Beëindigen huurcontract 2 jaar

-mi-
Topic Starter
Berichten: 48

Beëindigen huurcontract 2 jaar

#1 , 08 jun 2017 21:06

Beste

Ik heb sinds 15.01.2017 een huurcontract ondertekend voor 2 jaar.

In de bijzondere voorwaarden staat:
De huur wordt afgesloten voor een termijn van 2 jaar, aanvang nemend op 15 januari 2017 om te eindigen op 14 januari 2019. Indien dit contract niet door één van de partijen wordt opgezegd minstens 3 maanden voor het verstrijken van de overeengekomen periode, gaat dit contract automatisch over voor een nieuwe periode van 1 jaar, onder dezelfde voorwaarden.

In de algemene voorwaarden staat:
De huurder krijgt de mogelijkheid de huurovereenkomst op ieder moment te beëindigen, met inachtneming van een opzeggingstermijn van 3 maanden. Wanneer de huurder de huurovereenkomst beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, zal deze een schadevergoeding moeten betalen aan de verhuurder van drie, twee of één maand huur, al naargelang de opzeg eindigt tijdens het eerste, het tweede of het derde jaar van de eerste driejarige periode van deze overeenkomst.

Ik heb intussen een huis gekocht. Ik kan deze bewonen op 01.09.2017. Ik heb mijn huurovereenkomst opgezegd (3 maanden ervoor).

Nu dreigt het immokantoor om mij de volledige twee jaar (dus tot 14 januari 2019) aan te rekenen.

Kan ik iets doen?

Merci
Michelle

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 08 jun 2017 22:08

Proberen in onderling overleg met de verhuurder te treden, en een minnelijk voorstel te regelen.
Het immokantoor heeft gelijk alvast, normaal zit je vast voor die 2 jaar zonder opzegmogelijkheid.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 08 jun 2017 22:59

De verbrekingsvergoeding zal minstens 3 maand huur bedragen, als dit voor de rechtbank komt.
Een contract is een verbintenis tussen partijen die je niet zomaar eenzijdig kan verbreken, je had eerst moeten overleggen met verhuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jun 2017 23:20

Proberen in onderling overleg met de verhuurder te treden, en een minnelijk voorstel te regelen.
Het immokantoor heeft gelijk alvast, normaal zit je vast voor die 2 jaar zonder opzegmogelijkheid.
Als je contractueel de opzeg voorziet, dan is dat toch geldig.
Dan is de opzegperiode toch beperkt tot 3 maanden huur in dit geval?
Partijen kunnen toch - in het voordeel van de huurder - afwijken van art. 3, §6 Huurwet?
En de bijzondere voorwaarden sluiten de toepassing van de regel in de algemene voorwaarden toch niet uit?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 08 jun 2017 23:43

In vele huurcontracten heb je beide mogelijkheden, zowel korte duur als een 9 jarig, deze van het 9 jarige hadden ze moeten doorstrepen.
Tegenwoordig word door vele vrederechters de voorwaarden zoals het 9 jarig contract toegepast, dus max 3 maand huur als verbrekingsvergoeding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

-mi-
Topic Starter
Berichten: 48

#6 , 16 jun 2017 22:50

In vele huurcontracten heb je beide mogelijkheden, zowel korte duur als een 9 jarig, deze van het 9 jarige hadden ze moeten doorstrepen.
Tegenwoordig word door vele vrederechters de voorwaarden zoals het 9 jarig contract toegepast, dus max 3 maand huur als verbrekingsvergoeding.
Dank je wel
We hebben dit aangehaald en het immokantoor gaf toe dat rechters idd die voorwaarden toepassen.
We hebben dus een akkoord kunnen krijgen: 3 maanden opzeg en 3 maanden huur betalen.

the_cobra
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 jun 2017 22:49

Kan je dat even verduidelijken: moet je nu nog 3 maanden betalen of nog 6 maanden betalen ?

Terug naar “Huren”