huurder betaalt niks

oeps
Topic Starter
Berichten: 115

huurder betaalt niks

#1 , 01 jun 2017 19:56

Geachte,

ik zit sinds een aantal jaar met een huurder die weinig tot niets betaald, maar het telkens zo goed kan uitleggen dat je he telkenst gelooft dan er "geld op komst is". Ook hij zelf gelooft in zijn eigen leugens. Ondertussen is de achterstand ongeveer het geld van een nieuwe auto.
Degenen die nu denken dat ik een naieve kip ben, als je hem hoort praten dan trap je er zelf in.

Hij is zelf consultant en kan zo goed praten dat dit reeds jaren aansleept. Bij contact name met zijn vroegere huurderskantoor zeiden ze me dat hij een pathologische leugenaar is en dat ik beter zo spoedig mogelijk er een einde aan maak.

Nu had ik een document opgemaakt van beêindiging van huur in onderlinge overeenkomst waarin staat dat beide partijen overeen komen dat er een einde gemaakt wordt aan de huurovereenkomst en een datum waarop het pand vrij moet zijn. Ook staat in die overeenkomst dat er nog een groot bedrag openstaat en dat dit volgens een overeengekomen aflossingsplan zal worden afgelost en indien de huurder er zich niet aan houdt dat dit voor de rechtbank zal worden voorgelegd.
Dit heeft de huurder direct ondertekend zonder morren.

Net op de voorlaatste dag dus de dag dat hij zou vertrekken belde hij me om te zeggen dat in plaats van kleine aflossingen er ineens een groot bedrag op zijn rekening zou komen van een klant van hem en dat hij dit dan zou doorstorten op mijn rekening, het zou over een bedrag gaan van 6000 euro (ongeveer 1/4 van wat hij nog moet betalen aan achterstallen). En natuurlijk of ik daar eerst op zou wachten en hij dus mocht blijven.

Van die storting heb ik natuurlijk niets gezien, (er was wat vertraging op maar dat zou hoogstens enkele dagen duren) maar daarna is er wel een ander mondeling aflossingsplan besproken dat ik wekelijks bij een klant van hem een bedrag mocht gaan halen en dat deed ik dan ook. Dit bedrag dat ik elke week moest ophalen dekte maandelijks 2/3 van de huurprijs dus niet genoeg om de lopende huur te betalen laat staan om de achterstand op te halen want zo liep ik elke maand nog meer schade op. Nu op heden heeft de huurder de betalingen van zijn klant stopgezet en komt er weer niets meer binnen als enkel loze woorden en duizend en één verhalen van goede klanten van hem die gaan betalen zodat hij ook kan betalen.

Om een lang verhaal kort te maken, van deze man hoopte ik dat hij toch een deel van de huur zou kunnen hebben ophalen wat niet zo bleek en besef dat ik goed gestroopt ben en dat zijn duizenden voorstellen nooit worden nageleefd.

Er is heel veel email verkeer geweest onderling om hem aan te manen maar heb geen aangetekend schrijven tot hiertoe naar hem gedaan.

Het probleem is dat hij zelf steeds met goede afbetalingsvoorstellen komt maar dat die nooit worden waargemaakt. Zo heeft hij zelfs al ontelbare keren gemaild en gebeld om te zeggen dat hij een bedrag heeft gestort terwijl dat helemaal niet zo is.

Dus mijn vraag, kan ik hem opnieuw iets laten ondertekenen zodat hij vrijwillig opstapt en mag ik dan het heft in eigen handen nemen om hem te dwingen te vertrekken op de dag dat we besproken hebben het pand te verlaten? Of kan ik hem nu laten vertrekken op basis van dat papier dat hij heeft ondertekend dat we beiden een einde maken aan de overeenkomst?

Graag een respectvolle raad, ik heb er niets aan om te moeten lezen dat ik veel te lang gewacht heb en dat ik naief ben.

groejes en hopende op een goede raad

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 01 jun 2017 20:16

Jij kan of mag niets eigenhandig doen.

Stel u verhuurder in gebreken om binnen de 14 dagen alle achterstallige huur te betalen. Word er niets betaald onmiddellijk naar de vrederechter, en eis de achterstallige huur en ontbinding van huurcontract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 01 jun 2017 20:19

Je hebt al VEEEEEEEEEL te lang gewacht. Stel hem in gebreke en indien niets betaald binnen de 2 weken stap je gewoon naar de vrederechter, en laat hem veroordelen tot het betalen van de huur (samen met de intrest) en tot verbreking van de huurovereenkomst.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 01 jun 2017 21:50

In gebreke stellen met een Aangetekend schrijven, stuur deze ook op met gewone post en verwijs naar beiden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

oeps
Topic Starter
Berichten: 115

#5 , 01 jun 2017 22:31

Dank u , zal ik doen, kan ik ook een verzoekschrift indienen of moet ik daarmee wachten? Zijn vriendin woont er ook en staat er ook ingeschreven, kan ik de ingebrekestelling aan beiden richten? De man heeft niets op zijn naam staan, er valt ook niets in beslag te nemen want zijn deur wordt er al platgelopen door deurwaarders. Daarom dat ik graag de ingebrekestelling en verzoekschrift naar beiden zou richten. Enig nadeel, hij heeft het contract getekend maar zij niet.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 01 jun 2017 22:56

Dan kan u best aan beide een afzonderlijke brief (AS en gewone brief) sturen ..en beide dagvaarden voor vrederechter.
Ga met uw huurcontract aar gemeente om de bewoners op te vragen ( bewonersfiche) of hoe die bij jullie ook mag heten.
Als eigenaar /verhuurder moet de gemeente u die info geven als u het huurcontract hebt.

Zorg dat u zo snel mogelijk bij vrederechter bent.
Is er een ingaande plaatsbeschrijving - vraag desnoods toelating dat u onmiddellijk met een GDW een plaatsbeschrijving mag gaan doen zelfs zonder toestemming van de huurder. Ook al bewarend beslag laten leggen op alles wat in het huis staat en mogelijk van hem om van vriendin is.


http://newsroom.roularta.be/static/1211 ... echter.pdf
http://justice.belgium.be/fr/binaries/0 ... 203421.pdf
http://www.belgium.be/nl/justitie/Organ ... chtbanken/
http://www.belgium.be/nl/justitie/Organ ... degerecht/
http://vredegerechtgent2.be/vredegerech ... hillen.pdf
http://www.vredegerechtgent2.be/info-pr ... rocedures/

oeps
Topic Starter
Berichten: 115

#7 , 03 jun 2017 08:35

ik heb nu een ingebrekestelling opgemaakt (aangetekend en per gewone brief) naar beide personen met een aanmaning om te betalen binnen de 2 weken.
Na die 2 weken dien ik dan het verzoekschrift in . Is dat in orde zo? Ik ben dan wel weer 2 weken verder maar dit is toch verplicht dacht ik om eerst een officiele ingebrekestelling op te sturen.

De inwonende vriendin is er pas later bij komen inwonen dus die heeft het reeds lopende huurcontract NIET ondertekend. Kan zij ook mee gedwongen worden tot betaling wanneer de rechter het vonnis uitspreekt ??

Ik vraag dit omdat de man de wet binnenstebuiten kent en hij is reeds goed georganiseerd om NIETS van bezittingen te hebben op zijn eigen naam, zelfs de auto staat op naam van derden omdat hij zoveel deurwaarders heeft. Bij hem valt dus niets te recupereren van de achterstallen.
Alle meubels zijn gehuurd dus die kunnen ook niet aangeslagen worden.

Als de vriendin die er ook gedomicilieerd staat mee wordt veroordeeld heb ik meer kans om nog iets van het grote bedrag te recupereren.

oeps
Topic Starter
Berichten: 115

#8 , 03 jun 2017 08:37

nog iets, in het huurcontract staat geen clausule van eventuele nalatigheids intresten. Dus heb ik dit ook niet vermeld in mijn AS

Terug naar “Huren”