Verhuurder verbiedt stalling van fietsen in de huurwoning

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: Verhuurder verbiedt stalling van fietsen in de huurwoning

#46 , 12 jun 2017 13:07

Maar grote zaken en dingen permanent laten staan in een gedeelde hal, zoals fietsen,
We hebben het niet over een gedeelde hal. De hal wordt door de topic starter gehuurd en door niemand anders. OK, de eigenaar moet via de gang passeren om aan zijn archief te kunnen, maar dit is geen gedeelde hal zoals je dit in een appartementsgebouw hebt. De enigen die daar dagdagelijks passeren zijn de topic starter en de medehuurders. Als zij daar geen probleem mee hebben, hoeft een buitenstaander zich daar niet mee te bemoeien. Zolang de hal niet beschadigd is op het einde van de huurperiode, zie ik echt niet het probleem... Alle argumenten die gegeven werden, zijn op niet gebaseerd op wetgeving, maar zo'n beetje "persoonlijk gevoel".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#47 , 12 jun 2017 13:30

hoeft een buitenstaander zich daar niet mee te bemoeien.
De notaris heeft daar een archief kamer, hij moet gebruikmaken van de inkomhal om zijn archief kamer te betreden.
Dan is hij toch medegebruiker van die inkomhal en geen buitenstaander.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

eylis
Berichten: 8840

#48 , 12 jun 2017 13:42

en is er een kelder met de respectievelijke meters?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#49 , 12 jun 2017 14:36

Dan is hij toch medegebruiker van die inkomhal en geen buitenstaander.
Hij is sowieso eigenaar. Maar het is niet omdat hij daar nog één kamer niet verhuurt, dat hij zomaar het volledige genot van zijn huurder mag beknotten door zijn wetten te stellen over hoe de inkomhal mag gebruikt worden. Wat is hetvolgende? Dat hij de topic starter dicteert welke kleur gordijnen hij moet kopen, zodat deze niet conterasteren met wat er voor de ramen van zijn "archief" hangt?

Sorry, hoor, maar geen enkele vrederechter zal de topic starter verbieden fietsen in de inkomhal te stallen, indien deze inkomhal daar breed genoeg voor is. Ik zou ook niet weten op basis van welke wetgeving een vrederechter dit zou verbieden? Graag een relevante wettekst indien je een andere mening toegedaan bent.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

KJ86
Berichten: 2663

#50 , 12 jun 2017 14:53

Wat verwacht jij eigenlijk eigen van de wetgever, het is onmogelijk om een lijst te maken van zaken die een huurder wel of niet mag.
Om die reden heeft de wetgever het veralgemeend in het principe van 'goed huisvader'.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#51 , 12 jun 2017 15:04

Wat verwacht jij eigenlijk eigen van de wetgever, het is onmogelijk om een lijst te maken van zaken die een huurder wel of niet mag.
Om die reden heeft de wetgever het veralgemeend in het principe van 'goed huisvader'.
Zeer flauw antwoord. Een fiets in een inkomhal stallen, maakt jou geen "slechte huisvader". Wat waar gestockeerd wordt in een huurwoning, wordt door de wetgever inderdaad niet gespecifieerd, omdat de wetgever het zich ook niet aantrekt, en er net van uitgaat dat een huurder hier zelf mag over beslissen (volle genot van het gehuurde goed). Als de topic starter één van de slaapkamers wil gebruiken om bijvoorbeeld zijn collectie flipperkasten te stockeren, zal er ook geen rechter zijn die daar graten in ziet. We hebben hier al tal van voorbeelden gegeven in die zin, trouwens. Dus nogmaals: topic starter mag zijn fietsen daar perfect stallen. Als de eigenaar hier een probleem mee heeft, moet hij maar naar de vrederechter stappen. Ik geef hem zo goed als geen kans op succes in dat geval.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Wouter De Boeck
Topic Starter
Berichten: 15

#52 , 24 jun 2017 14:24

in de praktijk mag men aannemen dat een inkomhal de functie moet kunnen invullen waarvoor het bedoeld is: een inkomhal waar je doorloopt om naar de verschillende onderdelen te gaan van een woning, een gebouw. Je kan ook "even" zaken neerzetten in afwachting van transport: bijvoorbeeld enkele dozen, boodschappen, grote voorwerpen om daarna in of uit de auto te laden. Maar grote zaken en dingen permanent laten staan in een gedeelde hal, zoals fietsen, wordt algemeen niet aanvaard. Voor openbare gebouwen mag het bijv. volstrekt niet, omdat de evacuatieruimte bij brand of onheil niet vrij is. Ook moet de brandweer bijvoorbeeld met de fietsen gaan zeulen als ze bij de nutsvoorzieningen (in de kelder?) moeten bij brand/overstroming. dus je kan de wettelijke puntjes op de i gaan zoeken en waarschijnlijk màg je in een woning wel fietsen op die plek zetten, maar het is niet aan te raden, want de redenen voor een openbare ruimte, gelden in de praktijk ook voor een (gedeelde) woningblok. Ik kan me bovendien inbeelden dat een notaris het helemaal niet passend vindt om in de inkomhal van zijn praktijkruimte constant die fietsen te zien staan. Zo'n praktijk heeft een zeker decorum. En anderzijds...op een goede dag krijgt de notaris een klant die nét even een fiets nodig heeft en dan is die gewoon weg met je vehikel....
Er komen geen klanten van de notaris in het gebouw, het deel van de notaris wordt louter als archief gebruikt. De aannemer die de verbouwing heeft gedaan voor wij het pand huurder heeft zelfs een wand van de inkomhal met slijtvast tapijt bekleed, net om er fietsen tegen te kunnen zetten. Wij zetten onze fietsen ook enkel tegen die wand. Er zal dus helemaal geen schade worden aangericht door het plaatsen van fietsen in de inkomhal.

Wouter De Boeck
Topic Starter
Berichten: 15

#53 , 24 jun 2017 14:25

Maar grote zaken en dingen permanent laten staan in een gedeelde hal, zoals fietsen,
We hebben het niet over een gedeelde hal. De hal wordt door de topic starter gehuurd en door niemand anders. OK, de eigenaar moet via de gang passeren om aan zijn archief te kunnen, maar dit is geen gedeelde hal zoals je dit in een appartementsgebouw hebt. De enigen die daar dagdagelijks passeren zijn de topic starter en de medehuurders. Als zij daar geen probleem mee hebben, hoeft een buitenstaander zich daar niet mee te bemoeien. Zolang de hal niet beschadigd is op het einde van de huurperiode, zie ik echt niet het probleem... Alle argumenten die gegeven werden, zijn op niet gebaseerd op wetgeving, maar zo'n beetje "persoonlijk gevoel".
In het contract staat zelfs dat wij als huurders de medewerkers van de notaris toestemming geven om langs onze inkomhal het archief te betreden.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#54 , 24 jun 2017 14:52

Je zal toch een keuze moeten maken, ook al heb je recht om deze fietsen er te plaatsen.
Daar de kans bestaat dat verhuurder het huurcontract niet zal verlengen.
Kan je met een goed gesprek dit niet oplossen met de verhuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#55 , 24 jun 2017 16:20

Als mijn huurder teveel praatjes krijgt en ik kan het huurcontract beeindigen binnen het kader van de wet, wel dan doe ik dat.
Ik ben geen uitleg verschuldigd en geef die dus niet.
Einde discussie!
Dit kan dus het resultaat zijn als huurders menen te moeten ingaan tegen de wensen van een verhuurder ...

eylis
Berichten: 8840

#56 , 24 jun 2017 18:49

en poster heeft niet geantwoord op de vraag over de vlotte bereikbaarheid van de kelder waar de meters staan en eventuele regels van de brandweer met betrekking tot het plaatsen van mogelijke obstakels in de gang naar de kelder van een woning die door meerdere huurders wordt gebruikt? Ook daar bestaan richtlijnen voor....

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#57 , 24 jun 2017 19:17

Een pand in een stad die fietsen promoot. En waar er geen andere plaats is om fietsen te stallen (behalve op de stoep - nauwelijks beschermd. Is volgens mij toch ook een argument dat dit niet ongebruikelijk is als huurder.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#58 , 25 jun 2017 08:20

De notaris heeft enkel een recht van doorgang bedongen. Dat mag bijgevolg niet in het gedrang gebracht worden en ook gebeurlijke regels over brandveiligheid en toegang tot de tellers dienen te worden gerespecteerd. Maar indien dit alles correct is, zie ik niet in op basis waarvan hij het stallen van een normale hoeveelheid fietsen (in functie van de bewooncapaciteit) zou kunnen verbieden.

Indien het voor hem zo cruciaal was dat de gang vrij bleef had hij dat -als goede en juridisch geschoolde huisvader- maar expliciet moeten bedingen.

Let wel, al die 'goede huisvader' bepalingen zijn voorwerp van interpretatie. En uiteraard, indien hij de zaken slim speelt doet hij niets maar krijgen jullie netjes op tijd een aangetekende zending met de melding dat de huurovereenkomst niet wordt verlengd.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huren”