Wat doen bij partijdige burgemeester

breyanna
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Wat doen bij partijdige burgemeester

#1 , 21 mei 2017 15:23

Onze meldingen gedaan over onze huurwoning die toch serieus zijn ( na onderzoek door een gemeenteconteoleur) blijkt de burgemeester te zeggen dat hij niet tussen komt in huurgeschillen :shock: ja ik weet het ff niet meer

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 21 mei 2017 16:17

Over wat voor geschil gaat? Het is niet meer dan logisch dat een burgemeester niet tussenkomt in een burgerlijk geschil. Dat zou pas schandalig zijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mei 2017 18:01

Politie en burgemeesters mogen niet tussen komen in huur geschillen, dit is een burgerlijke zaak voor de vrede rechter.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 21 mei 2017 19:23

Je hebt een woning onderzoek laten uitvoeren door de dienst huisvesting van u gemeente/stad. Wat zijn de gebreken, je kan altijd contact opnemen met wonen Vlaanderen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

breyanna
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 mei 2017 23:42

We krijgen geen verslag. Ik meld ernstige gebreken aan de burgemeester en hij scheept ze af met een huurgeschil dus onderneemt geen stappen voor een vooronderzoek

breyanna
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 mei 2017 23:44

Over wat voor geschil gaat? Het is niet meer dan logisch dat een burgemeester niet tussenkomt in een burgerlijk geschil. Dat zou pas schandalig zijn.
Woning niet conform

breyanna
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 mei 2017 23:45

Je hebt een woning onderzoek laten uitvoeren door de dienst huisvesting van u gemeente/stad. Wat zijn de gebreken, je kan altijd contact opnemen met wonen Vlaanderen.
Weten weniet krijgen geen verslag

giserke
Berichten: 2434

#8 , 23 mei 2017 01:54

We krijgen geen verslag. Ik meld ernstige gebreken aan de burgemeester en hij scheept ze af met een huurgeschil dus onderneemt geen stappen voor een vooronderzoek
Waarom zou iemand die het beleid voert in de gemeente uitvoerende taken a la tete du cliënt op zich moeten nemen?
U eist gewoon dat hij tussen komt in dossiers om uw dossier te 'versnellen'. Daar bestaat een woord voor die ik hier niet ga benoemen omwille van het forum reglement.
Die burgemeester is bij U persoonlijk niks verschuldigd. Alles wat hij via dienstbetoon regelt is een gunst.

U moet zich wenden tot de huisvestingsmaatschappij, het OCMW of de dienst wonen van uw gemeente net zoals iedereen.

breyanna
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 mei 2017 17:01

We krijgen geen verslag. Ik meld ernstige gebreken aan de burgemeester en hij scheept ze af met een huurgeschil dus onderneemt geen stappen voor een vooronderzoek
Waarom zou iemand die het beleid voert in de gemeente uitvoerende taken a la tete du cliënt op zich moeten nemen?
U eist gewoon dat hij tussen komt in dossiers om uw dossier te 'versnellen'. Daar bestaat een woord voor die ik hier niet ga benoemen omwille van het forum reglement.
Die burgemeester is bij U persoonlijk niks verschuldigd. Alles wat hij via dienstbetoon regelt is een gunst.

U moet zich wenden tot de huisvestingsmaatschappij, het OCMW of de dienst wonen van uw gemeente net zoals iedereen.
Dan zou ik de wetgeving toch maar eens goed nalezen. De burgemeester kan aan de hand van u verhaal iemand van de gemeente zelf laten komen om een vooronderzoek te doen. Wil niets snel helemaal niet. Wil gewoon dat mijn kinderen veilig zijn!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 mei 2017 18:14

Wat wil u dat de burgemeester doet? De woning ongeschikt of onbewoonbaar verklaren? Dan staat volgens bepaalde rechtspraak vast dat de huurovereenkomst nietig is en bezet u de woning zonder recht nog titel. Volgens andere rechtspraak heeft dit tot gevolg dat de huurovereenkomst van rechtswege ontbonden is en ook dan bezet u dus de woning zonder recht nog titel.
Als het er u om te doen is dat de verhuurder bepaalde werken uitvoert aan de woning dient u hiertoe een vordering in te stellen bij de vrederechter.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 23 mei 2017 18:21

In geval van ongeschikt/onbewoonbaar verklaring, heeft de huurder tal van mogelijkheden.

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... een-woning

http://elfri.be/onbewoonbaarverklaring
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

giserke
Berichten: 2434

#12 , 23 mei 2017 21:08

We krijgen geen verslag. Ik meld ernstige gebreken aan de burgemeester en hij scheept ze af met een huurgeschil dus onderneemt geen stappen voor een vooronderzoek
Waarom zou iemand die het beleid voert in de gemeente uitvoerende taken a la tete du cliënt op zich moeten nemen?
U eist gewoon dat hij tussen komt in dossiers om uw dossier te 'versnellen'. Daar bestaat een woord voor die ik hier niet ga benoemen omwille van het forum reglement.
Die burgemeester is bij U persoonlijk niks verschuldigd. Alles wat hij via dienstbetoon regelt is een gunst.

U moet zich wenden tot de huisvestingsmaatschappij, het OCMW of de dienst wonen van uw gemeente net zoals iedereen.
Dan zou ik de wetgeving toch maar eens goed nalezen. De burgemeester kan aan de hand van u verhaal iemand van de gemeente zelf laten komen om een vooronderzoek te doen. Wil niets snel helemaal niet. Wil gewoon dat mijn kinderen veilig zijn!
Wanneer de openbare orde, veiligheid of hygiëne in gevaar is kan en zal een burgemeester tussenkomen. Die zal dan het bevel geven de woning onbewoonbaar te verklaren, of erger tot sloop over te gaan indien het te gevaarlijk wordt voor de buurt.
En voor deze gevallen maak je best geen slapende honden wakker want in al die gevallen moet je meestal de woning verlaten.

De burgemeester zal in geen geval tussenkomen in individuele gevallen van huurgeschillen of mankementen aan de woning.

Franciscus
Berichten: 38592

#13 , 23 mei 2017 21:42

Als het inderdaad over onbewoonbaarheid gaat - hier vindt u de bevoegdheid van de burgemeester via art 135 Gemeentewet.
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... a_OpaFXtAA

Terug naar “Huren”