven naar de eigenaar (niet naar de immo, tenzij in het contract staat dat je een duplicaat daar moet afleveren) met de vermelden dat je het contract niet zult verlengen, en het pand vanaf 15/10 vrij zal zijn.
Vraag ook naar een datum voor de uittredende plaatsbeschrijving en sleuteloverdracht in die brief.

Maya26
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 jun 2017 21:37

Ik heb nogmaals het contract erbij genomen. Onder het puntje huurtermijn staat letterlijk het volgende: de huur wordt afgesloten voor een duur van één jaar, een aanvang nemend op 15 oktober 2016 om te eindigen op 14 oktober 2017.
Daarna staat er de uitleg dat indien de duur 3 jr of minder bedraagt, deze eindigt, indien ze door 1 van de partijen wordt opgezegd minstens 3 maand voor het verstrijken van de overeengekomen periode.

Hieruit lijk ik het besluit te maken na al wat hier werd gezegd, dat indien wij inderdaad deze maand (liefst deze week nog) een aangetekende brief versturen waarin staat dat wij het contract niet wensen te verlengen en het pand terug beschikbaar zal zijn op 14 oktober, dat wij dan wettelijk in orde zijn en er geen problemen kunnen ontstaan?

Terug naar “Huren”