einde huurcontract huisbaas toegang verlenen tot woning

falrevere
Topic Starter
Berichten: 8

einde huurcontract huisbaas toegang verlenen tot woning

#1 , 21 mei 2017 19:36

Mijn vriendin haar moeder is verleden week overleden, haar moeder huurde een cafe en mijn vriendin is op het zelfde adres ingeschreven.

Haar moeder huurde van de brouwer en het contract loopt nog 6 maand.

De brouwer huurt het van de eigenaar en dat contract loopt nog 6 maand.

Nu wil de eigenaar toegang tot het pand om fotos te trekken en dergelijke en ik vroeg om een 2tal weken te wachten tot alles opgeruimd is maar hij stuurde een bericht terug dat hij met de politie ging langskomen dan morgen.

Nu is mijn vraag of de eigenaar al het recht heeft om toegang te krijgen aangezien het contract binnen 6 maand pas eindigt.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 mei 2017 19:46

Een verhuurder heeft maximaal 1 x per jaar recht op toegang tot zijn eigendom. Indien hij hiervan reeds gebruik heeft gemaakt dit jaar , heeft hij geen recht meer hierop. Door echter nu gaan dwars te liggen, zal het voor jullie alsmaar moeilijke worden om de HWB terug te krijgen. Laat hem dus foto's nemen, maar zorg ervoor dat waardevolle zaken niet in beeld komen, of verplaats ze tijdelijk.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 21 mei 2017 23:36

Aansluitend op wat Mava105 zegt:
Het moment dat de verhuurder langs wilt komen, moet in overleg gepland worden.
Nu eenzijdig bepalen dat deze morgen langskomt kan niet.
Geen idee trouwens wat de politie daar zou doen.

De verhuurder heeft het recht op 1 jaarlijks bezoek.
Als dit nog niet gebeurd zou zijn, mag deze dit nu doen, maar mag er niets gebeuren voor de wederverhuur van het pand.
Vanaf het begin van de opzeg mag dit wel.
Tenzij jij dit toelaat natuurlijk, in onderling overleg mag er een pak meer.

Wat zal de verhuurder trouwens doen als jij morgen, maandag, werkdag, aan het werk bent (zoals de meerderheid van de Belgische bevolking veronderstel ik)?
Dan kan je deze niet binnenlaten hé, en je doet er niets mis mee.

Ik zou de eigenaar een bericht sturen (email, brief, zolang het maar schriftelijk is, en liefst bewijsbaar) met een aantal dagen en momenten dat het je past, en met de vraag wanneer het nu zou passen voor hem.

Och: en als je morgen echt niet thuis zou zijn, probeer een ander slot te regelen, wie weet heeft de eigenaar een reservesleutel (en vaak is de politie niet op de hoogte dat deze niet gebruikt mag worden).

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 22 mei 2017 11:26

En politie gaat daar niet voor meegaan ... want is een contractuele zaak ...en ik vermoed geen vonnis dan kan de politie wel (via gerechtsdeurwaarder als sterke arm meegaan)... maar niet met een dreigende eigenaar.
Jaarlijkse controle ... staat volgens mij niet in de wet wel in de meeste contracten en rechtspraak.
Tijdens opzegperiode kunnen er 2 of drie momenten per week zijn waarvan meestal één op zaterdag voor of namiddag. Bij twee gedurende drie uren bij drie gedurende 2 uur ...of wat ook kan op afspraak.

Bijkomend de contracterende partijen zijn de brouwer en de overledene nu de erfgenamen... in principe is er geen overeenkomst met de eigenaar die moet zich naar de brouwer wenden.

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... qXdg7pRXwA

http://www.samenlevingsopbouw.be/images ... rhuren.pdf
https://www.oximo.be/nl/nieuws/mag-een- ... r-bezoeken

Terug naar “Huren”