Lek in dak - herstellingen worden uitgesteld

vleesgeest
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Lek in dak - herstellingen worden uitgesteld

#1 , 03 jun 2017 19:30

situatie : In een kamer is een lek in het dak, net daar waar de elektriciteit loopt, bij hevig regenweer komt er water door.
De huisbaas heeft enkele maanden geleden een emmertje opgehangen.

Het betreft een appartement, het dak waar het lek is bevindt zich onder het buitenterras van het appartement boven mij.

De situatie is zo dat het hele terras moet worden opgebroken om het dak te kunnen repareren;

Bij mijn laatste navraag wanneer de werken beginnen zegt de huisbaas dat er verschillende onderhandelingen gaande zijn, die telkens zijn afgesprongen, maar voor het einde van het jaar zou het in orde moeten zijn.
Eerste 6 maanden zei hij dat het moeilijk was omdat er een afspraak met de bovenbuur hiervoor gemaakt moet worden. Echter deze is enkele maanden geleden overleden, en al zo lang staat het appartement leeg. Dit moet toch het goede moment zijn denk ik dan ?


Wat zijn hier de verplichtingen van de huurbaas ?
Wat bij schade ? Waterschade aan mijn spullen, laat staan brandschade ? Wie betaald hiervoor ?

Alle adviesen zijn welkom, alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 04 jun 2017 09:50

Als uw appartement deel uitmaakt van verschillende appartementen in mede-eigendom dan zal de schade ten laste vallen van de VME.
Als alle appartementen in uw gebouw van dezelfde eigenaar zijn dan is uw verhuurder aansprakelijk.

In beide gevallen zal waarschijnlijk de verzekering tussen komen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 04 jun 2017 10:01

U heeft enkel een overeenkomst met de verhuurder, dus enkel hij (of zij) is uw aanspreekpunt.
Deze zal het ofwel zelf moeten oplossen, ofwel door de VME.
Echter maakt de VME jou als huurder niets uit.

Volgens mij heb je ondertussen al genoeg geduld gehad.
Een lek moet je immers toch wel op pakweg 2 weken kunnen oplossen...
Ik zou nu eens je verhuurder aangetekend op de hoogte stellen dat het probleem nog steeds niet opgelost is, en dat je eist dat het in de maand juni nog opgelost geraakt.
Alle schade die hierdoor uitvloeit, en waarvan je kunt bewijzen dat deze door dit lek is (dit is een moeilijk punt), is voor je verhuurder.

Wellicht zal dit inderdaad allemaal door een verzekering betaald worden, maar dan moet de verhuurder of de VME eerst een verzekering hebben.
Schade aan je inboedel zal dan onder je eigen brandpolis vallen (deze dekt normaal ook waterschade).

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jun 2017 14:40

Gezondheidsrisico's niet vergeten.
En de schadebeperkingsplicht door de eigenaar/verhuurder tov zijn eigen verzekeraar.
Probleem kan zijn dat de oorzaak van de schade niet onder de verzekering van de eigenaar/verhuurder zal vallen, zodat dit voor hem/haar een meerkost betekent. Die men mogelijk probeert uit te stellen.

Geen-vochtproblemen maken deel uit van de minimale kwaliteitsvereisten van een huurwoning, maar het toetsingsogenblik daarvan is bij aanvang van de huur. De verhuurder is wel verplicht de nodige herstellingen uit te voeren voor zover deze ten laste zijn van de verhuurder. Maanden stilzitten door de verhuurder is moeilijk verdedigbaar.

Als een aangetekende ingebrekestelling geen tijdig effect heeft, is een volgende stap de vrederechter.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Huren”