#1 , 22 mei 2017 21:28
Wij huren sinds 01 april 2015 een woning. Er staat geen looptijd in het contract, contract is opzegbaar door eenvoudigweg 3 maanden op voorhand op te zeggen. We hebben nooit een copie van registratie ontvangen van de huisbaas, dus wij veronderstellen dat het contract niet geregistreerd werd. De woning is in feite de helft van één gebouw. Dus de andere helft wordt ook verhuurd. Aan de ene zijde (onze zijde) grenst het gebouw aan een stuk grond dat ook eigendom is van de huisbaas, aan de andere zijde (de buren) grenst het aan de eigendom van iemand anders. De buren hebben aan de zijkant een oprit, wij niet. De tuin was in het begin volledig open want voor de mazoutlevering bij ons moest men langs de zij-oprit van de buren passeren. Dit ging goed zolang de zoon van de eigenaar hiernaast woonde. Maar toen kwam er 'krapuul' wonen. Sindsdien hebben we niets dan problemen: enorm luide muziek op eender welk moment van de dag/avond, constant zitten kloppen, zagen, zelfs op zondag; ze hebben een draad in de tuin gezet waardoor wij niet meer kunnen passeren om mazout te laten leveren. Dus wij moeten langs het stuk grond van de eigenaar passeren, maar daar staat een omheining dus het is altijd een heel karwei om die mazoutslang tot helemaal achteraan te trekken. Logisch zou zijn dat de eigenaar een meter doorgang voorziet, maar nee... Wij kunnen ook niet meer rustig in de tuin zitten door de veel te luide muziek. Ook ramen of deuren openzetten bij goed weer is dikwijls niet mogelijk. Toen hij onlangs 's zondags aan het zagen en kloppen was, zei ik dat het zondag was en dat het ons stoorde. Hij toonde z'n hamer en zei 'kom eens hier, kom'. Ik ben er niet bang van, maar ik verkies me niet te verlagen tot zijn krapuulniveau. ELKE dag staat de muziek veel te luid, vanaf 7u 's morgens zelfs, soms zelfs schandalig luid zodat ik het zelfs hoor als ik in m'n auto zit en voor de deur geparkeerd sta. Ik heb 1x de politie gebeld, 's nachts om 1u. Die zijn dan langs geweest. De huisbaas zei achteraf dat als het zou blijven duren, dat hij hen hun opzeg zou geven. Maar sinds kort is de huisbaas volledig veranderd. Toen ik hem onlangs zei dat het ons teveel werd en dat wij naar iets anders zouden op zoek gaan zei hij: 'tja, als je vertrekt, vertrek je maar'... Zelfs toen ik bij hem ging (50m verder) en ik hem vroeg eens te luisteren, en dat de muziek die hij hoorde afkomstig was van bij de buren, zei hij: 'ik bemoei me daar niet mee'. Ik ben gisteren bij de politie geweest. Die agent zei me dat ik steeds mag bellen als het lawaai te erg is; ze zullen dan ter plaatse komen. Maar wat kan men effectief doen in zo'n geval? Vredegerecht ? Advokaat? Wij zijn sowieso op zoek naar een andere woning, om praktische redenen, maar dat kan wel een tijdje duren.