Geen huurcontract meer sedert 2014

Sanne_vanhooren
Topic Starter
Berichten: 3

Geen huurcontract meer sedert 2014

#1 , 07 jun 2017 11:03

Beste allemaal,

Graag info en hulp gezocht in een voor mij ingewikkeld probleem voor een vriendin van mij. Ze is Pools en is haar Nederlands nog niet voldoende machtig, vandaar dat ik dit voor haar wil oplossen.
Op 12/06/2012 tekende zij haar huurcontract voor haar appartement voor 1 jaar, voor de periode van 1 juli 2012 tot en met 30 juni 2013.
Op 30 juni 2013 tekende zij een papier 'verlenging van het huurcontract' voor de volgende 2 jaar. Dus voor de periode van 1 juli 2013 tot en met 30 juni 2015.
Nadien heeft zij echter geen contract meer moeten tekenen....?
Ze zou graag verhuizen en wil haar opzegbrief schrijven, maar aangezien er geen contract meer is, is ze bang dat de eigenaar haar waarborg niet meer zal willen storten en ze dus geen poot heeft om op te staan....
Is dit sowieso een stilzwijgende verlenging van 9 jaar?

Alvast bedankt voor de hulp, ik ben ook niet goed thuis in zo'n zaken....

Vriendelijke groeten,

Sanne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 07 jun 2017 11:16

Het eerste huurcontract blijft geldig, deze is nu een 9 jarig huurcontract van bij aanvang.
Opzeg is 3 maand indien het geregistreerd is, bij niet registratie kan je steeds opzeggen zonder opzeg termijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sanne_vanhooren
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 07 jun 2017 11:24

Bedankt voor uw reactie!
Hoe kan ik weten dat deze geregistreerd werd?
Dus 9 jarig contract bij aanvang wil zeggen dat er al 5 jaar om is van het huurcontract dan?

Vriendelijke groeten!

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 07 jun 2017 11:37

De aanvangsdatum contract blijft steeds, enkel is u huurcontract korte duur een 9 jarig contract.
Je kan dit navragen op het registratie kantoor van u woonplaats.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Metool
Berichten: 39

#5 , 07 jun 2017 13:10

Opzoeken van het bevoegde registratiekantoor: http://www.kadaster.be/Kadaster/Registratiekantoren

Ook belangrijk:
- er is wel registratie: opzeg is drie maand en kan slechts aanvatten de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin opzeg werd gegeven (vb. opzegbrief met poststempel 12/6 => opzegtermijn is 01/07 t.e.m. 30/09)
- er is geen registratie: opzeggen blijft noodzakelijk! enkel, je moet de opzegtermijn van drie maanden niet respecteren, je zou kunnen opzeggen met vb. 2 weken. Ik heb weet van één vonnis die stelt dat ook deze opzeg pas kan ingaan (en tevens eindigen) de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin opzeg werd gegeven, argumentatie van de vrederechter was art. 3, §9 WHW (het blijft een opzeg ten allen tijde). In die redenering zou je bv. kunnen opzeggen tegen 01/07/2017, op voorwaarde dat het contract niet geregistreerd is - uiteraard.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 07 jun 2017 14:38

Ik heb weet van één vonnis die stelt dat ook deze opzeg pas kan ingaan (en tevens eindigen) de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin opzeg werd gegeven, argumentatie van de vrederechter was art. 3, §9 WHW (het blijft een opzeg ten allen tijde). In die redenering zou je bv. kunnen opzeggen tegen 01/07/2017, op voorwaarde dat het contract niet geregistreerd is - uiteraard.
Krachtens art. 3, § 5, derde lid van de Woninghuurwet geldt de regeling inzake de opzeggingstermijnen die de huurder in acht moet nemen en de vergoeding die hij eventueel aan de verhuurder is verschuldigd, niet zolang het huurcontract niet is geregistreerd binnen de termijn van twee maanden bedoeld in art. 32, 5o van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten.

§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Metool
Berichten: 39

#7 , 07 jun 2017 15:01

Ik heb weet van één vonnis die stelt dat ook deze opzeg pas kan ingaan (en tevens eindigen) de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin opzeg werd gegeven, argumentatie van de vrederechter was art. 3, §9 WHW (het blijft een opzeg ten allen tijde). In die redenering zou je bv. kunnen opzeggen tegen 01/07/2017, op voorwaarde dat het contract niet geregistreerd is - uiteraard.
Krachtens art. 3, § 5, derde lid van de Woninghuurwet geldt de regeling inzake de opzeggingstermijnen die de huurder in acht moet nemen en de vergoeding die hij eventueel aan de verhuurder is verschuldigd, niet zolang het huurcontract niet is geregistreerd binnen de termijn van twee maanden bedoeld in art. 32, 5o van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten.

§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15
Ik zeg niet dat ik het helemaal eens ben met het vonnis maar het is er wel. Nergens lees je dat art. 3, §9 geen toepassing heeft op zo'n opzeg...
Dus minstens heeft de vrederechter een juridisch-technisch (tekstueel) punt.

" (§ 9. In alle gevallen waarin een opzegging te allen tijde kan worden gedaan, neemt de opzeggingstermijn een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>"

Ikzelf zou tegenargumenteren dat er helemaal geen opzegtermijn is, veeleer een 'periode van kennisgave'. Dus nogmaals, helemaal eens ben ik het niet, maar dat neemt niet weg dat zo'n vonnis wel bestaat.

Concreet advies: geregistreerd of niet, zeker een aangetekende opzegbrief sturen. Bij niet geregistreerd hoef je geen rekening te houden met drie maanden opzegtermijn en wat mij betreft ook niet met dat ene vonnis - ik wou het bestaat ervan gewoonweg niet weerhouden van OP -, geef in geval van niet-registratie dus gewoon een einddatum van de huur (die enigszins redelijk is) op.

Franciscus
Berichten: 38607

#8 , 07 jun 2017 15:57

Gezien betrokkene in vijfde jaar is is er dus geen vergoeding meer verschuldigd.
Waarborg op aparte rekening gezet (2 handtekeningen)
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Vanaf blz 60 of zo zijn er schema's die perfect aangeven hoeveel opzegtermijn en hoeveel opzegvergoeding.

Terug naar “Huren”