dochter huurt appartement ouders

save
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

dochter huurt appartement ouders

#1 , 08 jun 2017 20:10

hallo,
wij hebben een appartement gekocht en zouden ons dochter erin laten wonen. Zij wordt er gedomicilieerd
Is een huurcontract verplicht tussen ouder en kind ?
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 08 jun 2017 21:44

welnee, u doet toch wat u wil met uw eigendom? Maar zet best een "bruiklening om niet" op papier: dwz: je dochter mag de woning gebruiken en betaalt er niets voor. En ze moet de woning na gebruik terug afleveren in de staat waarin het zich voorheen bevond. Spreek ook op papier de termijn af binnen dewelke je een einde kan stellen aan de bruiklening: bijvoorbeeld 3 of 6 maanden. een bruiklening is niet overerfbaar en er rust geen vruchtgebruik op.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 08 jun 2017 22:52

Hier eens lezen, en vooral de berichten van Vandebos.

viewtopic.php?f=38&t=27543
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

save
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jun 2017 23:15

dank je voor de reacties alvast, maar als ik een contract opstel ben ik verplicht deze te laten registreren ,plaatsbeschrijving opmaken enz , dit is de wet bij verhuur dacht ik

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 08 jun 2017 23:36

verplicht deze te laten registreren ,plaatsbeschrijving opmaken enz
Verplicht wel, maar er zijn geen sancties aan verbonden indien je het niet doet.
Dit kost u niets waarom dan niet doen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

lucas123
Berichten: 483

#6 , 09 jun 2017 11:09

Wat ik me afvraag in zo'n geval...zeker als je het contract laat registreren...
Moeten de ouders het KI van het appartement dan niet vermelden in hun belastingaangifte (bij 'verhuur') en worden zij hierop dan niet belast ?
Of het nu tegen 0 euro of x euro verhuurd wordt speelt immers geen rol, toch enkel het KI is toch van belang ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 09 jun 2017 12:00

De ouders moeten sowieso het KI vermelden in hun aangifte en de belasting die er een gevolg van is betalen aangezien ze NIET ZELF in het huis wonen. Dat heeft niets te maken met bestaan van en registratie huurcontract.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

KJ86
Berichten: 2662

#8 , 09 jun 2017 14:39

Het is interessanter om wel huur te vragen aan uw kind en dit bedrag later terug te storten bij de aankoop van hun eigen woning.(Goede manier om uw dochter te doen sparen).
Het is ook gemakkelijk om op die manier te bepalen hoeveel haar vriend moet bijdragen als ze gaat samenwonen.
Het is niet meer zoals vroeger,tegenwoordig wordt er redelijk wat gesmost vooraleer de ware gevonden is.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 09 jun 2017 14:51

Het is interessanter om wel huur te vragen aan uw kind en dit bedrag later terug te storten bij de aankoop van hun eigen woning.(Goede manier om uw dochter te doen sparen).
Het is ook gemakkelijk om op die manier te bepalen hoeveel haar vriend moet bijdragen als ze gaat samenwonen.
Het is niet meer zoals vroeger,tegenwoordig wordt er redelijk wat gesmost vooraleer de ware gevonden is.
Hoe weet u hoe oud die dochter is?
Mogelijks is ze al met pensioen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

KJ86
Berichten: 2662

#10 , 09 jun 2017 19:08

Advies geldt voor alle leeftijden die nog begeleid worden door hun ouders.

save
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 jun 2017 21:12

hallo kj86,
ik ben van plan huur te vragen aan haar , een bescheiden bijdrage, maar ik vraag me af of ik een huurcontract zou opmaken, en wat als er iemand bijwoont,dan mss beter een contract

Terug naar “Huren”