Huurder ambassadeur betaalt niet

Atrend
Topic Starter
Berichten: 15

Huurder ambassadeur betaalt niet

#1 , 05 jun 2017 13:42

Hallo allemaal,

Mijn grootmoeder verhuurt een huis sinds maart. Sinds de eerste maand heeft de huurder echter niet meer betaald. Contact opnemen (mail, brief, bellen, ...) helpt niet. Bovendien lijkt het huis verlaten: het is volgestouwd, alsof het als opslag gebruikt wordt, maar er is nooit iemand. Lampen blijven zo wekenlang branden. Ook de contracten met elektriciteit, water, gas, ... zijn niet geregeld (zodat die komen aankloppen bij mij grootmoeder).

Nu, de huurder is een ambassadeur (Vanuatu). Het gaat om de persoon (enkel hij), niet de ambassade of het land zelf. Na wat onderzoek hebben we de vorige verhuurder van de man gevonden, die ons heeft laten weten dat de man jaren bij hem heeft gezeten zonder te betalen, hem nog duizenden euro's moet, en het huis in zo'n slechte staat dat opknapwerken (o.a. nieuwe keuken) nodig waren.

Graag had mijn grootmoeder het huurcontract doen ontbinden en deze man uit het huis doen zetten. Nu, als ambassadeur geniet hij diplomatieke bescherming. Nu zijn onze vragen:
- Wat kunnen we precies doen op juridisch vlak?
- Zijn er eventueel diplomatieke manieren om dit op te lossen?
- Zelf iets ondernemen (vb. sloten veranderen als hij weg blijft, elektriciteit laten afsnijden, ...) zal niet mogen; maar, indien er niets mogelijks is, zouden we zoiets kunnen doen? Ergens zullen we toch eens moeten binnen gaan (bijvoorbeeld in de winter om te zorgen dat leidingen niet bevriezen)
- Zijn er nog mensen die zoiets hebben?
- Wie is verantwoordelijk voor het betalen van de nutsvoorzieningen? Kunnen ze mijn grootmoeder, de eigenaar, hiervoor aanspreken?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 05 jun 2017 14:08

De diplomatieke onschendbaarheid die hij geniet zal het er niet makkelijk op maken.

Heeft hij zijn domicilie op het huuradres?

Atrend
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 05 jun 2017 14:23

De diplomatieke onschendbaarheid is inderdaad het hoofdprobleem in het verhaal.

Wat de domicilie betreft: of hij echt is ingeschreven, weet ik niet (moeten diplomaten dat wel?); maar volgens het contract zou hij er wel zijn hoofdverblijfplaats van moeten maken (woninghuur).

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 05 jun 2017 15:08

Je kan als verhuurder altijd navraag doen bij de Dienst Bevolking van de gemeente wie er ingeschreven is op het adres.
Er kunnen onverwacht andere personen ingeschreven zijn, en dat kan je beter weten.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 05 jun 2017 15:35

Neem eens contact op met het ministerie van Buitenlands Zaken. Mogelijks kunnen zij druk zetten op het land van die diplomaat om hem het land te doen verlaten, zeker als het al de 2de keer is. Het is de persoon die diplomatiek onschendbaar is, maar is een door hem gehuurde woning dat ook als hij er niet is gedomicilieerd?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 05 jun 2017 18:11

De truuk bestaat erin ervoor te zorgen dat uzelf als verhuurder door de diplomaat wordt gedagvaard, want in dat geval kan u perfect een tegeneis stellen waarmee de rechter rekening moet houden.
Dat gaat wat moeite en geld kosten. Ik zou het huis laten afsuiten van alle nutsvoorzieningen zodat het onbruikbaar wordt.
Dan komt het kieken wel uit zijn kot.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 05 jun 2017 18:40

:lol:

Daar zit wel iets in. Op het eerste gezicht dan.

Hoe ziet u de diensten binnen te geraken om alles af te sluiten, zonder zelf huisvredebreuk te riskeren, en zonder al te zware kosten aan de buitenkant?

En wat zijn de gebeurlijke sancties?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 05 jun 2017 19:01

Langs buiten afkoppelen.....
Zonder inspanning zal het niet gaan.
Alleszins bestaat de oplossing erin om de rollen om te keren zodat de huurder niet anders kan dan zijn verhuurder dagvaarden.

In ieder geval zal de electriciteit en gas automatisch afgesloten worden na enige tijd, want de huurder heeft geen contract afgesloten!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3294

#9 , 05 jun 2017 19:27

De truuk bestaat erin ervoor te zorgen dat uzelf als verhuurder door de diplomaat wordt gedagvaard, want in dat geval kan u perfect een tegeneis stellen waarmee de rechter rekening moet houden.
Dat gaat wat moeite en geld kosten. Ik zou het huis laten afsuiten van alle nutsvoorzieningen zodat het onbruikbaar wordt.
Dan komt het kieken wel uit zijn kot.
Interessante denkpiste Asperger maar hoe dan wel?
Heropening en ook ook de afsluiting meters van gas en elektriciteit zijn hier altijd op kosten van de eigenaar. Staan die intussen op naam van de huurder dan betwijfel ik of verhuirder dat technisch wel kan.
En welke garantie geeft dat naar de toekomst toe? Verhuurder kan haar achterstal zo wel trachten af te dwingen, maar daarna begint het spelletje gewoon opnieuw!

Het is erg en ik weet uit goede bron dat het zeer erg gesteld is met de financiële ethiek van 'sommige' diplomaten én eurocraten in Brussel. De banken in Brussel weten dat maar al te goed :evil:

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 05 jun 2017 19:33

Naar de toekomst toe geen garantie. Het schema dat ik aangeef moet worden gebruikt om er komaf mee te maken: huurder eruit!

Ja die kosten van heropening zijn voor de verhuurder, maar indien door fout van de huurder (hij heeft geen contract afgesloten zoals de wet het voorschrijft) kunnen ze worden teruggevorderd (=deel van de tegeneis...).

Eurocraten genieten geen diplomatieke bescherming!!! Zij kunnen zoals elke andere sterveling gedagvaard worden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)


mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 05 jun 2017 20:10

:
Hoe ziet u de diensten binnen te geraken om alles af te sluiten, zonder zelf huisvredebreuk te riskeren, en zonder al te zware kosten aan de buitenkant?
Water en gas zijn afsluitbaar door een kraan onder de stoep. Als dat al dicht is ben je al een stap verder. Voor elektriciteit zal er gegraven moeten worden

artemis
Berichten: 3294

#13 , 05 jun 2017 21:58

Naar de toekomst toe geen garantie. Het schema dat ik aangeef moet worden gebruikt om er komaf mee te maken: huurder eruit!

Ja die kosten van heropening zijn voor de verhuurder, maar indien door fout van de huurder (hij heeft geen contract afgesloten zoals de wet het voorschrijft) kunnen ze worden teruggevorderd (=deel van de tegeneis...).

Eurocraten genieten geen diplomatieke bescherming!!! Zij kunnen zoals elke andere sterveling gedagvaard worden.
In theorie ja, maar probeer dat maar eens in praktijk af te dwingen (en effectief financieel te recupereren) bij iemand met diplomatieke onschendbaarheid die duidelijk malafide is en slechte bedoelingen heeft.

Uiteraard genieten Eurocraten geen diplomatieke onschendbaarheid, dat weet ik ook wel en is iets heel anders, maar net zoals diplomaten proberen ze soms onze wetgeving aan hun laars te lappen, en bv na hun termijn met schulden in Belgie ons land te verlaten. Recuperatie kan dan zoveel kosten aan een bank dat ze het uiteindelijk zo laten en de moeite niet meer doen..
Niet voor niets zijn banken in ons land niet zo willig om bv leningen te geven aan diplomaten en eurocraten, hoe groot hun inkomen ook is.
Laatst gewijzigd door artemis op 05 jun 2017 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 05 jun 2017 22:13

Naar de toekomst toe geen garantie. Het schema dat ik aangeef moet worden gebruikt om er komaf mee te maken: huurder eruit!

Ja die kosten van heropening zijn voor de verhuurder, maar indien door fout van de huurder (hij heeft geen contract afgesloten zoals de wet het voorschrijft) kunnen ze worden teruggevorderd (=deel van de tegeneis...).

Eurocraten genieten geen diplomatieke bescherming!!! Zij kunnen zoals elke andere sterveling gedagvaard worden.
In theorie ja, maar probeer dat maar eens in praktijk af te dwingen (en effectief financieel te recupereren) bij iemand met diplomatieke onschendbaarheid die duidelijk malafide is en slechte bedoelingen heeft.

Uiteraard genieten Eurocraten geen diplomatieke onschendbaarheid, dat weet ik ook wel en is iets heel anders, maar net zoals diplomaten proberen ze soms onze wetgeving aan hun laars te lappen, en bv na hun termijn met schulden in Belgie ons land te verlaten. Recuperatie kan dan zoveel kosten aan een bank dat ze het uiteindelijk zo laten en de moeite niet meer doen..
Maar dat is minder erg dan hem ongestoord verder het huis te laten blijven bezetten gedurende jaren zonder huur te betalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)


Terug naar “Huren”