Verhuurder verbiedt stalling van fietsen in de huurwoning

Wouter De Boeck
Topic Starter
Berichten: 15

Verhuurder verbiedt stalling van fietsen in de huurwoning

#1 , 05 jun 2017 11:57

Hallo, is er iemand die mij informatie kan verschaffen over het volgende probleem:

Ik huur, samen met 2 andere volwassen werkende mensen (co-housing) een woning in Gent. Het gaat om een éénjarig contract, ingegaan op 15 april 2017.

Wij werken alledrie in de stad en verplaatsen ons voornamelijk met de fiets. Deze fietsen stallen wij in de ruime inkomhal van het herenhuis.
Bijzonder aan het gebouw is dat de gelijkvloerse verdieping door de verhuurder (een notaris) wordt gebruikt als archief en daar hebben wij als huurders geen toegang toe. De inkom naar het archief is door dezelfde voordeur als voor het woongedeelte en de deur naar het archief bevind zich in de inkomhal. Dit is dus dezelfde inkomhal waar wij onze fietsen stallen.

De verhuurder zegt ons nu dat wij geen fietsen in het huis mogen stallen. Dat er in het huurcontract en de beschrijving van het huis geen spraken is van een daarvoor voorziene 'fietsenstalling'. De verhuurder argumenteert dat u ook geen auto in uw woning stalt, tenzij in een daarvoor voorziene 'garage'.

Het huis heeft verder een koer op het gelijkvloers, die voor ons enkel toegankelijk is door eerst naar de eerste verdieping te gaan om langs daar de trap weer naar beneden te nemen. Wij kunnen niet langs de gelijkvloerse verdieping rechtstreeks naar de koer, omdat wij daarvoor door het archief van de notaris zouden moeten. Wij zouden eventueel onze fietsen op de koer kunnen stallen maar dan moeten wij dus fietsen trap op en trap af door het woonhuis dragen, met risico op schade aan de trap of de muren en ook praktisch is dit niet haalbaar om elke ochtend drie fietsen trappen op en af te dragen.

Nu komt dus mijn vraag. Heeft de verhuurder het recht om stalling van fietsen in een deel van het huis (de inkomhal) die in het contract vermeld staat als deel dat wij huren, te verbieden. En heeft de verhuurder het recht om stalling van eender welke voorwerpen te verbieden in een ruimte die door de huurder gehuurd wordt.

Kan iemand mij hierover uitleg geven? Alvast heel hartelijk bedankt.

Wouter De Boeck

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 05 jun 2017 15:36

Hoe wordt die inkomhal beschreven in je contract?
Effectief als gehuurd onderdeel, waarbij je het moet toelaten dat de notaris zich toegang verschaft tot zijn archief, of als een gedeeld gebruik met de notaris?

Wouter De Boeck
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 05 jun 2017 15:44

In het huurcontract staat het al volgt:

Aard: gesloten bebouwing - herenhuis
samenstelling:
-gelijkvloers: inkomhal (het overige van het gelijkvloers is uitgelsoten)
-tussenverdiep
-1ste verdieping: woonkamer met open ingerichte keuken en rechtstreekse toegang tot het aansluitend terras.
Vanop het terras 1e verdieping, kan men via een trap naar de binnenkoer op het gelijkvloers.
2de verdieping: ...etc.

Bijzonderheid nomens uitgelsoten gedeelte: de verhuurder gebruikt dat uit dit huurcontract uitgesloten gedeelte als archief. De verhuurder en haar aangestelden hebben het recht toegang te nemen tot het gebouw om toegang te kunnen nemen tot het archief.

Reclame

Wouter De Boeck
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 05 jun 2017 15:45

Bijzonderheid nopens* uitgesloten gedeelte

Blaatpraat
Berichten: 3794

#5 , 05 jun 2017 17:32

In dat geval heeft de verhuurder niets te zeggen over het feit dat je je fietsen binnenhuis plaatst, me dunkt.

bosprocureur
Berichten: 6857

#6 , 05 jun 2017 18:42

Let wel dat je niets beschadigt, en dat de doorgang altijd vrij is, dus geen drie fietsen naast mekaar enz...

Anders heeft de notaris wel een punt, m.i.

Wouter De Boeck
Topic Starter
Berichten: 15

#7 , 05 jun 2017 18:48

Bedankt Blaatpraat, voor uw reactie.

Heeft u misschien ook kennis van een wettekst of artikel die daarover handelt?

artemis
Berichten: 3294

#8 , 05 jun 2017 18:51

Is de inkomhal waar jullie de fietsen zetten opgenomen in de plaatsbeschrijving?

Blaatpraat
Berichten: 3794

#9 , 05 jun 2017 20:16

Bedankt Blaatpraat, voor uw reactie.

Heeft u misschien ook kennis van een wettekst of artikel die daarover handelt?
Ik zou zeggen: burgerlijk wetboek, artikel 1719:
Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1° Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2° Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
3° De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de huur duurt.

KJ86
Berichten: 2663

#10 , 05 jun 2017 22:42

Notaris kan zich baseren op onderstaand artikel.
Art. 1728
   De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden:

1° Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt;

2° De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.
De bestemming van de ruimte inkomhal in plaats van fietsenstalling sluit de mogelijkheid om uw fiets te stockeren uit.
Bovendien stoort de verhuurder zich aan de fietsen, het zou dan ook niet verstandig zijn om dit verder door te drijven. Ik ken het probleem van fietsen door een deur binnen te sleuren, onmogelijk zonder de voordeur of de muren te beschadigen( krassen en vegen), door de verwittiging kan schade die anders oogluikend aanvaard wordt, bij uittrede integraal doorgerekend worden.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 05 jun 2017 22:55

Het afdwingen om de fietsen in inkomhal te plaatsen zal waarschijnlijk lukken, maar vergeet niet dat je maar een contract van 1 jaar hebt, en verhuurder dit hoogst waarschijnlijk niet zal verlengen.
Of artikel 1719 hier van toepassing is betwijfel ik ten zeerste, het gaat over co-housing.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur
Berichten: 6857

#12 , 06 jun 2017 08:50

Kunt u even verduidelijken waarom mensen die aan cohousing doen anders zouden behandeld worden dan "gewone" mensen?

Wouter De Boeck
Topic Starter
Berichten: 15

#13 , 07 jun 2017 02:48

Is de inkomhal waar jullie de fietsen zetten opgenomen in de plaatsbeschrijving?
Jazeker, die is erin opgenomen

Wouter De Boeck
Topic Starter
Berichten: 15

#14 , 07 jun 2017 02:49

Kunt u even verduidelijken waarom mensen die aan cohousing doen anders zouden behandeld worden dan "gewone" mensen?
Dat zou ik ook willen weten. Het gaat om co-housing, niet om studenten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 07 jun 2017 08:51

Omdat verhuurder deel uitmaakt van de co-housing.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”