huurwaarborg Korfina

johnysmets
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

huurwaarborg Korfina

#1 , 03 jun 2017 08:29

In 2001 heb ik een woning (kangaroewoning) gehuurd in Testelt. De eigenaars (echtpaar) woonden in de hoofdwoning. Een huurovereenkomst werd opgesteld door een makelaar. Hierin vermeld dat ik een huurwaarborg van 3 maanden huur diende te storten op een rekeningnummer dat hij mij bezorgde ( Korfina). 3 jaar geleden zijn beide gestorven en werd de woning, door de kinderen, verkocht aan een jonger echtpaar met de voorwaarden mij te laten wonen tegen dezelfde voorwaarden. Nu zijn de verhuurders en ik overééngekomen om de huurwaarborg van destijds terug te vragen om een huurwaarborg vast te zetten bij een bank hier in de buurt. Februari dit jaar heb ik dat bekend gemaakt aan Korfina. Zij antwoorden mij niet te weten dat de vorige verhuurders waren overleden en ook niet dat er nieuwe eigenaars waren. Hiervoor vroegen zij om een kopie van de verkoopsovereenkomst op te sturen. Ik heb deze dan bij mijn huurbaas gekregen en naar Korfina via mail gestuurd. Na 2 weken niets te hebben gehoord heb ik deze mail met bijvoegsel nogmaals verzonden. Antwoord : ze zouden een voorgedrukt formulier zenden en dat moest door mij en de huidige verhuurder worden ingevuld. Heb dat enkele dagen later via mail ontvangen, ingevuld en ondertekend door de verhuurder en mij terug gezonden. Na weer 2 weken niks nogmaals deze mail met bijvoegsels verstuurd. Nu wel antwoord, ze moeten een kopie toegestuurd krijgen van het paspoort van de huidige verhuurder om het handteken te kunnen vergelijken. Onmiddellijk geregeld met mijn huisbaas en opgestuurd. Nu als antwoord dat ze ook eenzelfde formulier moesten hebben ingevuld door de echtgenote van de verhuurder en mij en een kopie van haar identiteitskaart ter vergelijking van haar handteken. Dan zouden zij een gunstig gevolg kunnen geven aan de aanvraag. Geen nood, onmiddellijk geregeld bij mijn huisbaas en verzonden naar Korfina. Twee weken later reactie dat ze een kopie verkoopovereenkomst van het pand of kopie notarieel
attest moeten hebben .Dan zouden zij een gunstig gevolg kunnen geven aan de aanvraag. Opnieuw heb ik alle formulieren, kopie's samen met kopie verkoopovereenkomst nogmaals verzonden. Geen antwoord . 3 weken later heb ik deze mail met bijvoegsels nogmaals verzonden. Nu een antwoord dat een verkoopovereenkomst niet voldoende is. Ze vragen nu een notarieel attest, dan kunnen ze een gunstig gevolg geven aan de aavraag. Het wijst er duidelijk op dat Korfina enkel en alleen steeds nieuwe dingen blijft uitzoeken om de huurwaarborg niet te hoeven terug te sturen. Kan u mij enige raad geven om de huurwaarborg met de verworven intresten terug te krijgen. Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
johnysmets
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jun 2017 08:31

Kan er mij iemand hier mee helpen aub

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 03 jun 2017 08:57

Stel Korfine in gebreke met een AS, vermeld al de datums dat je mails hebt verstuurd, en dat je niet zal aarzelen indien de waarborg binnen de 14 dagen niet vrijgegeven is u zich tot de vrederechter zal wenden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 03 jun 2017 09:03

Een van de redenen dat ik een aantal woningen links van me heb laten liggen bij mijn zoektocht.

Ook natuurlijk omdat het een legaal achterdeurtje was om 3 maanden borg te kunnen vragen in plaats van de wettelijke 2 maanden, en omdat het enkel en alleen gepushed wordt door makelaars omdat zij natuurlijk een mooie commissie opstrijken bij het verkopen van verzekeringspolissen...

Ik zou een aangetekend schrijven sturen waarin je ze een redelijke termijn (bv. 2 weken) geeft om een, en dit duidelijk benadrukken, definitieve lijst met benodigde documenten aan u over te maken.
Zowel aangetekend als met gewone post versturen, en in beide brieven naar de andere verwijzen (bv in de aangetekende versie:" Voor de goede orde is dit schrijven ook aan u verzonden per gewone post", en andersom in de andere)

Daarna deze documenten bezorgen en zien wat er dan gebeurt. U hebt dan op zijn minst een aantoonbare communicatie met hen.

Aangezien het een verzekering is, zou u ook een klacht kunnen indienen bij de ombudsman van de verzekeringen:

http://www.ombudsman.as/nl/complaint/form.asp

johnysmets
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jun 2017 10:48

heb inmiddels een aangetekend schrijven gestuurd+ zelfde schrijven lang gewone postzending. Omdat er no steeds geen gunstig resultaat is heb ik ook deze klacht doorgestuurd naar de ombudsman v verzekeringen. Dank voor de raadgevingen, ik blijf hier u op de hoogte houden.

Terug naar “Huren”