Vocht en schimmel in huurwoning

Joma
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vocht en schimmel in huurwoning

#1 , 18 mei 2017 13:39

Dag iedereen

Sinds vorig jaar huurde ik samen met mijn vriend een houtbouw bungalow.
Alles was in orde tot de winter voor de deur stond.. In oktober/november begonnen we echter problemen te krijgen in de badkamer en slaapkamer (deze lagen naast elkaar) er was in beide ruimtes geen verwarming voorzien. We hebben dit dan ook gemeld aan de huisbaas.
Deze is dan ook komen kijken en heeft uiteindelijk een ventilator laten plaatsen in de badkamer die gekoppeld was aan het licht..
De badkamer was allesinds al beter. Maar de slaapkamer bleef een ramp, we kregen schimmel aan de ramen, de grond voelde klam aan, we waren constant ziek en ook mijn schoenen die in de kamer stonden waren beschimmeld. Het water stond gewoon op de venstertabletten binnen en droop van de ramen.. Ook dit hebben we gemeld aan de huisbaas. Na veel zagen is hij eindelijk komen kijken. Hij ging het bekijken en gaf ons gewoon een klein vuurtje voor in het stopcontact.
Op een dag was ik het zodanig beu dat ik al ons kasten hebben leeggehaald en alles heb vertrokken. Wat bleekt, ons kleren, meubels, bed, schoenen, laptop, zakken,... alles was beschimmeld. We hebben diezelfde dag 10 keer naar huisbaas gebeld, hij nam nooit op. We hebben dan maar gemaild met alles foto's in en we zijn diezelfde dag nog bij mijn schoonmoeder ingetrokken.
Uiteindelijk is er een expert gekomen die het vocht kwam opmeten, wat bleek dat sommige plaatsen boven de 60% vocht aanwees en zelf de living.
We wouden onmiddellijk via een dading ons contract opzeggen. Nu zijn we 2 maand verder en staan we nog nergens. Uiteindelijk heeft de huisbaas al enorm veel andere experts laten komen tot er ene zei dat het ons fout is wegens te weinig verluchten en verwarmen (er is geen verwarming aanwezig en ons raam stond elke dag open)
We hebben er maar een jaar gewoond en wij zouden volgens hem heel zijn huis omzeep geholpen hebben.
Zou dit echt allemaal op ons terecht kunnen komen?
60% vocht in de muren komt er toch niet op een jaar?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 18 mei 2017 13:47

Niet voldoende verlucht lijkt mij.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Joma
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mei 2017 13:51

Niet voldoende verlucht lijkt mij.
Hoezo? Ik zette altijd alle ramen en deuren open. Elke dag..
En op een jaar tijd 60% vocht in de muren??

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 18 mei 2017 14:04

Heb ooit een tijdje gewoond in een huur boerderij.
Zonder verwarming in de bijkamers.
Geloof me vrij: daar stonden dag en nacht de ramen open en toch was alles tot op 1 meter van de grond beschimmeld (grondvocht).
Inclusief aan de plafonds een hele brede boord schimmel (condensvocht).
En ook de kleren in de kasten.
Bij sommige huizen helpt dat verluchten alleen niet genoeg.

Joma
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mei 2017 14:19

Heb ooit een tijdje gewoond in een huur boerderij.
Zonder verwarming in de bijkamers.
Geloof me vrij: daar stonden dag en nacht de ramen open en toch was alles tot op 1 meter van de grond beschimmeld (grondvocht).
Inclusief aan de plafonds een hele brede boord schimmel (condensvocht).
En ook de kleren in de kasten.
Bij sommige huizen helpt dat verluchten alleen niet genoeg.
Inderdaad, die indruk heb ik ook.. Ik zou echt niet weten wat ik nog meer kon doen ;s
We zijn het stilaan allemaal beu aan het geraken..

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 18 mei 2017 16:22

Het is de huurder die voor verwarmings-toestellen dient te zorgen,
1)- indien er schouwen zijn en een gasleiding
2)- indien er stopcontacten zijn.

Terug naar “Huren”