Onderhuren met ENKEL mondelinge overeenkomst

Louver
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Onderhuren met ENKEL mondelinge overeenkomst

#1 , 08 jun 2017 20:29

In mei vertrok ik uit mijn kot en zocht hiervoor een onderhuurder. Al snel hapte iemand toe op mijn aanbod en na een goed en open gesprek kwamen we mondeling overeen dat persoon x mijn kot voor 4 maanden zou huren (mei t.e.m. augustus). Er werd ook een waarborg afgesproken die de onderhuurder in 2 keer zou betalen. De betreffende persoon heeft nu beslist om toch niet meer verder te huren (omwille van allergie huisstofmeit). Aangezien ik nu in het buitenland zit en ik dus plots geen onderhuurder meer heb, zit ik klem (zeker omdat er geen schriftelijk contract is). Kan ik hem op een of andere manier 'verplichten' verder te betalen indien hij geen nieuwe onderhuurder voor mijn kot vindt?
Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 08 jun 2017 22:44

In mei vertrok ik uit mijn kot en zocht hiervoor een onderhuurder. Al snel hapte iemand toe op mijn aanbod en na een goed en open gesprek kwamen we mondeling overeen dat persoon x mijn kot voor 4 maanden zou huren (mei t.e.m. augustus). Er werd ook een waarborg afgesproken die de onderhuurder in 2 keer zou betalen. De betreffende persoon heeft nu beslist om toch niet meer verder te huren (omwille van allergie huisstofmeit). Aangezien ik nu in het buitenland zit en ik dus plots geen onderhuurder meer heb, zit ik klem (zeker omdat er geen schriftelijk contract is). Kan ik hem op een of andere manier 'verplichten' verder te betalen indien hij geen nieuwe onderhuurder voor mijn kot vindt?
Bedankt!
Dit zal je niet kunnen afdwingen, je hebt geen enkel bewijs. Had je wel toelating van de verhuurder om het kot te verhuren aan een onderhuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Louver
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jun 2017 22:47

Ja, ik had toelating...
of iets van andere stappen die ik kan ondernemen?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3794

#4 , 08 jun 2017 22:55

Een andere huurder zoeken die herexamens heeft in augustus?

Ik vrees dat je nog veel gaat kunnen ondernemen tegen deze persoon anders...

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jun 2017 23:32

Voor verhuur studentenkot is een schriftelijk contract vereist.
Dit kan alsnog opgesteld worden. Als één partij weigert, dan kan de andere partij dit afdwingen via de rechter.

Heb je geen enkele schriftelijke communicatie die de huur kan aantonen: een email van de onderhuurder bv.? Sms?
Want aangezien er huur betaald is aan jou, veronderstel ik dat je daar ook een bewijs van hebt (bv. storting ontvangen met mededeling?). Dan is art. 1715 BW dat bewijs door getuigen (en vermoedens) niet toelaat als er geen uitvoering is gegeven aan de overeenkomst, niet langer van toepassing. Je kan dan maw een begin van schriftelijk bewijs (geschrift dat uitgaat van de tegenpartij en dat het beweerde feit waarschijnlijk maakt) aanvullen met getuigen en vermoedens (art. 1347 BW).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 08 jun 2017 23:48

Hoe gaat TS bewijzen hoelang het mondeling onderhuur contract liep.
Altijd problemen als er niets op papier staat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jun 2017 23:52

Hoe gaat TS bewijzen hoelang het mondeling onderhuur contract liep.
Altijd problemen als er niets op papier staat.
De start: datum van storting.
Het einde: als vermoeden (in aanvulling van het begin van schriftelijk bewijs) tot einde academiejaar.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Huren”